۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵
کد خبر: 81918890
T T
۰ نفر
رئیس اوقاف وامور خیریه: احیای موقوفات نیازمند مشاركت همگانی است

گنبدكاووس - ایرنا- نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ، احیای موقوفات را نیازمند مشاركت همگانی بیان كرد و گفت: مردم و بخش خصوصی می توانند با رعایت عدالت و انصاف برای احیای موقوفات و عمران و آبادانی آن اقدام كنند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت واقفین گلستان در شهرستان آزادشهر اظهار داشت: طی 60 سال حكومت پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات تصرف غیر قانونی و حیف و میل شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و دستور ویژه امام راحل سنت وقف احیاء شد.
وی با بیان اینكه وقف حكم الهی و پشتوانه اقتصادی اسلام است كه باید مورد توجه قرار گرفته و نسبت به توسعه و ترویج آن اقدام كنیم، افزود: طی سال های اخیر با اطلاع رسانی های انجام شده سنت حسنه وقف احیاء و رو به رشد بوده است.
حجت الاسلام محمدی نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات مهم دانست و اظهارداشت: بسیاری از مردم نسبت به احكام شرعی وقف آشنا نیستند كه باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آنان را آگاه نمود.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برخی با كم توجهی در احكام وقف در موقوفات تصرف و از آن بهره برداری می كنند كه براساس فتوای بسیاری از مراجع و قانون این كار باطل و حرام است.
وی با بیان اینكه نباید به راحتی حق واقف را پایمال كرد، افزود: وقف تا ابد وقف است و قابل بخشیدن نیست و همه باید با تبلیغ درست از این سنت حسنه كه بیشتر به مصارف یتیمان، حوزه های علمیه ، عزاداری های امام حسین (ع) و كمك به نیازمندان می رسد، دفاع كنیم.
حجت الاسلام محمدی تبدیل به احسن كردن موقافات را جایز ندانست ،اما گفت: تبدیل به احسن كردن موقوفات تنها در شرایط خاص و با اجازه واقف یا وارثان آن و در صورت مهیا بودن شرایط آن امكان پذیر است.
وی از مردم به عنوان ناظران عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد و اظهار داشت: مردم می توانند علاوه بر نظارت بر موقوفات، درصورتی كه از وقف نامه در خصوص رقبه ها و یا موقوفات آطلاع دارند، آن را در اختیار اوقاف قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینكه برخی تصور می كنند اوقاف املاك وقفی را برای خود بر می دارد، تصریح كرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان امانتدار و واسطه در جهت عمل به نیت واقف گام بر می دارد و هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.
حجت الاسلام محمدی اضافه كرد: اوقاف با سند دار كردن املاك وقفی در سه نسخه كه دراختیار واقف، اداره اوقاف و دفترخانه قرار می گیرد، از تصرف و بهره برداری غیرقانونی در موقوفات جلوگیری می كند.
وی یاداور شد: امروز عملكرد اوقاف در بحث موقوفات و امور مالی آن به اندازه ای شفاف است كه نهادهای نظارتی می توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بار دیگر بر حضور و مشاركت مردم در احیاء و عمران موقوفات و نیز بقاع متبركه كه دارای موقوفه هستند، تاكید كرد.
وی همچنین با بیان اینكه انقلاب اسلامی نعمت الهی به مردم ایران است، افزود: این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است كه همه باید در حفظ و صیانت از آن تلاش كنیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند امسال نیز گفت: حضور گسترده مردم در این انتخابات یكی از راههای صیانت از انقلاب و شكرگزاری از این نعمت الهی است.
وی اضافه كرد: حضور گسترده در انتخابات و انتخاب افراد اصلح علاوه بر خنثی كردن توطئه دشمنان ،پشتوانه ملی نظام بشمار می رود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین مسجد را به عنوان یك پایگاه سیاسی و اجتماعی نظام و محلی برای برگزاری انتخابات دانست و گفت: مساجد از بزرگترین موقوفات كشور هستند كه هم اكنون 70هزار مسجد در كشور داریم.
در این مراسم از تعدادی از واقفان استان گلستان قدردانی شد.
3039/1648