۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۵۳
کد خبر: 81905690
T T
۰ نفر
طرح های متوقف شده توسعه حمل ونقل دریایی باید فعال شوند

تهران - ایرنا - معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال سازی دوباره پروژه های توسعه حمل ونقل دریایی را خواستار شد و گفت: بیشتر این پروژه ها در دوران تحریم متوقف شده بود؛ پس از لغو تحریم ها باید امكان جذب سرمایه های خارجی برای اجرای این پروژه ها فراهم شود.

به گزارش ایرنا، علی عزتی روز یكشنبه در نخستین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی یادآورشد: بیش از 85 درصد تجارت جهانی و نقل وانتقال كالا از طریق دریا و به وسیله 90 هزار كشتی اقیانوس پیما انجام می شود.
وی افزود: در تجارت خارجی كشور، صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان مهمترین محور توسعه اقتصادی محسوب می شود.
وی گفت: كارشناسان، حمل ونقل دریایی را به عنوان مهمترین اهرم توسعه اقتصادی كشورها می دانند؛ كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بعنوان ناوگان ملی كشور مسئولیت‌ بزرگی برای ارتقا جایگاه تجارت كشور دارد.
معاون فنی بازرگانی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: در طول سال‌های جنگ و سال‌های تحریم، نوك پیكان حمله كشورهای غربی به سمت شركت های كشتیرانی بود زیرا ضربه به حمل و نقل دریایی ضربه مهلكی به اقتصاد كشور وارد می كرد.
عزتی، به موقعیت استراتژیك ایران در منطقه نیز اشاره كرد و گفت: ایران بدلیل موقعیت استراتژیك و وجود بنادر در شمال و جنوب، از نظر حمل ونقل دریایی دارای شرایط ویژه است.
وی یادآورشد: در سند چشم انداز 1404، حمل ونقل دریایی باید توسعه بیشتری پیدا كند؛ هرچند با وجود تحریم های ظالمانه، در سال های گذشته توانستیم از این بحران به خوبی عبور كنیم.
وی با بیان اینكه براساس آمار اعلام شده، پارسال 88 درصد از تجارت كالای ایران از طریق دریا و فقط 12 درصد توسط حمل و نقل ریلی و هوایی انجام شده است، گفت: ایران با داشتن 227 فروند انواع كشتی بالای یك هزار GT، دارای سهم یك درصدی از ناوگان دریایی جهان است.
به گفته این مقام مسئول، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از در رتبه 21 دنیا قرار دارد.
وی درباره راه‌اندازی خطوط منظم دریایی نیز گفت: برای راه‌اندازی خطوط منظم كشتیرانی سرمایه‌گذاری های زیادی نیاز است و بدون كمك مسئولان راه‌اندازی این خطوط توسط شركت كشتیرانی امكانپذیر نیست، زیرا سوخت نیز در این بخش به قیمت جهانی محاسبه می شود.
عزتی تاكید كرد: بدنبال شناسایی مسیر دریایی، تعیین بنادر مبدأ، بین راهی و مقصد و انجام فرآیند بازاریابی، نیازمند كمك تجار و بازرگانان هستیم زیرا نمی‌توان انتظار داشت كشتیرانی برای انتقال كالایی بدون نیاز تجار، خطوط منظمی را راه‌اندازی كند.
وی به فرصت های فرآروی صنعت حمل و نقل دریایی كشور پس از رفع تحریم ها نیز اشاره كرد و گفت: ارتقا فضای كسب و كار و بهبود عملكرد مالی شركت های كشتیرانی، امكان افزایش سهم بازار از برخی محمولات وارداتی كشور در بخش غلات، امكان توسعه سرویس های كشتیرانی از بنادر داخلی به بنادر دنیا و فعال سازی مجدد شبكه جهانی كشتیرانی داخلی از مزیت های دوران پسا تحریم برای شركت های كشتیرانی است.
اقتصام(3)1108 ** 2023
۰ نفر