۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81894925
T T
۰ نفر
سلطه جویی و توسعه زرادخانه اتمی آمریكا، بزرگترین تهدید جهانی

مسكو- ایرنا- حمایت آمریكا از گروه های تروریستی از جمله داعش و تلاش برای توسعه زرادخانه های هسته ای این كشور همزمان با تداوم سیاست های سلطه جویانه، بزرگترین تهدید جهانی به شمار می رود.

تلاش آمریكا برای توسعه زرادخانه اتمی و به روز كردن سلاح های هسته ای این كشور و خصوصا پیشی گرفتن از روسیه و اعلان برتری كامل در همه زمینه ها، تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات راهبردی جهانی به شمار می رود.
شاید در نگاه اول، تهدید زرادخانه اتمی آمریكا برای امنیت جهانی چندان جدی به نظر نرسد و چنین تهدیدی بیشتر شبیه فیلم های تخیلی تا یك تهدید واقعی برای امنیت بین المللی تصور شود.
اولین پرسشی كه در این رابطه خودنمایی می كند، تنها نبودن آمریكا در داشتن زرادخانه اتمی است و همراه این كشور چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت سازمان ملل شامل روسیه، فرانسه، چین و انگلیس بطور رسمی سلاح های اتمی در اختیار دارند و پاكستان، هند، كره شمالی و رژیم صهیونیستی هم اعضای غیررسمی باشگاه دارندگان چنین سلاح های مرگباری هستند.
آمریكا حدود 10 هزار كلاهك هسته ای ذخیره شده دارد كه حدود 5 هزار و 735 كلاهك فعال یا عملیاتی هستند و بقیه در وضعیت ذخیره یا غیرفعال فهرست بندی شده اند.
بر اساس اطلاعات موجود، روسیه به 5 هزار و 830 كلاهك هسته ای راهبردی مجهز می باشد و كلاهك های هسته ای غیر فعال این كشور هم به 10 هزار عدد می رسد؛ رقمی كه روس ها بطور رسمی به آن اشاره ای نمی كنند.
طبق برآورد و ارزیابی از سال 1945 اتحاد جماهیر شوروی 55 هزار كلاهك هسته ای تولید كرده است كه حدود 30 هزار كلاهك هسته ای در سال 1991 یعنی در پایان جنگ سرد وجود داشت و به ندرت گزارش هایی به صورت اتفاقی برای كمك به محاسبه و برآورد میزان ذخایر هسته ای توسط مأموران روسیه تهیه شده است.
كلاهك های هسته ای این دو كشور در مجموع 97 درصد زرادخانه اتمی جهان را تشكیل می دهد و سه درصد هم به سایر قدرت های هسته ای و رژیم صهیونیستی تعلق دارد.
اكنون این پرسش مطرح می شود كه چرا طرح های اتمی نظامی آمریكا تهدید واقعی محسوب می شود و آیا سایر دارندگان سلاح اتمی امنیت جهانی را تهدید نمی كنند.
در پاسخ به این سوال باید به چند نكته مهم توجه داشت. شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد زرادخانه اتمی آمریكا و توانمندی نیروهای مسلح این كشور در این عرصه، تهدیدكننده است.

*** استقرار بخشی از زرادخانه هسته ای آمریكا در اروپا
نكته اول، اقدام آمریكا به متحدان اروپایی واشنگتن در پوشش تامین امنیت كشور خود از طریق استقرار تسلیحات اتمی است. در واقع آمریكا تنها كشور جهان است كه بخشی از تسلیحات اتمی خود را در كشورهای دیگر نگهداری می كند.
بر اساس اطلاعات موجود، آمریكا كلاهك های هسته ای تاكتیكی در برخی كشورهای اروپایی مستقر كرده است.
«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در این رابطه اعلام كرد كه آمریكا نزدیك به 200 بمب هسته ای در بلژیك، ایتالیا، هلند، آلمان و تركیه مستقر كرده است.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، علاوه بر استقرار كلاهك های هسته ای در كشورهای اروپایی، آمریكا با مشاركت برخی از كشورهای عضو ناتو، تمرینات نظامی اتمی برگزار می كند.
روسیه در یك سال اخیر چندین بار به این اقدامات آمریكا اعتراض كرده و آن را نقض پیمان ان.پی.تی خوانده كه آموزش استفاده از بمب اتمی یا تمرینات در این زمینه را برای قدرت های غیراتمی منع كرده است.

