۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81909599
T T
۰ نفر
تولیدموتورسیكلت‌ كاربراتوری ازاول مهر95 ممنوع

تهران- ایرنا- توقف تولید موتورسیكلت كاربراتوری از اول مهرماه 1395 به تصویب كارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در كارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: هر موتورسیكلت 4 تا 5 برابر یك خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیكلت های در حال تردد به ویژه در كلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیكلت های كنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.
وی با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیكلت های انژكتوری افزود: جایگزین موتورسیكلت های كاربراتوری، موتورسیكلت های برقی و انژكتوری است.
وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیكلت های برقی تاكید كرد: به منظور ترغیب بهره برداران برای خرید و استفاده از موتورسیكلت های برقی نیازمند مشوق های تشویقی و بسته های حمایتی هستیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرصت ارائه شده به تولید كنندگان موتورسیكلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آنها برای حذف تولید موتور كاربراتوری است.
متصدی ضمن تاكید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف موتورسیكلت های كاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: به همین دلیل سود واردات تمام قطعات موتورسیكلت های برقی هیبریدی صفر شده است.
وی تصریح كرد: جمع بندی تصمیمات اتخاذ شده در این كارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیكلت ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
همچنین امیرحسین قناتی مدیر كل دفتر خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیكلت كاربراتوری، گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیكلت های كنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه كه بدون رعایت آنها از سوی تولید كنندگان، شماره گذاری موتورسیكلت ها صورت نمی گیرد، بازهم نمی توانیم موتورسیكلت كاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.
وی ضمن تاكید بر اینكه تعهد باید قابل انجام باشد، افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیكلت كاربراتوری از ابتدای مهرماه 95 است.
قناتی ادامه داد: برخی از اشكالات مطرح شده در بحث موتورسیكلت ها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهره برداران در استفاده از موتورسیكلت و نبود نظارت دقیق و جدی در این خصوص است.
مدیر كل دفتر خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه یكی دیگر از پیشنهادات مطرح شده افزایش تعرفه واردات گمركی موتورسیكلت كاربراتوری است، اظهار كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولید كنندگان اعلام كرده است كه هیچ گونه ثبت سفارشی را در خصوص موتورسیكلت كاربراتوری نخواهد پذیرفت.
در ادامه داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیكلت كاربراتوری را پشتوانه ای مطمن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در كنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتور سیكلت های آلاینده در حال تردد كنونی هم مشخص شود.
سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیك پلیس راهور ناجا نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه، گفت: حذف فاصله تعریف شده میان توقف تولید موتورسیكلت‌ های كاربراتوری تا توقف شماره گذاری، اقدام موثری در كسب نتیجه بهتر است.
سید جعفر تشكری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره فناوری قدیمی و غیراستاندارد موتورسیكلت‌ های كاربراتوری، گفت: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتورسیكلت ها به ویژه در تهران، در كنار آسیب ها و تخلفات اجتماعی كه با این وسیله نقلیه صورت می گیرد، بهره برداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه می‌ كند.
وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتورسیكلت های برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پاركینگ ‌های خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی، همچنین تخصیص كمك مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، اظهار كرد: البته در كنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور كار قرار گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران ادامه داد: یكی دیگر از پیشنهادات، افزایش سخت گیری ها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیكلت های كنونی است.
وی همچنین برای حذف 10 میلیون موتورسیكلتی كه در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیكلت ها پس از توزیع موتور برقی اقدام كند.
تشكری هاشمی یادآوری كرد: یكی از مهمترین دستورالعمل‌های جلسه دی ماه شورای عالی ترافیك، تدوین دستورالعمل سختگیرانه برای ساماندهی موتورسیكلت ها است.
مهدی نیكدار رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور نیز گزارشی از روند خروج خودرهای فرسوده ارائه داد و گفت: یكی از مهمترین اقدامات در سالجاری، اسقاط وانت باری، مینی بوس، اتوبوس، كامیون های سبك، متوسط، سنگین و كشنده است.
وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسایل نقلیه سنگین و معادل سازی های صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم كاهش كمی تعداد اسقاطی ها در سالجاری، به لحاظ كیفی، ارقام بزرگتر شده است.
نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت، سازمان ملی استاندارد، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از دیگر حاضران در این جلسه بودند كه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
الزام نهادهای بهره بردار از موتورسیكلت های كاربراتوری همچون شركت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتورسیكلت كاربراتوری، توجه به میزان كربن تولید شده توسط موتورسیكلت كاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه ای، زمانبر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتورسیكلت كاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتورسیكلت‌های كاربراتوری به صورت اولویت بندی در مناطق مختلف كشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتورسیكلت های انژكتوری) موتورهای برقی، اولویت دهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.
علمی 9014**2017
۰ نفر