به گزارش خبرنگار معارف ايرنا، حجت الاسلام رضا غلامي روز دوشنبه در مراسم اختتاميه نخستين هفته علمي تمدن نوين اسلامي در دانشگاه علامه طباطبايي افزود: دستاوردهاي خوبي در اين يك هفته داشته ايم و پس از سال آينده و دومين سال هفته علمي تمدن نوين اسلامي، در سال هاي بعدي اين برنامه به صورت دوسالانه برگزار مي شود تا كارهاي علمي با غناي بيشتري همراه باشد.
وي با اشاره به ويژگي هاي تمدن نوين اسلامي گفت: اسلام اجتماعي در باطن و ظاهر تمدن اثرگذار است و هنر ما در تمدن نوين اسلامي اين است كه آن را با همه جوانب بيان كنيم.
غلامي گفت: موضوع تمدن نوين اسلامي زماني از ميدان علم به عمل منتقل مي شود كه در اثر تقويت خودباوري به يك رويكرد عمومي تبديل شود و مردم به تدريج عالم غربي را ترك كرده و وارد عالم الهي شوند.
رييس پژوهشگاه علوم انساني اسلامي، رسيدن به تمدن نوين اسلامي را يك فرايند دانست و افزود: آنان كه با الفباي تمدن آشنايي ندارند تمدن نوين اسلامي را يك پروژه مي دانند البته وجود پروژه در بسترسازي موثر است ولي تمدن نوين اسلامي خارج از يك فرآيند طبيعي شكل نمي گيرد.
وي همچنين گفت: تراكم فكر و معرفت در تمدن نوين اسلامي به تنهايي معرفت ساز نيست و زماني فكر به شكل گيري تمدن منجر مي شود كه از قابليت عينيت يافتگي برخودار، نتايج آن در جامعه ملموس و جامعه را تغيير دهد و تا زماني كه نتوانيم به فكر خود بروز و ظهور دهيم بايد قبول كنيم كه وارد عرصه تمدن سازي نشده ايم.
وي از آسيب هاي اقتصادي و اجتماعي همچون آلودگي هوا به عنوان نمونه هايي ياد كرد و گفت: ما هنوز نتوانسته ايم با خط توليد افكار كاربردي نقشي در عمل داشته باشيم البته معتقديم ارتباط حكومت با نخبگان ضروري است و سهم دانشگاه و نخبگان را نبايد در اين زمينه ناديده گرفت.
** تمدن نوين اسلامي بدون دولت قدرتمند اسلامي ممكن نيست
غلامي، وجود نظام سياسي و دولت قدرتمند در رسيدن به تمدن نوين اسلامي را ضروري دانست و گفت: تعيين نسبت تمدن اسلامي با تمدن مهدوي بايد روشن شود، تمدن نوين اسلامي از جهت قله و سقف به تمدن جهاني مهدوي متصل مي شود ولي امروز وقتي صحبت از تمدن نوين مي كنيم؛ لزوما منظور ما تمدن مهدوي نيست چون اين تمدن نوين با توجه به شرايط دوران غيبت امام زمان (عج) شكل مي گيرد.
وي با اشاره به مباحث استاد شهيد مرتضي مطهري در بحث عقلانيت گفت: براي رسيدن به تمدن نوين اسلامي نيازمند غنابخشي و تكامل عقلانيت اسلامي و همچنين نمودار شدن آن در رگ هاي جامعه هستيم.
اين پژوهشگر مذهبي اظهار داشت: تمدن نوين اسلامي يك تمدن جهاني است البته در عصر جديد نمي توان تمدني را فرض كرد كه جهاني نباشد يا اثرات جهاني نداشته باشد و منظور از جهاني قلمرو مرزهاي جغرافيايي نيست.
وي با بيان اينكه تحميل فكري و فرهنگي در تمدن نوين اسلامي جايگاهي ندارد گفت: در تمدن نوين اسلامي ده ها مساله نظري وجود دارد كه بايد به آن پرداخت و مسائل و پرسش هاي اين حوزه را بايد ميان خودمان و منتقدان مطرح و به پروژه هاي تحقيقاتي تبديل كنيم.
