علی اصغرفانی روز پنجشنبه در نخستین اجلاس سراسری استادان دانشگاه فرهنگیان در مشهد افزود: تدوین و تصویب سند تحول نظام آموزش و پرورش كشور بالاخره بعد از 10 سال در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
وی این سند را مبنای برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش اعلام و بیان كرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش مورد تاكید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری است.
وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری كرد: در طول دو برنامه ششم و هفتم توسعه كه به سال 1404 منتهی می شود اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش محقق شود.
وی گفت: نقشه راهی نیز برای اجرای این سند در سال 93 آماده شده و تلاش می شود با یك زمانبندی روشن سند كه متضمن ارتقا كیفیت، عدالت آموزشی و رسیدن به آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی است محقق شود.
وی لازمه تحول در هر سازمان را تغییر و تحول در منابع انسانی آن مجموعه ذكر و بیان كرد: بر این اساس لازمه تحول در حوزه آموزش و پرورش ، تحول در منابع انسانی این حوزه است زیرا اگر معلمان و مدیران آموزش و پرورش متحول نشوند بطور قطع تحولی در این بخش ایجاد نخواهد شد.
فانی با تاكید بر نقش محوری دانشگاه فرهنگیان در این امر افزود: از این رو استادان و اعضای هیات علمی نقشی كلیدی در این تحول دارند.
وی خطاب به اساتید دانشگاه فرهنگیان گفت: شما افرادی را تربیت می كنید كه قرار است دانش آموزان ما را تربیت كنند و نقشی كه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان دارند در این زمینه ممتاز و بی نظیر است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به اهمیت این موضوع در نشست هیات امنای دانشگاه فرهنگیان تبدیل و تطبیق وضعیت مدرسان آن به اعضای هیات علمی مصوب شده و به تدریج این دگردیسی در دانشگاه فرهنگیان و ارتقا مدرسان به اعضای هیات علمی انجام می شود.
وی ادامه داد: بطور قطع تطبیق و تحول در كادر علمی دانشگاه فرهنگیان موجب ارتقا و اعتلای این مجموعه می شود و به تناسب آن انتظارات ما هم از این مجموعه افزایش می یابد و باید بر این اساس اعضای هیات علمی دانش و توانمندیهای خود را به روز كرده و پاسخگوی نیاز دانشجویان باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یك عضو هیات علمی می تواند معلمی تربیت كند كه حداقل 30 سال به عنوان مربی در مدارس نقش آفرین باشد.
وی افزود: رفتار، عمل و ظاهر اساتید دانشگاه فرهنگیان تاثیری مستقیم در تربیت معلمان و دانشجومعلمان دارد و علاوه بر تربیت معلم نقش بهسازی منابع آموزش و پرورش هم بر عهده این دانشگاه است.
فانی با اشاره به فعالیت یك میلیون معلم و فرهنگی در آموزش و پرورش كشور ادامه داد: باید دانش این جمعیت در دانشگاه فرهنگیان به روز شده و رسالت بزرگی بر عهده این مجموعه قرار داده شده است.
وی گفت: این دانشگاه تربیت محور است و باید ابعاد فرهنگی، اجتماعی و علمی دانشجویانش مد نظر باشند، هر یك از اساتید دانشگاه فرهنگیان باید به عنوان یك عنصر تربیتی و فرهنگی در دانشگاه ایفای نقش كنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اساتید این دانشگاه باید از الگوهای نوین تدریس و روشهای جدید بهره گیرند و در حوزه های علمی و فرهنگی و روشهای تدریس تلاش بیشتری داشته باشند.
وی با تاكید بر اهمیت كارورزی دانشجومعلمان به عنوان مهمترین و اساسی ترین عامل در تربیت حرفه ای معلمان ادامه داد: دانشجو معلم باید در گذراندن واحدهای كارورزی ورزیده شده و بتواند نقش معلمی خود را از ابعاد مختلف آموزشی، تربیتی، رفتاری و فرهنگی به خوبی ایفا نماید كه وجه تمایز این مجموعه باسایر دانشگاه ها خواهد بود.
فانی با اشاره به بررسی روشهای متنوع در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیز گفت: بر این اساس امسال برای نخستین بار ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عملیاتی می شود.
وی افزود: بر این اساس پذیرفته شدگان آزمونی كه 27 شهریور امسال برگزار شد به زودی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شده و یك دوره حرفه آموزی را طی می كنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش می شود افرادی كه می خواهند در مدارس تدریس كنند به مرور گواهینامه سلامت تدریس از دانشگاه فرهنگیان اخذ نمایند لذا نخستین دوره حرفه ای شایستگیهای معلمان به عنوان تجربه ای جدیدی طی چند روز آینده آغاز می شود.
وی همچنین موضوع دیگر مورد تاكید و مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را احراز صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان عنوان و بیان كرد: بر این اساس اقداماتی در ستاد مركزی دانشگاه فرهنگیان در دست انجام است تا صلاحیت دانش آموختگان احراز و یقین حاصل شود كه این دانش آموختگان صلاحیت معلمی در كلاس درس را دارند.
'دانشگاه فرهنگیان' به منظور تامین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ با تجمیع تمامی مراكز تربیت معلم در سراسر كشور تاسیس شد.
حدود 70 هزار دانشجو در 98 پردیس دانشگاه فرهنگیان در سطح كشور در 17 رشته تحصیل می كنند. دو سوم این افراد دانشجویان بدو خدمت و مشغول تحصیل در دوره های كارشناسی پیوسته و یك سوم دیگر دانشجویان حین خدمت و مشغول تحصیل در رشته های كارشناسی ناپیوسته هستند.
دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی شش هزار دانشجومعلم در دو پردیس و چهار مركز آموزش عالی تابعه دارد.
1906/1858
مشهد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان یك نهاد راهبردی در آموزش و پرورش است كه وظیفه و نقش ممتازی در تامین نیروی انسانی و نیز بهسازی نیروهای آموزش و پرورش دارد.