به گزارش ایرنا از مركز ماهر، همزمان با این پیشرفتها، تهدیدهای مختلف و متنوع موجود در فضاهای مجازی به ویژه در شبكههای اجتماعی كه مشخصه اصلی آنها تعامل و ارتباط با سایر كاربران است، نگرانیها در مورد امنیت كودكان و نوجوانان را بسیار افزایش دادهاست.
یكی از دلایل اهمیت این موضوع، آسیب پذیری بیشتر كودكان در فهم حریم خصوصی و آگاهی از مسائل پیرامون آن است؛ برای مثال در ساده ترین شكل این آسیب پذیری، ممكن است سیاست های حریم خصوصی در شبكه های اجتماعی به زبانی غیر از زبان مادری به كودكان و نوجوانان نمایش داده شود كه مسلما توسط كودك به خوبی درك نمی شوند.
با توجه به آسیب پذیری آنان، نیاز است تا با آموزش صحیح به كودكان و آگاه سازی آنها پیشگیری های لازم از اتفاقات احتمالی و سواستفاده ها به عمل آید.
طیف این گونه آموزش ها، از آموزش كودكان راجع به هویت مجازی آنها و ماندگاری اطلاعات منتشر شده از آنها در فضای مجازی تا آگاه سازی والدین از چگونگی فرآیندهای كنترلی كودكان گسترده است.
نقش والدین و آگاهی آنها در برقراری امنیت و حریم خصوصی كودكان در شبكههای اجتماعی انكار ناپذیر است؛ برای مثال، مادامی كه والدین ندانند كه دستگاهی كه برای بازی كودك خود تهیه كرده اند، توانایی اتصال به اینترنت و احیانا عضویت در گروههای بازیكنان یك بازی خاص را نیز دارد، نمی توانند كنترل های لازم را نیز انجام دهند.
** افزایش حداقل سن مجاز كودكان اروپایی برای استفاده از شبكه های اجتماعی
تصویب قوانین جدید در اروپا در راستای افزایش حداقل سن مجاز كودكان برای حضور در شبكه های اجتماعی از 13 سال به 16 سال در اواخر سال 2015 نشان دهنده وجود نگرانی هائی در سایر كشورها در مورد استفاده كودكان از شبكه های اجتماعی است.
علاوه براین، در یك نظرسنجی كه در ژوئن 2014 در اسپانیا، نشان می دهد كه درصد قابل توجهی از والدین، از حضور كودكان 10 تا 17 ساله خود در شبكه های اجتماعی و قرار دادن اطلاعات شخصی در دسترس عموم جلوگیری به عمل آورده و یا فعالیت های كودكان توسط والدین نظارت میشود.
** اطلاعات شخصی كودكان در حال تبدیل شدن یه كالای تجاری
اطلاعات شخصی كودكان همانند اطلاعات شخصی بزرگسالان، در حال تبدیل شدن به یك كالای تجاری است.
طبق مطالعات انجام شده توسط تیم تحقیقاتی دكتر اگنس نارین، 95 درصد نوجوانان انگلیسی نگران این مسئله هستند كه اطلاعات شخصی شان در اختیار تبلیغ كنندگان یا وبگاههای دیگر قرار گیرد.
همچنین از حدود 40 وبگاه محبوب كودكان، تقریبا دو سوم آنها اطلاعات شخصی كودكان را (بعضا به صورت انتخابی) برای دسترسی به بخش های مشخصی از وبگاه درخواست می كنند.
از نظر نوع اطلاعات، 70 درصد این وبگاه ها نام، 53 درصد رایانامه، 43 درصد تاریخ تولد، 40 درصد كد پستی، 24 درصد آدرس و 13 درصد شماره موبایل را درخواست می كنند.
برخی كسب و كارها كودكان را توسط تحقیقات، كوییزها و مسابقات هدف قرار می دهند و برای مثال اطلاعات شخصی آنها را مثل اطلاعات خانواده و دوستانشان، بدون رضایت و آگاهی والدین جمعآوری می كنند.
دورنمای برنده شدن یك جایزه یا دریافت یك سرویس رایگان یا دریافت تخفیف، میتواند انگیزه كافی برای ارائه اطلاعات شخصی را ایجاد كند.
گزارش كمیته حریم خصوصی دفتر استرالیا ( Australian Office of the Privacy Commissioner ) نشان میدهد كه جوانان استرالیایی علاقه زیادی دارند تا جزئیات شخصی خود را به منظور دریافت جوایز یا تخفیف دریافت كالا یا سرویس، ارائه دهند. حال آنكه اغلب این پیشنهادات، در اصل اغوایی برای دریافت اطلاعات شخصی است.
به دلیل آنكه ممكن است كودكان مدل تجاری بسیاری از سرویس های اینترنتی مانند شبكه های اجتماعی و انجمن های برخط را به درستی درك نكنند، رغبت كسبوكارها به داده های شخصی خود را دستكم میگیرند.
كاربران اغلب از وجود یك بازار دوجانبه آگاه نیستند كه به وسیله آن از یك طرف ارائه دهندگان خدمات برخط، سرویس هایی را پیشنهاد میدهند و از طرف دیگر تجارت خود را بر اساس اطلاعات شخصی كاربران انجام می دهند.
وقتی كودكان از چنین سرویسی استفاده میكنند، چالش اصلی ارائه اطلاعات كافی در مورد اهداف و حوزه استفاده از داده های شخصی و همچنین دریافت رضایت از والدین است.
علاوه بر این، تنظیمات پیش فرض به ندرت در حالت بالاترین سطح حفاظت از حریم خصوصی برای كاربران، از جمله كاربران كم سن و سال (كودكان) قرار میگیرد. در نهایت، كودكان و والدین آنها با مشكلات مختلف و پیچیده تنظیمات حفظ حریم خصوصی مواجه هستند.
** لزوم ارائه آموزش های لازم به كودكان در مورد استفاده صحیح از شبكه های اجتماعی
از آنجا كه با یك نگاه گذرا در جامعه خود، متوجه حضور پررنگ كودكان در شبكههای اجتماعی و مهارت بالای آنها در استفاده از وسایل ارتباطی مشاهده میشویم، لازم است كه آموزش های لازم در مورد خطرات موجود و نحوه استفاده صحیح از این امكانات و بالطبع تاثیرات منفی استفاده بی حد و مرز از خدمات موجود در اختیار كودكان و حتی والدین قرار گیرد.
چه بسا والدین نیز به عنوان الگوی اصلی كودكان خود، در حین آموزش به آنها، با خطرات و اصول موجود در حوزه حفاظت از امنیت و حریم خصوصی آشناتر شوند و در نهایت اعتلای كل اقشار جامعه حاصل شود.
به طور كلی خطرهایی كه متوجه حریم خصوصی كودكان است، در كشورهای مختلف متفاوت بوده و به جو حاكم در جامعه، معیارهای فرهنگی و شرایط فیزیكی مانند میزان دسترسی به اینترنت بستگی دارد.
علمی(1) ** 1201 **1440
تهران- ایرنا - با گسترش نفوذ اینترنت دسترسی افراد به خدمات مختلف ارائه شده در فضای مجازی افزایش یافته است. كودكان نیز از این امر مستثنی نبودهاند؛ نسل به نسل شاهد بلوغ تواناییهایی آنها در استفاده از فناوریهای مختلف و استفاده از اینترنت بوده و هستیم.