نظام آموزشی منطبق با پزشك خانواده باید در كشور تدوین و اجرا شود

شیراز- ایرنا- رئیس ستاد ملی اجرای طرح پزشك خانواده گفت: برنامه مدون و نظام آموزشی منطبق با پزشك خانواده باید در كشور تدوین و اجرا شود زیرا اتكا به پزشكان عمومی برای اجرای كامل طرح پزشك خانواده كافی نیست .

به گزارش خبرنگار ایرنا ناصر كلانتری، روز یكشنبه در حاشیه نخستین سمینار بین المللی پزشك خانواده شیراز در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: هم اكنون فارس و مازندران، دو استان پیشرو در اجرای طرح پزشك خانواده هستند و مشكلات این طرح هم در حین اجرا، در حال بررسی و برطرف شدن تا به صورت جامع تری در سراسر كشور به اجرا درآید.
قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 20هزارنفرجمعیت و سپس 50 هزار نفر جمعیت در سال 94در كشور، افزود: ایجاد پرونده الكترونیك هم به عنوان یك زیرساخت مهم برای این طرح هم اكنون به صورت آزمایشی در تهران، در حال اجراست.
كلانتری، نقش فرهنگ سازی را در پذیرش عمومی این طرح از سوی مردم بسیار مهم دانست و گفت: به دلیل ویژگی های مربوط به ذات این برنامه و به ویژه سیستم ارجاع، عده ای از مردم آن را نپذیرفته اند، اما بر اساس آمارها، در استان فارس هم اكنون با كاهش 100میلیارد تومانی پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم مواجه هستیم و این رویكردی نیكو در برنامه پزشك خانواده است.
وی ادامه داد: همچنین با اجرای این برنامه، از مراجعه غیرضروری به سطوح بالاتر پیشگیری شده و باید آرام آرام، این فرهنگ در جامعه تسری یابد.
كلانتری بر لزوم تربیت پزشكان خانواده برای ارایه خدمات ویژه این برنامه در كشور نیز تاكید كرد و گفت: باید نظام آموزشی، پزشكانی را تربیت كند كه توانمندی اجرای تكالیف این برنامه را داشته باشند.
رئیس ستاد ملی اجرای طرح پزشك خانواده بیان داشت: این پزشكان، باید دارای دانش جامعی در زمینه های مختلف باشند تا زمینه های مراجعه غیر ضروری افراد به سطوح بالاتر فراهم نشود.
كلانتری گفت: باید پزشكان خانواده، افراد زیر پوشش خود را در زمان سلامت نیز ببینند و زمینه تداوم این سلامت را فراهم كنند.
وی، ابراز امیدواری كرد با تخصیص منابع به پزشك خانواده در برنامه ششم توسعه و ایجاد زیرساخت های لازم، شاهد توسعه آن در كشور باشیم.
نخستین سمینار بین المللی پزشك خانواده كه با حضور كارشناسان، صاحبنظران سراسر كشور، متخصصانی از كشور تركیه، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و پزشكان خانواده استان فارس در شیراز برگزار شده تا هفتم دی ماه جاری ادامه دارد.
6113 /6118