غلامي در ادامه گفت: تاكنون يك صدم از مسائل مربوط به تمدن اسلامي را مورد توجه قرار نداده ايم.
** بنيان تمدن نوين اسلامي بر ايجاب بنا شده است
حسين سليمي رييس دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين مراسم گفت: تمدن اسلامي پس از مدتي تمدن هاي بزرگ ديگري را در درون خود هضم كرد و ما مي بينيم در دوران شكوفايي تمدن اسلامي تمدن هاي رومي، يوناني و مسيحي و حتي هند باستان در دولت اسلامي هضم شد و لذا بنيان تمدن اسلامي بر حذف تمدن ها بنا نشده بلكه بر ايجاب تمدن ها است.
وي با اشاره به نظريه ابن سينا در حاشيه شفا مبني بر اينكه هر تمدني در سايه دين شكل مي گيرد گفت: اين ادعاي ابن سينا در متن تاريخ وجود دارد و يكي از مهمترين كارويژه هاي تاريخي كه دين اسلام ايجاد كرده تمدن سازي است.
وي افزود: دين اسلام در محيطي پديد آمد كه فاقد ويژگي هاي تمدني بود و بيشتر ويژگي هاي يك جامعه بدوي را داشت و ما در آيات قرآن و سنت پيامبر اكرم (ص) از رفتارهاي خرد تا حكومت داري و اصول حاكم بر استبداد مراحل شكل گيري تمدني جديد را مشاهده مي كنيم.
رييس دانشگاه علامه طباطبايي درباره نظر ابن سينا گفت: زماني كه اجتماعات اوليه بشري گردهم جمع مي شوند،تنها چيزي كه مي توند قوانين را بر آنها حاكم كند و زمينه ايجاد جامعه در مرحله اول و تمدن در مرحله دوم را شكل دهد اين است كه گروهي از انسان ها پيامي را از ماورا براي آنها بياورند.
وي اضافه كرد: اين پيام كه از حوزه خالق بشر صادر شده مشروعيتي مي بخشد كه مي تواند قواعد لازم الاجرا را پياده كند و سنت هايي را پديد آورد كه تمدن ساز شود و لذا هر جا تمدني وچود دارد رد پايي از دين ديده مي شود.
سليمي، با اعلام آمادگي براي هرگونه همكاري در زمينه هاي پژوهشي در حوزه تمدن نوين اسلامي گفت: ما تمدني خواهيم ساخت كه از مزاياي تمدن هاي ديگر نيز استفاده كرده و از مضرات آنها به دور باشد.
در ادامه اين مراسم روساي كميسيون هاي مطالعات تمدن و تمدن شناسي، مباني نظري تمدن نوين اسلامي، آينده پژوهي و آينده نگاري تمدن نوين اسلامي، چيستي و ماهيت تمدن نوين اسلامي، ظرفيت هاي موجود براي تمدن سازي نوين اسلامي و همچنين سير تكوين تمدن نوين اسلامي به ارايه گزارشي از عملكردهاي كميسيون هاي خود پرداختند.
به گزارش ايرنا، در نخستين هفته علمي تمدن اسلامي كه از اول دي آغاز شد 24 نشست تخصصي، 11 همايش نيمروزه، 50 سخنراني علمي پژوهشي برگزار شد و همچنين 75 مقاله به دبيرخانه رسيد كه 60 مقاله پذيرفته شد و قرار است در اين مراسم از نويسندگان 10مقاله تجليل شود.
فراهنگ**1003**ل.الف.ي**1027
تهران- ايرنا- رييس شوراي سياستگذاري هفته علمي تمدن نوين اسلامي گفت: هفته تمدن نوين اسلامي آغازي براي فعال كردن تحقيقات در بخش هاي تمدن شناسي در دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي و حوزه هاي علميه است.