*** طرح های آمریكا برای نوسازی و به روز كردن زرادخانه اتمی خود
بر اساس اطلاعات موجود، آمریكا برنامه های گسترده ای را برای توسعه زرادخانه هسته ای خود و به روز كردن تسلیحات موجود در آن به اجرا در آورده است.
این اقدامات در وهله نخست برای مقابله با تهدیدهای روسیه و چین انجام می گیرد كه مانع جدی در طرح های توسعه طلبانه واشنگتن محسوب می شوند.
هر چند كه سلاح هسته ای تسلیحات بازدارنده محسوب می شود، اما واشنگتن می خواهد با برتری یافتن بر روسیه كه در شرایط كنونی با آمریكا در موضع برابری قرار دارد، مسیر را برای برهم زدن موازنه قوای راهبردی در سطح جهانی به نفع خود فراهم كند.
هدف سیاست خارجی آمریكا در سراسر آسیا كنار زدن رقبای احتمالی در خصوص تسلط و نفوذ واشنگتن در آسیا است و پكن و مسكو در راهبرد سلطه جویانه واشنگتن رقبای ژئوپلیتیك محسوب می شوند.
مقام های كاخ سفید بر این باورند كه قدرت نیروهای روسیه و زاردخانه اتمی این كشور مانعی جدی برای تسلط و نفوذ جهانی آمریكا محسوب می‌شوند.
چین قدرت بزرگ جدید در عرصه جهانی نیز سه اصل برتری نظامی آمریكا را تهدید می‌كند كه شامل 1) ظرفیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی استراتژیك 2) ظرفیت‌های پروژه‌های نظامی و 3) جایگاه اصلی در برتری تكنولوژیكی در هر جنگی است.
واشنگتن برای برتری یافتن بر این قدرت های بزرگ رقیب به توسعه زرادخانه اتمی خود می پردازد و در این راستا اواسط مهر ماه گذشته یك آزمایش هسته ای انجام داد.
مسكو این اقدام واشنگتن را تقبیح كرد و «آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه آن را اقدامی تحریك آمیز خواند و اعلام كرد آزمایش بمب هسته ای اخیر توسط آمریكا، ممكن است به دلیل بررسی احتمال استفاده از آن در بمب افكن های ناتویی مستقر در اروپا باشد.
وی گفت: بمب هسته ای B61-12 كه در نوادا مورد آزمایش قرار گرفته، دو منظوره است كه می تواند به عنوان عنصر تسلیحات تهاجمی استراتژیك در بمب افكن های سنگین و به عنوان سلاح هسته ای غیر استراتژیك در هواپیماهای تاكتیكی مورد استفاده قرار گیرد.

