افراد داراي خون نادر در بانك اطلاعات خونهاي نادر نام نويسي كنند

كرمان - ايرنا - مديركل انتقال خون كرمان از افراد داراي گروه خوني نادر خواست براي نام نويسي در بانك اطلاعاتي خونهاي نادر به پايگاه هاي انتقال خون اين استان مراجعه كنند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اداره كل انتقال خون استان كرمان محمدرضا مهديزاده ضمن گراميداشت بيست و يكم دي روز ملي اهداء كنندگان خونهاي نادر افزود: بانك قوي خونهاي نادر ضمن در نظر داشتن روش‌ هاي نوين مي تواند خون و فرآورده‌هاي خوني را در اختيار بيماران داراي گروه خون نادر قرار دهد.
وي با تاكيد بر اينكه تأمين خونهاي نادر الزام آور و داراي حساسيت است گفت: تهيه بانك قوي گروه خونهاي نادر ضروري است.
مديركل انتقال خون استان كرمان گفت: سازمان انتقال خون ايران، بانك اطلاعاتي خونهاي نادر را در كشور تشكيل داده است و پس از شناسايي و تأييد خونهاي نادر با انجام آزمايش‌ هاي تخصصي نام و مشخصات هويتي فرد در اين بانك ثبت مي‌ شود تا در مواقع لازم مورد استفاده قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: تاكنون در استان كرمان در زمينه گروه خوني نادر، موردي مشاهده نشده است.
وي افزود: سازمان انتقال خون ايران با بيش از 40 سال قدمت توانسته با توجه به فرهنگ ديني و مذهبي و حس خيرخواهي هموطنان در اهداي خون، شاخص ‌هاي بسيار مطلوبي را كسب كند و در سازمان بهداشت جهاني در مرتبه بالايي قرار گيرد.
وي بيان كرد: سازمان انتقال خون ايران هم اكنون در منطقه مقام نخست را دارد و از اين رو براي دستيابي به نقطه مطلوب كمي و كيفي وارد برنامه ملي خونهاي نادر شده است.
وي اظهار كرد: ايران در كشورهاي اسلامي به عنوان تنها عضو بانك اطلاعاتي خونهاي نادر بين ‌المللي قرار گرفته و در آسيا به همراه چين و ژاپن داراي برنامه است.
وي تصريح كرد: تاكنون اسامي پنج هزار نفر كه داراي خون بسيار نادر بوده اند در اين بانك ملي جهاني ثبت شده است.
خون هاي اهدا شده در گروه هاي نادر را مي توان 10 تا 30 سال در شرايط استاندارد نگهداري كرد و در مواقع نياز براي افراد متقاضي مورد استفاده قرار داد.
جمهوري اسلامي ايران از سال 1389 به عضويت انجمن بين المللي خون هاي نادر دنيا درآمده و ايران به عنوان تنها كشور اسلامي عضو اين انجمن است كه داراي برنامه خون هاي نادر است.
همچنين در قاره آسيا نيز ايران، چين و ژاپن اعضاء اين انجمن هستند و داراي برنامه خون هاي نادر هستند.
7429/3029