۴ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۳۳
کد خبر: 81894010
T T
۰ نفر
جايزه مصطفي به دنبال احياي عصر طلايي شكوفايي علمي جهان اسلام است

تهران – ايرنا-رييس سازمان انرژي اتمي گفت: جايزه مصطفي به دنبال رقابت با هيچ جايزه اي از جمله جايزه نوبل نيست بلكه جايزه اي مستقل است كه به دنبال احياي عصر طلايي شكوفايي علمي جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا علي اكبر صالحي شامگاه جمعه در حاشيه مراسم نخستين دوره اعطاي جايزه مصطفي(ص) در تالار وحدت در جمع خبرنگاران افزود: جايزه مصطفي جايزه اي است كه در درون ملت ايران جوشيده و مي خواهد احياي تمدن اسلامي را كه براي چندين سال پس از هجرت عصر طلايي در دنيا رقم زد، ايجاد كند.
جايزه مصطفي (ص)، جايزه عالي علم و فناوري است كه به احترام نام پيامبر اعظم اسلام و به دليل تاكيد بسيار آن حضرت به علم‌آموزي، به نام يكي از القاب ايشان، مصطفي، به معناي برگزيده نام‌گذاري شده است.
صالحي گفت: جهان اسلام پس از سالها شكوفايي، چندين سال است كه دچار افول شده است اما اكنون جوانه هاي رشد علمي و نحله هاي علمي را در كشورمان و در جهان اسلام مشاهده مي كنيم بنابر اين با اين جايزه مي خواهيم قدم بلندي در تشويق و پيشبرد علم و فناوري در كشورهاي اسلامي برداريم .
معاون رييس جمهوري افزود: اين حركت به مفهوم رقابت با ديگران از جمله با جايزه نوبل نيست بلكه جايزه اي است مستقل و برخاسته از اراده خودمان كه مي خواهيم در مسير اسلام و منبعث از مفاهيم اسلامي حركت كنيم.
وي اضافه كرد: مفهوم اين جايزه اين است كه علم و دين توام و در كنار يكديگر هستند ما علمي را مي خواهيم كه با معنويت و اخلاق يكي باشد و همانطور كه يك پرنده با دوبال سالم مي تواند اوج بگيرد جهان اسلام نيز زماني اوج گرفت كه علم و دين را يكي كرد ما نيز مي خواهيم اين دو بال را احيا كنيم .
جايزه مصطفي(ص)، جايزه عالي علم و فناوري است كه هر دو سال يك بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي شود.
جايزه مصطفي در چهار رشته «علوم و فناوري نانو»، «علوم و فناوري زيستي و پزشكي»، «علوم و فناوري اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» اعطا مي شود. برگزيدگان در هر رشته علاوه بر دريافت لوح و مدال مخصوص جايزه، مبلغ 500 هزار دلار جايزه ويژه نيز دريافت مي كنند.
جايزه مصطفي در سال 1391 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي (مصوب جلسه 714 مورخ 30/3/1391) رسيده است.
شبس*اجتمام **3063**1708**1565
۰ نفر