*** طرح اتمی آمریكا برای نابودی شوروی، چین و بلوك شرق
«دفتر ملی بایگانی و مدارك آمریكا» به تازگی و برای نخستین بار فهرست جزییات اهداف اتمی بالقوه آمریكا را كه بمب افكن های آمریكایی باید مورد حمله قرار می دادند، منتشر كرد.
این فهرست شامل اهدافی در اتحاد جماهیر شوروی سابق، اروپای شرقی و حتی چین بود.
نشریه آمریكایی نیویورك تایمز با استناد به اسناد محرمانه ای كه از طبقه بندی خارج شده، از وجود فهرست اهداف هسته ای آمریكا در دهه 1950 میلادی خبر داد و نوشت: هدف این فهرست كه مراكز پرجمعیت را نشانه گرفته بود، تخریب سیستماتیك و نابودی نوع بشر بوده است.
نیویورك تایمز نوشت: اهداف در این فهرست كه بیشتر شهرهای پرجمعیت و صنعتی هستند، بصورت كد مشخص شده است و نشان می دهد آمریكا در بمباران هوایی اتمی شهرهای صنعتی و پرجمعیت، نوعی «تخریب سیستماتیك» را در اهداف خود گنجانده است.
این نشریه آمریكایی در ادامه افزوده است: در این فهرست بطور مثال شهر مسكو با كد 179، لنینگراد (سن پترزبورگ كنونی) با كد 145 و برلین شرقی با كد 91 مشخص شده و نشان می دهد كه مناطق پرجمعیت و صنعتی به عنوان هدف تعیین شده بودند.
'ویلیام بر' (William Burr) تحلیلگر ارشد مركز 'بایگانی امنیت ملی' آمریكا در مورد فهرست اهداف اتمی آمریكا در دهه 1950 گفت: ناراحت كننده است كه ببینید مراكز پرجمعیت هدف (این بمباران ها) قرار داشته است.
نیویورك تایمز نوشت: فهرستی كه از حالت طبقه بندی شده خارج شده، تحت عنوان 'بررسی نیازهای تسلیحات اتمی برای سال 1959' شامل 800 صفحه است.
این بررسی را 'فرماندهی هوایی راهبردی' آمریكا در سال 1956 آغاز كرد و باید مشخص می كرد در سه سال آینده چه اهداف بالقوه ای مورد هدف (بمباران هوایی اتمی) قرار گیرد.
نیویورك تایمز گزارش داد: كدها در این فهرست درحقیقت مكان هایی است كه باید بمباران می شدند و كدها نیاز به یك راهنما برای شناسایی داشتند و اكنون ویلیام بر تلاش دارد آنها را رمزگشایی كند.
براساس این گزارش، در حالی فهرست اهداف اتمی آمریكا در دهه 1950 شهرها و مراكز پرجمعیت بوده است كه دولت آمریكا از بمباران مقر (گروه تكفیری – تروریستی) داعش در 'رقه' سوریه به این دلیل كه افراد غیر نظامی در آن گرفتار هستند، اجتناب می كند.
'متیو جی. مكنزی' (Matthew G. McKinzie) مدیر برنامه هسته ای در 'شورای دفاع منابع طبیعی' آمریكا در مورد این فهرست گفت، اهداف زمانی برای بمب افكن های آمریكایی در نظر گرفته شده بودند كه زیردریایی های با توانایی پرتاب موشك های بالستیك، برخوردار نبود.
مكنزی افزود: آن زمان آمریكا برتری تسلیحاتی اتمی زیادی نسبت به اتحاد جماهیر شوروی(سابق) داشت، به طوری كه زرادخانه هسته ای آمریكا 10 برابر شوروی بود.
وی درمورد اینكه اهداف اتمی آمریكا دراین فهرست مناطق پرجمعیت بود، گفت: قلب بازدارندگی، تهدید به نابودی شهرهای دشمن حتی امروز است.
بنابراین گزارش، 'الكس ولرشتاین' (Alex Wellerstein) مورخ تسلیحات اتمی در موسسه فن آوری 'استیونز' واقع در 'هابوكن' نیوجرسی آمریكا گفت: سال 1959 میلادی، آمریكا درمجموع 20 هزار مگاتن بمب اتمی داشت.

*** آمریكا تنها كشور استفاده كننده جنگی از بمب اتمی در جهان
آمریكا با پرتاب دو بمب اتمی بر سر مردم بی دفاع هیروشیما و ناگازاكی در ژاپن كه سال 1945 در پایان جنگ دوم جهانی انجام گرفت به عنوان تنها كشور استفاده كننده از بمب اتمی در تاریخ جهانی ثبت شد.
این بمباران های مرگبار به دستور هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریكا انجام گرفت و دو بمب اتمی به فاصله سه روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاكی انداخته شد كه باعث ویرانی و كشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید.
بر اساس اطلاعات موجود، حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند كه بیشتر شهروندان غیرنظامی تشكیل می‌دادند.
بیش از یكصد هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران كشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواكتیو جان خود را از دست دادند.
آمریكا هیچگاه بخاطر این اقدام ضدبشری عذرخواهی نكرد و خلبانانی هم كه به این كشتار بی سابقه انسانی دست زدند، قهرمان ملی آمریكا شناخته شدند.
این واقعیت های دردناك و خودداری واشنگتن از ابراز ندامت حتی به صورت ظاهری نشان می دهد كه دستگاه رهبری آمریكا برای تكرار چنین حوادثی در آینده مانعی نمی بیند و هر گاه انجام چنین اقدامی و استفاده از بمب اتمی را برای رسیدن به اهداف خود لازم ببینند، بهانه و دستاویزی خواهند یافت.

