۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81906155
T T
۰ نفر

نبرد آهن و برف در سرزمين يخبندان

۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81906155
نبرد آهن و برف در سرزمين يخبندان

شهركرد- ايرنا-صداي غرش ماشين هاي راهداري سكوت انباشته در ميانه برف ها را مي شكند،صدايي كه انگار دره به دره همپاي باد دويده است تا به گردنه چري برسد.

درخت هاي مسير همگي به خواب رفته اند و براي هيچ كس دستي تكان نمي دهند،آفتاب گاهي به زور خودش را وسط آسمان مي كشد،
اما توان گرما بخشيدن به تن سرد زمين را ندارد و انجماد انگشت،خط ممتد سفيدي است كه كوه را دشت نشان مي دهد.
برف آنقدر روي هم تلمبار شده است كه نشانه ها و تابلوهايي كه قرار است مسير را نشان مسافران بدهد تا گم نشوند، خودشان زير برف گم شده است و در اين تلمباري برف، جاده ، راه به جايي نمي برد.
از آن همه هيبت خانه هاي سنگي روستايي، تنها گوشه اي از پشت بام هويدا كه آن هم گاهي با بادهاي برف آورده،خودش را از چشم همه پنهان مي كند.
سختي راه آنقدر زياد است كه خودروهاي كمك فنردار نيز هوس سر خوردن مي كند، سر خوردني كه هر لحظه چرخ هاي سياه خودروهاي سفيد را به دره اي عميق مي كشاند.
راهداران با ماشين هاي فولادي،لحظه به لحظه براي باز ماندن گردنه هاي برف گير در چهارمحال و بختياري سينه سپر كرده اند ،اما زور برف آنقدر زياد است كه ماشين ها در گردنه ها هر چه پيش مي روند،حريف برف نمي شوند.
استاندار چهارمحال و بختياري ،شاه و كلاه كرده است تا از سه گردنه پر برف ايران ديدن كند،گردنه هايي كه، شب ماني در آنها مصادف با يخ زده است.
استاندار چهارمحال و بختياري،روز يكشنبه در يك سفر كاري، از سه گردنه سخت گذر و برف گير اين استان در شهرستان كوهرنگ ديدن كرد.
به گزارش ايرنا،قاسم سليماني دشتكي ،از نيمروز تا شامگاه يكشنبه در سه محور برف گير و سخت گذر 'عسل كشان'، 'شاه منصوري ' و 'چري ' حضور يافت و از نزديك به امر خدمت رساني به مردم در اين سه محور نظارت كرد.
استاندار چهارمحال و بختياري در اين ديدار كه در شرايط سخت و طاقت فرسا انجام شد،از راهداران ،نيروهاي امدادي و هلال احمر ، پليس راه و مديريت بحران استان به صورت ويژه قدرداني كرد.
در حالي استاندار چهارمحال و بختياري از اين سه گردنه ديدن كرد كه روز گذشته سقوط بهمن باعث مسدود شدن گردنه چري شده بود كه با تلاش شبانه روزي راهداران مستقر در اين مسير ،بازگشايي شد.
استاندار چهارمحال و بختياري در نخستين اقدام خود ،پا به گردنه عسل كشان گذاشت ،گردنه كه كه روبروي آن 'غار يخي چما' است،
غاري در كه دل تابستان سوزان نيز پوشيده از برف است.
قاسم سليماني دشتكي ،در اين ديدار به راهداراني بر خورد كه چهار شبانه روز در سخت ترين روزهاي برفي به دنبال بازگشايي مسير بودند اما خودروهاي راهسازي حريف 6متر برفي كه روي زمين نشسته بود، نمي شدند.
استاندار چهارمحال و بختياري به همراه مديران به اين گردنه كه رسيد،اما راهداران اجازه ندادند خودروها جلوتر برود، چون راه به كلي بسته شده است و تنها سپيدي برف بود كه به استقبال خودروها
مي آمد.
استاندار چهارمحال و بختياري گفت:كار بازگشايي گردنه عسل كشان از همان نخستين روز بارش برف آغاز شده است،اما روستاي شيخ عليخان و دهستان موگويي هفت ماه از سال بسته است.
