۷ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81898123
T T
۰ نفر

آب ايلام برخلاف باور عموم سنگ ساز كليه نيست

۷ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81898123
آب ايلام برخلاف باور عموم سنگ ساز كليه نيست

ايلام - ايرنا - رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي درمانگاه خيريه الزهراي ايلام گفت: هرچند آب ايلام داراي املاح است اما باور عمومي و رايج در خصوص ابتلا شهروندان به بيماري سنگ كليه به علت نوشيدن آب شرب شهري اشتباه و غير منطقي است.

دكتر عبدالخالق كيخاوندي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا عمده ترين دليل ابتلا برخي از اهالي استان ايلام به بيماري سنگ كليه استفاده بيش از حد از گوشت قرمز، مصرف زياد و غير معقول گوجه محلي، امتناع از نوشيدن آب برشمرد.
وي يادآورشد: گوشت قرمز به علت دارا بودن اسيد اوريك زياد و گوجه محلي (كاشت مزارع استان كه در تابستان به بازار مصرف عرضه مي شود و طرفداران زيادي نيز دارد) ، ايجاد كننده هسته هاي اوليه سنگ كليه در افرادي كه در استفاده از اين دو ماده خوراكي جانب اعتدال را رعايت نمي كنند است.
كيخاوندي افزود: همچنين مردم استان ايلام تمايل چنداني به نوشيدن آب ندارند و نوشيدن چاي زياد را جايگزين مصرف مقادير زياد آب كرده اند كه اين امر نيز اشتباه است و بايستي شهرواندان به اندازه اي آب مصرف كنند كه رنگ ادرار آنها نيز همچون آب بي رنگ باشد، كه در اين صورت آب كافي در بدن افراد تامين شده است.
وي با بيان اينكه يكي ديگر از عادات غلط اما رايج در بين مردم استان ايلام غير استاندارد و اصولي بودن كوهنوردي و كوهپيمايي در بين آنها است ، توضيح داد: مشاهده شده كه مردم در كوهنوردي و سفر به دامان طبيعت به همراه خود مقدار زيادي گوشت برده و به طرق مختلف مصرف مي كنند كه به علت وجود اسيد اوريك استفاده زياد از آن امري اشتباه است .
وي يادآورشد: همچنين آنها در دامان طبيعت به جاي استفاده از آب اقدام به دم كردن مكرر چايي مي كنند در حالي كه به جاي نوشيدن چايي و ديگر نوشيدني ها بايد آب را به مقدار فراوان مصرف كنند در حالي كه اين عادات از روش هاي اشتباه كوهنوردي در بين مردمي است كه به زعم خود به كوهنوردي رفته اند اما تنها خود را خسته كرده اند.
كيخاوندي در پايان به مردم توصيه كرد: در مصرف انواع مواد غذايي به ويژه موادي كه ايجاد كننده هسته اصلي سنگ كليه هستند جانب اعتدال و ميانه روي را رعايت كنند و به باور هاي غلطي چون اجتناب از مصرف لبنيات به علت سنگ كليه بها ندهند و پياده روي همراه با نوشيدن آب را جزئي از برنامه هاي اصلي خود قرار دهند.
319 بيمار كليوي اين استان شامل 145 بيمار دياليزي، 151 بيمار پيوندي و 23 بيمار دياليز دارويي عضو اين انجمن هستند.
7172/6034