۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۲۶
کد خبر: 81897703
T T
۰ نفر
ادعاي مقام سابق اوكرايني: كي يف با داعش ارتباط برقرار كرده است

مسكو- ايرنا- وزير كشور سابق اوكراين مدعي شد، دولت اوكراين با گروه تروريستي داعش ارتباط مستقيم برقرار كرده و اين گروه از قلمرو اوكراين براي ضربه زدن به روسيه استفاده مي كند.

به گزارش ايرنا، 'ويتالي زاخارچنكو' وزير كشور سابق اوكراين در ميزگردي در مسكو كه به مسايل مربوط به وضعيت امنيتي اوكراين و تهديدهاي ناشي از اين كشور اختصاص داشت، گفت: گروه تروريستي داعش از اوكراين به عنوان مركزي براي انتقال تروريست ها (به تركيه و سپس عراق و سوريه) استفاده مي كند.
بر اساس اطلاعات روزنامه روسي «ماسكوفسكي كامسامولتس»، زاخارچنكو با اشاره به منابع اوكرايني مرتبط با خود مدعي شد تروريست ها در اوكراين گذرنامه هاي اين كشور را با مبلغي معادل 15 هزار دلار تهيه مي كنند.
مقام سابق اوكرايني به ديدار اخير 'دميتري يارش' رهبر گروه ملي گراي اوكرايني «جناح راست» از بغداد و ملاقات وي با نمايندگان برخي از گروه هاي تروريستي فعال در عراق اشاره كرد كه به گفته وي با كمك پنهاني آمريكا انجام گرفت.
وي ادامه داد: اوكراين به يكي از مراكز تجمع تروريست ها تبديل مي شود و آمريكا سعي دارد از اين كشور براي بي ثبات كردن اوضاع روسيه استفاده كند.
وزير كشور سابق اوكراين خاطرنشان كرد: تروريست ها علاوه بر تهيه مدارك هويت جديد در اوكراين، از اين كشور انواع تسليحات نيز خريداري مي كنند كه براي استفاده گروه هاي تروريستي به ويژه داعش در سوريه به اين كشور ارسال مي شود.
در همين حال برخي رسانه هاي روسي امروز دوشنبه گزارش دادند تركيه با اوكراين عليه حضور روسيه در شبه جزيره كريمه همكاري مي كند.
بر اساس اين گزارش ها، تركيه به تاتارهاي كريمه ساكن اين كشور اجازه مي دهد براي پيوستن به شبه نظاميان تاتار مخالف حضور روسيه در كريمه به اوكراين عزيمت كنند. اين افراد از طريق بندر اودسا در جنوب اوكراين وارد خاك اين كشور مي شوند و قرار است به گردان تاتارهاي كريمه كه بتازگي تاسيس شده است، بپيوندند.
روابط روسيه و اوكراين در دو سال اخير پس از روي كار آمدن دولت غرب گرا در كي يف تيره شده است و مقامهاي اوكرايني الحاق كريمه به روسيه را غيرقانوني مي دانند و بارها نيز از اين كشور خواستار خروج نيروهاي خود از منطقه دونباس در شرق اوكراين شده اند.
برخي مقامهاي اوكرايني، همچنين از عمليات ضدتروريستي هوايي روسيه در سوريه انتقاد كرده و مدعي شده اند كه اين اقدامات تجاوزگرانه است كه بر اثر آن شماري از غيرنظاميان كشته شده اند.
روسيه، كريمه را بخش جدايي ناپذير قلمرو خود مي داند كه پس از برگزاري همه پرسي ساكنان اين كشور و اعلام خروج از قلمرو اوكراين به روسيه الحاق شده است. مقامهاي روس اعزام نيروهاي روسيه به شرق اوكراين را رد مي كنند و از اوكراين مي خواهند با ساكنان اين مناطق كه سياست هاي كي يف را نمي پذيرند به مذاكره بپردازند.
روابط مسكو و آنكارا هم از حدود يك ماه پيش و به دنبال سرنگوني بمب افكن روسي توسط جنگنده تركيه در حريم هوايي سوريه تيره شده است.
اروپام*391**1485**1517