فيلمنامه نويسي متحول مي شود/ تداخل ساختاري نداريم

تهران- ايرنا- رييس مركز گسترش فيلمنامه نويسي صدا و سيما گفت: حوزه هاي فيلم نامه نوسي متحول مي شود و وجود اين مركز با اداره كل امور نمايشي سيما سبب تداخل كارها نيست.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي صدا و سيما، امين صديقي افزود: قرار است در آينده مسير تغيير كند، براساس نياز توليد به جاي منتظر طرح ماندن، طرح‌هاي متنوع سفارش دهيم و تلويزيون سفارش ‌دهنده باشد، نه اين كه هر طرح آماده ‌اي به دستمان رسيد ناگزير تسليم شويم.
بر اساس اين گزارش، مركز گسترش فيلمنامه ‌نويسي شهريور ماه گذشته راه‌اندازي شده و قرار است علاوه بر ساماندهي فيلمنامه‌هاي تلويزيوني، فيلمنامه‌نويسان را با مضامين متنوع آشنا كند.
وي درمورد دليل راه اندازي اين مركز نيز گفت: فيلمنامه در حوزه فيلم و سريال اهميت مبنايي دارد و معاونت ‌هاي مختلف صدا و سيما همچون سيما، استان ‌ها، برون‌ مرزي و مركز بسيج فيلم و سريال توليد مي‌كنند. بنابراين شكل‌گيري يك مركز كه بر همه بخش‌ ها متمركز نظارت داشته باشد و راهبردها را تعيين كند، ضرورت داشت. به همين دليل مركز گسترش فيلمنامه ‌نويسي تلويزيون وظيفه نظارت بر همه بخش‌ هاي توليد را دارد. در كنار نظارت، در بخش توليد فيلمنامه و سريال هم فعال هستيم. بخشي از فيلمنامه ‌ها در مركز ساخته و بخش ديگر براي توليد به معاونت ‌هاي برنامه ساز ارجاع داده مي ‌شود.
در حاليكه مركز ديگري نيز براي نظارت بر توليدات در معاونت سيما به نام اداره كل نمايش سيما وجود دارد اين شائبه پيش آمده كه فعاليت اين دو مركز با هم تداخل ايجاد و حتي در مواردي نارضايتي مديران شبكه ها و مدير اداره كل نمايش سيما را پديد آورده است، اما صديقي در اين مورد معتقد است: به هيچ وجه تداخل وجود نخواهد داشت. يكي از اهداف مركز فيلمنامه‌نويسي، فراهم كردن شرايط براي جلوگيري از تداخل ميان توليدات فيلم و سريال است. نبود تمركز باعث شده گاهي دو شبكه همزمان روي طرح‌ هاي مشابه كار كنند، ولي با راه ‌اندازي مركز، جلوي اين مساله گرفته مي ‌شود.
وي در مورد اينكه در مركز تقسيم‌ بندي موضوعي وجود دارد يا خير نيز گفت: با در نظر گرفتن ماموريت جديد شبكه ‌ها، نياز سالانه، شرايط فصل و مناسبت ‌ها، تنوع مضموني و ژانري را در جدول پخش شبكه ‌ها رعايت خواهيم كرد؛ زيرا بي ‌توجهي به اين مساله باعث شده در برخي مناسبت ‌ها همچون ماه رمضان يك سال شاهد پخش سريال‌ هاي ماورايي و سال ديگر شاهد توليد و پخش سريال‌ هاي طنز از چند شبكه باشيم. تلاش مي ‌كنيم با برنامه‌ريزي به تنوع موضوعي و ژانري توجه كنيم.
صديقي در مورد برنامه هاي آتي مركز نيز گفت: بر اساس راهبردهاي تعيين شده قرار است سريال‌هاي بالاي300 تا 400 قسمت توليد شود. تهيه چنين آثاري زمان بر است و در حال حاضر چند طرح در مرحله پژوهش و نگارش است. نظرسنجي‌ها نشان مي دهد مخاطبان از اين دست آثار استقبال مي‌كنند، اما بايد اين شرط را رعايت كرد كه قصه‌ افت نكند و تا آخرين قسمت تعليق‌هاي لازم را داشته باشد.
وي افزود: مشكل ما در قصه‌پردازي است كه در آثار طولاني نمي‌توانيم خيلي مخاطب را با خودمان همراه كنيم. مشكل ديگر در طراحي داستان است و اين‌ كه نمي‌ توانيم صحيح فصل ‌بندي كنيم؛ در حالي كه در سريال ‌هاي پربيننده خارجي به دقت فصل‌بندي مي ‌شود و براي هر بخش از كار گره ‌هاي زيادي تعريف مي‌ شود. ما هم براي طرح ‌هايي كه ظرفيت پرداخت زيادي دارد، حتما از ابتدا همه فصل ‌ها را مشخص و بعد براي هر فصل طراحي مي‌ كنيم.
از ابتدا بايد تصميم بگيريم آيا قصه كشش لازم را براي ساخت فصل بعدي دارد يا نه؟ زندگي كدام يك از شخصيت‌ هاي قصه بايد پررنگ‌تر شود؟ و ... در همه جاي دنيا پايلوت‌ سازي انجام مي ‌شود، اما ما هنوز به سمت آن نرفته ايم، قصد داريم به سمت شيوه ‌هاي نوين نگارش برويم.
فراهنگ**9157**1027