۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۴۱
کد خبر: 81903771
T T
۰ نفر
بومي گزيني و اولويت به فرزندان فرهنگيان
چاره ساز است؟

تهران - ايرنا - جذب نيرو در آموزش و پرورش براي تكميل بخشي از ظرفيت هاي خالي نظام تعليم و تربيت به گفته مسئولان با جذب نيروي بومي و فرزندان خانواده فرهنگيان قابل رفع است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا،‌ آموزش و پرورش به دنبال رفع اين معضل در نظام تعليم و تربيت و با هدف جبران كمبود بخشي از معلمان مورد نياز خود به ويژه در دوره ابتدايي و هنرستان‌ها، آزمون استخدامي را در شهريور ماه براي جذب پنج هزار معلم برگزار كرد.
با اعلام فراخوان آزمون استخدام، تعداد 178 هزار و 53 نفر در نهايت پس از روند تكميل مراحل پذيرش،‌ متقاضي شركت در اين رقابت بسيار سخت شدند كه از اين تعداد 100 هزار و 124 نفر زن و 77 هزار و 929 نفر مرد بودند.
آزمون مذكور در روز جمعه 27 شهريور برگزار شد و حدود 1.5 ماه بعد يعني در 16 آبان ماه اسامي سه برابر ظرفيت پذيرفته شدگان روي سايت سازمان سنجش قرار گرفت.
اسامي حدود 10 هزار نفر براي انجام مصاحبه علمي به آموزش و پرورش اعلام شد تا از ميان آنها 3700 نفر به عنوان پذيرفته شدگان نهايي انتخاب شوند كه از اين ميان حدود يك سوم سهميه به خانواده شهدا و ايثارگران اختصاص دارد.
روند مصاحبه علمي از 20 آبان آغاز شد و در شرايطي كه قرار بود تا اواخر آبان كار گزينش پذيرفته شدگان نيز پايان يابد و دوره‌هاي آموزشي دانشگاه فرهنگيان از اوايل دي آغاز شود، خبري از اعلام نتايج نيست و چشم ‌انتظاري داوطلبان تاكنون ادامه دارد.

** اولويت استخدام با فرزندان خانواده فرهنگي و بومي
وزير آموزش و پرورش اخيرا در سخناني در خراسان رضوي اظهار كرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب آموزشي و كاهش تقاضاي انتقالي به مراكز استان ها و شهرهاي بزرگ از دو سال پيش بومي گزيني مدنظر قرار گرفت و دانشجويان معلم با دارابودن اين شرط به استخدام آموزش و پرورش درمي آيند.
فاني، در خصوص استخدام فرزندان فرهنگيان در اين وزارتخانه گفت: در شرايط برابر، اولويت استخدام با فرزندان فرهنگيان است كه بارها به صورت رسمي اعلام و تاكنون اجرايي نشده است.

** پذيرش از نيروي بومي با مشكلات همراه است
اين طرحي است كه عملياتي كردن آن در جذب نيرو براي آموزش‌ و پرورش مورد تاكيد وزير قرار دارد و از طرفي نخستين تجربه اجرايي در نظام تعليم و تربيت كشور به شمار مي رود كه در آزمون استخدامي با مشكلاتي همراه است.

** ظرفيت‌هاي خالي علت تاخير در اعلام نتايج نهايي
فاني اخيرا در حاشيه مراسم تجليل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش درمورد دلايل تاخير در اعلام نتايج نهايي آزمون استخدامي آموزش و پرورش گفت: هنوز برخي از ظرفيت‌هاي آزمون استخدامي آموزش و پرورش تكميل نشده و ظرفيت‌هاي خالي‌ مانده بررسي شده و پس از تكميل ظرفيت، نتايج نهايي اعلام مي‌شود.
طبق گفته‌ وزير آموزش وپرورش قرار بود نتايج آزمون استخدامي با مدتي تاخير و پس از تكميل ظرفيت‌هاي خالي مانده اعلام شود اما حالا آموزش و پرورش با توجه به تاخير در زمان برگزاري دوره‌هاي آموزشي دانشگاه فرهنگيان، تغيير رويكرد داده و گفته است، نتايج نهايي در اين هفته با خالي ماندن 400 ظرفيت اعلام خواهد شد.

** مشكلات جذب نيروي بومي
پذيرش از بوم براي بوم، طرحي است كه عملياتي كردن آن در جذب نيرو براي آموزش و پرورش از سوي وزير مورد تاكيد قرار دارد و در آزمون استخدامي اخير نيز اين روش مدنظر بود، همين امر منجر شد تا بخشي از ظرفيت‌هاي پذيرش نيرو در برخي شهرستان‌ها به حد نصاب نرسد.
وزير آموزش و پرورش در خصوص سياست بومي‌ گزيني در آزمون استخدامي و خالي ماندن تعدادي از ظرفيت‌ها گفت:‌ سياست جدي اين وزارتخانه پذيرش نيرو از بوم براي بوم است و در شروع كار ممكن است در برخي مناطق با توجه به جنسيت مورد نياز نيروي لازم وجود نداشته باشد.
فاني معتقد است:‌ آموزش و پرورش سياست پذيرش از بوم براي بوم را دنبال مي‌كند؛ چرا كه اگر اين سياست اعمال شود، نيروهاي باتجربه در مناطق محروم باقي مي‌ماند و كيفيت آموزش در اين مناطق ارتقاء پيدا خواهد كرد.
وزير آموزش و پرورش بيان كرد: امسال در پذيرش دانشگاه فرهنگيان و استخدام پنج هزار نيرو سياست بومي‌گزيني را اعمال خواهد كرد.
وي بر اين اعتقاد است كه با توجه به تجارب چندين ساله در نظام تعليم و تربيت كشور ‌پذيرش از نيروي بومي نسخه درمان درد چندين ساله نابساماني نيروي انساني در آموزش و پرورش است.
وزير آموزش و پرورش گفت: نقشه ايران را براي موضوع بومي‌ گزيني در نظر گرفته‌ شده و با هماهنگي و هم‌فكري استان‌ها مطالعات آمايشي دراين باره انجام شد و گفته‌ايم يك شهرستان يك بوم يا اينكه دو شهرستان يك بوم باشند، يعني كشور را به بوم‌هاي مختلف تقسيم كرده‌ و گفته‌ايم از هر بوم براي همان بوم دانشجوي دانشگاه فرهنگيان جذب شود.
فاني گفت: اين دانشجو وقتي كه درس هم خواند و زماني كه خواست استخدام شود مي‌داند بايد در همان بوم خودش استخدام شود، بدين وسيله نقل و انتقالات كه ماه‌ها وقت مي‌گرفت، كاهش خواهد داشت.

** بومي ‌گزيني روشي سنجيده براي ساماندهي نيروي انساني
طرح بومي‌ گزيني با روند آزمون استخدامي كه برگزار شد ، به نظر مي رسد ‌روش سنجيده‌اي از سوي مسئولان آموزش و پرورش براي حل بحران نيروي انساني است اما نخستين تجربه جذب نيرو به اين روش با مشكلاتي مواجه شد به گونه‌اي كه اجراي طرح پذيرش از بوم براي بوم در استخدام اخير اين وزارتخانه تاكنون منجر به بالاتكليفي 400 سهميه استخدامي شده است.
فراهنگ**1417**1027