زينب يزداني بانوي هنرمند فيروزكوب كشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اصفهان اظهار داشت: صنايع دستي روايتگر صنعت و هنر نياكان و بيانگر هنر و ذوق مردم هر كشور است و در روزگاران كهن به عنوان صنعت تمام عيار عهد خويش حضور داشته است.
وي كه روزگار خوش جواني را با رنگ هاي فيروزه اي جلا بخشيده است، هنر فيروزه كوبي را يكي از سفيران فرهنگي ملت ها مي داند كه هيچگاه از گزارش پيام خود دست نمي كشد.
اين بانوي هنرمند، هنر ايراني را تجليگاه بخش قابل ملاحظه اي از هنر و خلاقيت اقوامي دانست كه با اين صنايع سر و كار دارند.
وي كه در خانواده اي هنردوست پا به عرصه حيات گذاشته است؛ همچون ساير هنرمندان خطه هنر پرور ايران با تشويق خانواده بويژه پدر و مادر، هنر فيروزه كوبي را در محضر استادان بزرگي همچون استاد قرباني و استاد معزالدين فرا گرفته و بسرعت توانسته است تمام مراحل تهيه يك فرآورده ممتاز فيروزه كوبي را بخوبي آموخته و به تنهايي همه آن مراحل را انجام دهد .
وي با توصيف معنوي سنگ فيروزه و ارزش هاي روحي آن بر انسان گفت: فيروزه علاوه بر آرامش روحي، عاملي است براي لذت بردن از زندگي و نماد آسمان و قدرت آسماني و سبب محافظت در برابر خطرات و بلاياست.
وي ادامه داد: فيروزه سنگي مقدس است و در روايت آمده است كه اولين هديه اي كه جبرئيل از طرف خداوند متعال به رسول اكرم(ص) در غار حراء اهدا كرد، سنگ فيروزه بوده است.
يزداني گفت: سنگ فيروزه در زمان جنگ هاي صليبي از طريق تركيه به اروپا راه يافت، از اين روست كه انگليسي زبانان به آن' Turquoise' مي گويند.
وي افزود: در ايران نيز تاريخچه استفاده از فيروزه به هزاران سال پيش بر مي گردد ولي قدمت هنر فيروزه كوبي با بهره گيري از چسب مخصوص روي ظروف مختلف و به شكل امروزي به كمتر از يك قرن مي رسد.
وي اضافه كرد: امروزه فيروزه كوبي علاوه بر زيورآلات بر روي ظروف تزييني مانند ليوان، شيريني خوري، تُنگ، گلدان، آينه و ... انجام مي گيرد.
يزداني گفت: ساخت آثار فيروزه كوب شامل دو مرحله كلي آماده سازي زيرساخت از فلزاتي مانند مس، برنج، نقره و برنز و فيروزه كوبي بر روي زيرساخت است.
وي افزود: در هنر فيروزه كوبي، ابتدا نصب صحيح فيروزه بر روي زيرساخت موردنظر مهم است؛ به گونه اي كه داراي قدرت كافي بوده و هنگام پرداخت قطعات فيروزه از آن جدا نشود.
وي اضافه كرد: همچنين، هرچه ظرف فيروزه كوبي شده پركارتر باشد و قطعات سنگ منظم تر در كنار يكديگر نصب شده باشد و فاصله زياد بين قطعات فيروزه ديده نشود، آن كار داراي ارزش هنري بيشتري است.
وي به اهميت فرايند ساب و سمباده در اين هنر نيز اشاره كرد و گفت: براي داشتن ظروفي كه داراي قوس هاي زيبا و انحناهاي شكيل باشند، بايد در عمليات ساب و سمباده، دقت لازم را به عمل آورد تا اثري خوش فرم و زيبا پديد آيد.
وي معدن نيشابور را مهمترين معدن فيروزه كشور، دانست و افزود: معدن نيشابور به دليل داشتن انواع فيروزه شجري و عجمي، از ممتازترين و معروفترين معادن فيروزه جهان است.
اين بانوي هنرمند به تاثير مستقيم كيفيت فيروزه در زيبايي و ماندگاري اثر فيروزه كوب اشاره كرد و گفت: هميشه در تهيه فيروزه هاي مورد نياز خود كوشيده ام بطور مستقيم از معدن فيروزه نيشابور استفاده كنم و به اين كار نيز اهتمام مي ورزم.
اين بانوي هنرمند به سوابق كاري درخشان در ارائه آثار هنر فيروزه كوبي اش نيز اشاره كرد و حضور در نمايشگاه صنايع دستي نوروزي اصفهان در نوروز 1392، نمايشگاه سراسري صنايع دستي و جشنواره بينالمللي اقوام ايراني در گلستان، اجلاس و جشنواره بينالمللي ميراث فرهنگي ناملموس(مهمترين رويداد بينالمللي فرهنگي جمهوري اسلامي در سال 1393)، نمايشگاه جمعيت هلال احمر اصفهان،سراي صنايع دستي جشنواره اقوام ايراني برج ميلاد تهران، جشنواره بركت و شكرگزاري و نمايشگاه فرش و صنايع دستي را از مهمترين افتخارات دوران هنري اش برشمرد.
وي همچنين علاقه وافر به تعليم هنر فيروزه كوبي را يكي از اهداف مهمش در زندگي دانست و گفت: تعليم دادن به جوانان يكي از فعاليت هاي هنري است كه در حال حاضر در دو خاستگاه اصلي اين هنر يعني مشهد مقدس و اصفهان مشغول انجام آن هستم .
يزداني با اشاره به سهم بانوان در هنر فيروزه كوبي ايران گفت: بانوان هنرمند فقط فيروزه نشاني بر روي زيرساخت محصول مورد نظر را انجام مي دهند اما من اين هنر را بطور جدي و بعنوان يك كار تخصصي در سطح بالايي انتخاب كردم تا جايي كه توانستم بعنوان اولين استاد بانوي هنر فيروزه كوبي ايران كه تمام مراحل ساخت يك اثر فيروزه كوبي(اعم از تهيه سنگ فيروزه از معدن گرفته تا دانه بندي سنگ ها، فيروزه نشاني بر روي زير ساخت، سمباده و ساب، ترميم، چرخكاري و ...) را انجام دهم.
وي كه در راه هنر فيروزه كوبي ايران، اولين بانويي است كه تمام مراحل اين هنر را از ابتدا تا انتها به تنهايي انجام مي دهد و در اين راه نيز مشكلات زيادي را متحمل شده است،توكل بخدا،علاقه و پشتكار و حمايت خانواده و استادش(مجيد معزالدين) را عامل موفقيتش مي دادند، بطوري كه اكنون تمام اين مشكلات را پشت سر گذاشته و بر انجام صحيح تمام مراحل هنر فيروزه كوبي مسلط شده است.
اين بانوي هنرمند، تعليمات استاداني همچون قرباني و شالمي از اساتيد برجسته فيروزه كوبي ايران را چراغ راهش دانست و از زحمات اين اساتيد هنرمند براي اعتلاي هنر فيروزه كوبي كشور قدرداني كرد.
گ/6027/7141
اصفهان-ايرنا- بانوي فيروزه كوب ايران، هنر را ابزار بيان احساسات؛ تبادل افكار، باورها، نگرش ها و ارزش ها توصيف مي كند.