۲۳ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۵۳
کد خبر: 81919897
T T
۰ نفر

گناباد رتبه نخست استان از نظر كتابخانه عمومي

۲۳ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۵۳
کد خبر: 81919897
گناباد رتبه نخست استان از نظر كتابخانه عمومي

گناباد- ايرنا - مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خراسان رضوي گفت: شهرستان گناباد رتبه نخست استان از نظر سرانه كتابخانه عمومي را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايرنا حسين اكبري عصر چهارشنبه در جمع اعضاي انجمن كتابخانه هاي عمومي گناباد افزود: اين شهرستان 10 باب كتابخانه عمومي مجموعا با مساحت شش هزار و 662 متر مربع دارد كه از نظر تعداد كتابخانه به نسبت جمعيت و شمار اعضا رتبه نخست استان را دارد.
وي به آمار بالاي كتب موجود در كتابخانه هاي گناباد نسبت به استان اشاره كرد و گفت: در حالي كه در كتابخانه هاي عمومي استان به ازاي هر چهار نفر، يك جلد كتاب وجود دارد ولي اين رقم در گناباد يك جلد به ازاي هر دو نفر است.
وي در عين حال خواستار استفاده حداكثري از ظرفيت مردم، دولت و خيران براي احداث كتابخانه هاي عمومي و تكميل طرحهاي نيمه تمام در اين بخش شد.
اكبري در خصوص درخواست اعضاي انجمن كتابخانه هاي عمومي گناباد براي ساخت كتابخانه مركزي در اين شهر گفت:‌ با توجه به اخذ مجوزهاي لازم براي ساخت كتابخانه آستان قدس رضوي در گناباد، با احداث اين كتابخانه نيازي به احداث كتابخانه مركزي وجود نخواهد داشت.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان با اشاره به سفر سالانه تعداد زيادي زائر و مسافر به كاخك و زيارت امامزاده سلطان محمد عابد در اين شهر گفت: در صورت ايجاد زيرساخهاي لازم كتابخانه ويژه كودكان در اين شهر ايجاد مي شود.
امام جمعه گناباد نيز گفت: گسترش فضاهاي مجازي در ميان نسل جوان، موجب كم رنگ شدن سرانه مطالعه اين قشر و كم توجهي آنها به كتاب و كتابخواني شده است.
حجت الاسلام حسن صادقي نسب گفت: براي توجه بيشتر به فرهنگ كتابخواني در ميان مردم بايد علاوه بر تجهيز كتابخانه ها، فرهنگ مطالعه از دوران كودكي در افراد نهادينه شود و والدين كتاب را بيشتر از اسباب بازي در اختيار كودكان خود قرار دهند.
نماينده مردم گناباد و بجستان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: جلب مشاركت و سرمايه گذاري خيران در كتابخانه ها به عنوان محل تغذيه فكري جوانان و مردم بسيار مهم است.
از مجموع 211 كتابخانه عمومي و مشاركتي در استان خراسان رضوي، 14 باب كتابخانه با 160 هزار جلد كتاب و 10 هزار نفر عضو در شهرستان گناباد فعاليت دارند.
مركز شهرستان 90 هزار نفري گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد. ك/2
2095/6049/ 5132