*** آمریكا از كشتارهای خیابانی تا زرادخانه های اتمی
آمریكا همیشه به عنوان كشور تیراندازی های بی دلیل در اماكن عمومی و كشتار مردم در جهان معروف شده است و هفته ای نیست كه در خروجی های اخبار رسانه ها از كشتار شماری از افراد در اماكن عمومی از جمله مدرسه و فروشگاه در شهرهای مختلف توسط فرد یا افراد مسلح خبر داده نشود.
افزون بر نقش سیاستمداران آمریكا در طول تاریخ 250 سال سابقه این كشور در بروز این و ضعیت، شركت های تسلیحاتی آمریكایی تامین كننده نیازهای زرادخانه های اتمی و غیراتمی این كشور، عامل شكل گیری بزرگترین تهدید برای جهان هستند.
اروپام*391 عامل شكب اما در هر صورت شمار زیادی در جامعه و دستگاه حكومت آمریكا جنون زده هستند كه از میان آنها سیاستمداران جنگ طلبی همچون سناتور جان مك كین رییس كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا و جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریكا بیشتر به چشم می خورند.
سناتور مك كین كه از عوامل اصلی نفوذ گروه های تروریستی در سوریه در پنج سال اخیر محسوب می شود، حتی با ابوبكر البغدادی سركرده گروه جنایتكار داعش دیدار كرد و حمایت آمریكا از این گروه تروریستی را برای سرنگونی حكومت سوریه مورد تاكید قرار داد.
در نهایت می توان گفت امروز افرادی مانند اوباما و مك كین كه حامی تروریست ها هستند، بر آمریكا حكومت می كنند و پول مالیات دهندگان این كشور را برای حمایت از گروه های تروریستی مصرف می كنند. هیچ بعید نیست كه این افراد یا افراد خطرناكتر از آنها كه در یك سال آینده به كاخ سفید راه می یابند، مقدمات برای جنگ بزرگ دیگری را برای تامین منافع سرمایه داران صاحبان كارخانجات صنایع تسلیحاتی فراهم كنند و با توجه به این مسایل، تسلیحات اتمی آمریكا تهدید واقعی برای امنیت جهان است و توسعه زرادخانه اتمی این كشور احتمال وقوع جنگ اتمی هر چند در ابعاد كوچك را افزایش می دهد.
1485 عامل شكب اما در هر صورت شمار زیادی در جامعه و دستگاه حكومت آمریكا جنون زده هستند كه از میان آنها سیاستمداران جنگ طلبی همچون سناتور جان مك كین رییس كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا و جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریكا بیشتر به چشم می خورند.
سناتور مك كین كه از عوامل اصلی نفوذ گروه های تروریستی در سوریه در پنج سال اخیر محسوب می شود، حتی با ابوبكر البغدادی سركرده گروه جنایتكار داعش دیدار كرد و حمایت آمریكا از این گروه تروریستی را برای سرنگونی حكومت سوریه مورد تاكید قرار داد.
در نهایت می توان گفت امروز افرادی مانند اوباما و مك كین كه حامی تروریست ها هستند، بر آمریكا حكومت می كنند و پول مالیات دهندگان این كشور را برای حمایت از گروه های تروریستی مصرف می كنند. هیچ بعید نیست كه این افراد یا افراد خطرناكتر از آنها كه در یك سال آینده به كاخ سفید راه می یابند، مقدمات برای جنگ بزرگ دیگری را برای تامین منافع سرمایه داران صاحبان كارخانجات صنایع تسلیحاتی فراهم كنند و با توجه به این مسایل، تسلیحات اتمی آمریكا تهدید واقعی برای امنیت جهان است و توسعه زرادخانه اتمی این كشور احتمال وقوع جنگ اتمی هر چند در ابعاد كوچك را افزایش می دهد.
اروپام*391**1485 **1516