سليماني افزود:مسوولان استاني به دنبال جايگزين كردن اين مسير هستند تا جاده قرار گرفته در سايه كوه ، به قسمت بر آفتاب منتقل شود و براي اين كار 90ميليارد ريال اعتبار تخصيص داده شده است.
به گفته وي،طرح جابه جايي اين جاده از سال 95 آغاز مي شود تا بتوان براي هميشه اين جاده را باز نگهداشت و در حال حاضر اين جاده قابل بازگشايي نيست.
وي گفت:وجود دو متري برف در سطح مسير جاده شيخ عليخان،باعث شده است تنها دو كيلومتر از مسير بازگشايي شود.
به گفته وي،از سوي استان چهارمحال و بختياري،دو جاده جايگزين در محورهاي اليگودرز لرستان و فريدونشهر اصفهان براي مردم دهستان موگيي در نظر گرفته شده است تا 6هزار نفر مردم دهستان موگويي مانند سالهاي گذشته هفت ماه پشت برف نباشند.
اما ديدار بعدي استاندار چهارمحال و بختياري از گردنه شاه منصوري در محور كوهرنگ به بازفت بود كه اين محور در ابتداي ديدار استاندار مصادف با تصادف دو خودرو از اهالي بومي منطقه همراه شد.
اين دو خودرو به دليل كنترل نكردن خودرو ،در نزديكي گردنه با هم تصادف كرده بودند و خوشبختانه خسارت جاني در بر نداشت و تنها اين خودرو آسيب جزيي ديده بود.
استاندار چهارمحال و بختياري گفت:در گردنه شاه منصوري نيز ماشين هاي خودرو سازي به سرعت در حال كار است اما به دليل باد و كولاك گاهي جاده لغزنده مي شود با اين حال،اكنون اين گردنه بر روي خودروهاي عبوري در منطقه شهرياري باز است.
سليماني دشتكي افزود:فرسودگي خودروهاي راهسازي در گردنه هاي
برفگير چهارمحال و بختياري،هزينه ها راهداري را افزايش داده است و انتظار است از محل تخصيص منابع ملي و وزارت راه و شهرسازي بتوان براي نوسازي اين ناوگان اقدام كرد.
به گفته وي،اگر چه سرما و برف در چهارمحال و بختياري بسيار طاقت فرساست و منافع اين استان به دليل وجود سرچشمه دو رودخانه بزرگ به همه كشور مي رسد،اما انتظار مي رود براي راهداري و راهسازي ازمحل منابع ملي به اين استان كمك لازم انجام شود.
سومين گردنه اي كه استاندار چهارمحال و بختياري از آن ديدن كرد، گردنه معروف و برف گير' چري ' بود كه به برفگيرترين نقطه ايران شهرت دارد.
هنگامي كه استاندار چهارمحال و بختياري به اين گردنه رسيد، خبري از خورشيد نبود و هوا چنان سرد بود كه حتي گل و لاي اطراف جاده نيز يخ زده بود.
استاندار چهارمحال و بختياري وقتي براي مصاحبه در سطح اين گردنه آماده مي شد،دوربين ها به دليل سرماي طاقت فرسا، تند تند باتري خالي مي كردند.
سليماني دشتكي با تاكيد بر اين كه گردنه چري يكي از سخت ترين گردنه هاي برفي كشور است گفت:اين مسير با تلاش شبانه روزي راهداران و همه عوامل مديريت بحران باز است و رفت و آمد در اين مسير با زنجير چرخ امكان دارد.
استاندار چهارمحال و بختياري گفت:بهمن دو روز گذشته به ارتفاع 6 متر و طول يك كيلومتر باعث شد جاده براي يك روز مسدود شود اما اين گردنه با تلاش همگاني باز شد.
سليماني يادآور شد:اميد است با احداث و بهره برداري از تونل چري به طول سه هزار و 400متر در اين مسير با اعتبار اوليه 140ميليارد ريالي، محور كوهرنگ به خوزستان در اين گردنه،ديگر به دليل سقوط بهمن و بارش شديد برف بسته نباشد.
به گزارش ايرنا، گردنه هاي عسل كشان در محور كوهرنگ به دهستان موگويي و گردنه شاه منصوري در محور كوهرنگ به بازفت و گردنه چري در محور كوهرنگ به بازفت و خوزستان قرار دارد.
گزارش از محمود رئيسي
2097