۱۲ دی ۱۳۹۴، ۹:۴۹
کد خبر: 81902772
T T
۰ نفر

آغاز سال 2016 با آژير ناامني

۱۲ دی ۱۳۹۴، ۹:۴۹
کد خبر: 81902772
آغاز سال 2016 با آژير ناامني

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم در صفحه جهان نوشت: مردم كشورهاي اروپايي و آمريكا درحالي پنجشنبه شب آغاز سال 2016 ميلادي را جشن گرفتند كه بيم حملات تروريستي و حضور گسترده نيروهاي پليس در خيابان‌ها، بر اين مراسم سايه افكنده بود.

در اين گزارش كه در شماره شنبه 12 دي 1394 خورشيدي انتشار يافته است، مي خوانيم: از مونيخ و پاريس و بروكسل در اروپا گرفته تا نيويورك در آمريكا، مراسم آغاز سال نو با بيم و هراس برگزار شد.
**مونيخ و بروكسل در تيررس تروريست‌ها
در اين ميان به نظر مي‌رسد آلماني‌ها بيش از همه خطر حملات تروريستي را احساس كردند. مويد اين موضوع خبري بود كه پليس آلمان پنجشنبه شب آن را اعلام كرد. وزير كشور ايالت باواريا در آلمان اعلام كرد: براساس اطلاعات «دستگاه‌هاي امنيتي يك كشور دوست» به اين نتيجه رسيديم كه داعش قصد داشت نيمه شب پنجشنبه دست به حمله در يكي از ايستگاه‌هاي اصلي راه‌آهن در شهر مونيخ بزند.
هوبرت آندرا، رئيس پليس مونيخ نيز با اعلام اين‌كه هنوز خطر حملات تروريستي برطرف نشده، در اين مورد گفت: حدود 550 نفر از نيروهاي پليس براي تامين امنيت شهر به محل اعزام شدند، اما كسي دستگير نشده است. بنا به گفته وي، پنج تا هفت انفجار انتحاري در اين حمله تروريستي برنامه‌ريزي شده بود.
به دنبال اين هشدار، پليس آلمان دو ايستگاه قطار باسنج و ايستگاه مركزي قطار شهر مونيخ را تخليه كرد.
پليس همچنين در پايگاه خود در توييتر نوشت: به دليل بيم انجام حملات تروريستي، از شهروندان مي‌خواهيم از حضور در اماكن شلوغ و همچنين ايستگاه اصلي قطارها و ايستگاه باسنج خودداري كنند.
تشديد تدابير امنيتي در شب سال نو، در ديگر شهرهاي اروپايي نيز وجود داشت. در همين زمينه يورونيوز گزارش داد پليس بلژيك پنجشنبه شب شش نفر را در جريان جستجوي خانه به خانه در بروكسل بازداشت كرد. اين عمليات بخشي از تحقيقات مربوط به پرونده طراحي حمله‌اي در شب سال نوي ميلادي در پايتخت بلژيك بود.
پيش از اين نيز دو نفر با مليت بلژيكي در ارتباط با اين پرونده بازداشت شده بودند. علاوه بر اين، فرد ديگري در چارچوب تحقيقات مربوط به پرونده حملات تروريستي 13 نوامبر پاريس، در محله مولنبيك بروكسل دستگير شد. به گفته دادستان فدرال بلژيك، اين فرد 22 ساله كه «ايوب.ب» نام دارد، متهم به قتل و همكاري با سازمان‌هاي تروريستي است. همچنين گفته مي‌شود مراسم سال نو در بسياري از نقاط بلژيك به دليل وجود همين تهديدها لغو شد.
مقامات فرانسه كه هنوز حادثه تلخ 13نوامبر پاريس را فراموش نكرده‌اند، بيش از صد هزار نيروي پليس را در سراسر اين كشور براي تامين امنيت جامعه در جشن‌هاي سال نوي ميلادي مستقر كردند. در همين راستا، برنار كزنوو، وزير كشور فرانسه اعلام كرد: در حالي‌كه هيچ تهديد مستقيمي در مورد عمليات تروريستي وجود ندارد، اما پس از پيام‌هاي اخير گروه داعش براي انجام حملات جديد، تمامي پايتخت‌هاي اروپايي با تهديد مواجه هستند.
فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه هم در سخناني به مناسبت سال نو براي مردم كشورش گفت: خطر حمله‌اي ديگر همچنان در بالاترين سطح وجود دارد. از مسكو نيز خبر مي‌رسد براي اولين بار مراسم شب سال نو در ميدان سرخ اين شهر لغو شد. بيم انجام اين حملات به لندن نيز رسيد و نيروهاي امنيتي براي مقابله با آن، 3000 نيرو را در خيابان‌هاي پايتخت انگليس مستقر كردند.
**تشديد تدابير در آمريكا
مقام‌هاي آمريكا نيز در جريان جشن‌هاي سال نوي ميلادي، تدابير امنيتي را در شهرهاي بزرگ اين كشور تشديد كردند. در همين راستا، پليس فدرال آمريكا (اف.‌بي.‌آي) شمار كاركنان خود را در برخي مراكز شبانه‌روزي اين سازمان از جمله در شهرهاي نيويورك، لس‌آنجلس و واشنگتن دي‌سي افزايش داد.
اداره پليس نيويورك نيز اعلام كرد: 6000 نيروي پليس در نزديكي ميدان ساعت مستقر شدند كه استقرار اين تعداد نيرو تاكنون سابقه نداشته است.
در بحبوحه اين تدابير امنيتي، مقام‌هاي آمريكا يك جوان 25 ساله را در ايالت نيويورك به اتهام برنامه‌ريزي براي انجام حمله تروريستي در جشن‌هاي آغاز سال نوي ميلادي بازداشت كردند.
به گزارش منابع خبري، اين متهم 25‌ساله كه امانوئل لاچمن نام دارد، متهم به طرح‌ريزي براي حمله‌اي مسلحانه در يك رستوران در شهر روچستر ايالت نيويورك شده است.
وزارت دادگستري آمريكا اعلام كرد: اين متهم با فردي در خارج از آمريكا كه به عنوان عضو گروه تروريستي داعش شناسايي شده، در ارتباط بوده است.
**داعش و مسئوليت آتش‌سوزي هتل دبي
همزمان با آغاز جشن‌هاي سال نوي ميلادي، ساختمان هتل «العنوان» در مركز دبي كه در مجاورت برج خليفه بلندترين ساختمان جهان قرار دارد، پنجشنبه شب دچار حريق شد. طبق اعلام مقامات دبي، در اين آتش‌سوزي مهيب 16 نفر دچار مجروحيت شدند. به گفته مقامات، اين آتش‌سوزي در مدت كوتاهي 20 طبقه از اين هتل 63 طبقه را در بر گرفت.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، چند ساعت پس از اين حادثه، گروه تروريستي داعش با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت اين آتش‌سوزي را به‌عهده گرفت.
در همين حال به نظر مي‌رسد، كشورهاي آسيايي نيز همچون اروپايي‌ها دو روز گذشته را با ترس از حملات تروريستي داعش گذرانده‌اند. در همين راستا اعلام شد پليس اندونزي پس از بازداشت 11 تروريست در آستانه سال نو كه قصد داشتند به اماكن شيعيان و محل‌هاي تجمع خارجي‌ها حمله كنند، تدابير امنيتي را افزايش داد.
**داعش قطر را هم تهديد كرد
داعش با انتشار يك نوار ويدئويي، قطر را تهديد كرد. به گزارش سايت روزنامه الديار، شبكه دابق متعلق به گروه تروريستي داعش در اينستاگرام يك ويدئوي تهديدآميز عليه قطر منتشر كرد كه در آن آمده است: اي مرتدين قطر! ما با استفاده از 24 نفر از عوامل انتحاري خود و چهار خودروي بمب‌گذاري شده به قطر مي‌آييم و اين كشور را فتح مي‌كنيم.
پيشتر ابوبكر البغدادي سركرده اين گروه تروريستي نيز آمريكا، عربستان و روسيه را تهديد كرده بود.
*منبع: روزنامه جام جم
**گروه اطلاع رساني**9165**2002**9131