خانه به دوشي مادر ورزش ها

روزنامه قدس در ويژه نامه شماره 8030 قدس خراسان روز پنجشنبه گزارشي با عنوان ' خانه به دوشي مادر ورزش ها ' به قلم ' احسان مرادي' منتشر كرده است.

دو و ميداني خراسان رضوي از ديرباز به عنوان يكي از پايگاه‌هاي اصلي پرورش استعدادهاي نوظهور از سوي كارشناسان و خبرگان اين رشته ورزشي لقب گرفته بود، اما چند صباحي است كه اين رشته ورزشي به دليل مشكلات مالي، توانمندي فعاليت گسترده در رده‌هاي سني مختلف را ندارد تا همانند ساير رشته‌هاي ورزشي شاهد ركورد پرورش استعدادهاي ناب در اين حوزه ورزشي باشيم.
با وجود اينكه هيأت دو و ميداني همانند بسياري از هيأت‌هاي ورزشي استان گرفتار مشكلات مالي است، اما با اين حال هنوز چرخ سازندگي آن در حال حركت است، اما با سرعتي آرام، در حالي كه اهالي ورزش انتظار داشتند هيأت دوندگان حرفه اي در اين عرصه از ساير هيأت‌ها ورزشي پيشي بگيرد.
مديران و دست اندركاران هيأت دو و ميداني خراسان رضوي با قبول نقطه ضعف‌هاي موجود در حوزه حمايت مالي، در تلاشند با بضاعت موجود از جايگاه اين رشته ورزشي بخوبي دفاع كنند تا شايد با تزريق بودجه مورد نظر بتوانند دوباره به عنوان پرچمدار پرورش استعدادهاي تازه وارد در سطح كشور خودنمايي كنند.
هاشم صيامي، نايب رئيس هيأت دو و ميداني خراسان رضوي با اشاره به مشكلات مالي موجود در اين رشته ورزشي، معتقد است كه طرح استعداديابي توانست مهره‌هاي نوظهور اين رشته ورزشي را در خراسان رضوي شناسايي كند تا مسؤولان هيأت بتوانند با آگاهي كامل براي پرورش و آموزش اين استعدادها برنامه ريزي كنند. وي در اين باره مي‌گويد: «طرح استعداديابي دو و ميداني در 28 شهرستان خراسان رضوي اجرايي شد.»

وضعيت تيم‌هاي پايه در رشته دو و ميداني زياد مورد رضايت كارشناسان و منتقدان نيست، با اين حال هيأت همچنان به فعاليت‌هاي پيش بيني شده در تقويم سالانه خود ادامه مي‌دهد، تا چه اندازه انتقادهاي وارده را قبول داريد؟
ما با امكاناتي كه در اختيار داريم، نهايت بهره برداري را انجام داديم، تابستان امسال در 28‌ شهرستان استان طرح استعداديابي دو و ميداني در سنين نونهالان و نوجوانان با حضور هزار دانش‌آموز برگزار شد كه در پايان 100‌نفر از اين دانش آموزان جذب رشته دو وميداني شدند و به مدت يك ماه در مجموعه شهيد كاظميان به صورت تخصصي و عمومي آموزش ديدند.
به مناسبت 13 آبان ماه و گراميداشت دو هزار و 152 شهيد دانش آموز، طرح استعداديابي دو صحرانوردي در مسير گلزار شهداي 28 شهرستان خراسان رضوي برگزار شد كه در نهايت 200 نفر از اين دانش آموزان در هفته بسيج در شهرستان طرقبه مورد ارزيابي قرار گرفتند و نفرات برتر به مسابقات كشوري اعزام شدند.

اما برخي منتقدان مي‌گويند، نبود بودجه كافي موجب شده دلسردي خاصي براي ملي پوشان خراساني به وجود بيايد، نبود بودجه آيا زمينه كاهش سرويس دهي و حمايت كامل از قهرمانان و ملي پوشان را در پي خواهد داشت؟
مشكلات مالي مختص به هيأت دو و ميداني نيست، بلكه بيشتر هيأت‌هاي ورزشي امروز درگير اين مسأله هستند، اما با اين حال ملي پوشان ما وضعيت مطلوبي دارند. ‌حسن تفتيان، تنها بازيكني است كه از خراسان‌رضوي ورودي المپيك ريو 2018 دريافت كرده، همچنين جواد شوريابي امسال توانست در رشته 400 متر ورودي مسابقات جوانان جهان را كسب كند. همچنين در سال جاري سجاد زارع در رشته پرتاب ديسك مدال طلاي كشور و معين محموديان در پرتاب نيزه قهرمان كشور شدند. به همين منظور اردوي تخصصي در مشهد براي اين دو ورزشكار برگزار كرده‌ايم تا سال آينده در مسابقات جوانان آسيا براي كشورمان مدال آوري داشته باشند. در مسابقات داخل سالن قهرماني كشور تيم خراسان رضوي در مقطع خواهران و برادران با تمام نفرات خود شركت مي‌كنند. ضمن اينكه اميدواريم مصطفي ابراهيمي در مسابقات داخل سالن، ورودي بازي‌هاي آسيايي را كه اسفند ماه در قطر برگزار مي‌شود، كسب كند.

پس به نظر شما وضعيت ملي پوشان خراسان رضوي در حوزه دو و ميداني مطلوب و قابل قبول است؟
با امكاناتي كه در اختيار ما بوده و انگيزه بالاي بچه‌هاي دو و ميداني در حال حاضر وضعيت ايده آلي داريم. خراسان رضوي 12 ورزشكار نوجوان و جوان در اردوي تيم ملي دو و ميداني دارد و به نوعي بالاترين نفرات دعوت شده به تيم ملي در بخش بانوان و آقايان از اين استان است كه متشكل از 6 بازيكن در بخش بانوان و 6 بازيكن در بخش آقايان است.

به عنوان نايب رئيس هيأت دو و ميداني استان، بزرگ‌ترين معضل موجود را در چه بخشي مي‌بينيد كه بايد خيلي فوري نسبت به برطرف كردن آن اقدام شود؟
يكي از مهم‌ترين مشكلات بازيكنان دو و ميداني، نبود زمين براي تمرين است، به همين دليل با مساعدت مديركل ورزش و جوانان مجموعه ورزشي كوثر واقع در قاسم آباد براي تمرينات پرتاب نيزه و ديسك تجهيز مي‌شود. در حال حاضر تنها مجموعه دو و ميداني استان، مجموعه تختي است كه به دليل مصنوعي بودن چمن ورزشگاه امكان تمرين براي بازيكنان پرتابي وجود ندارد و اين مسأله تمرينات بازيكنان را سخت كرده است.
فكر مي‌كنيد تا چه زمان مشكل موجود براي دو و ميداني كاران خراسان رضوي ادامه داشته باشد؟
به طور قطع بايد برنامه ريزي اصولي و درستي در اين زمينه صورت گيرد. ما تا وقتي يك مجموعه استاندارد در مشهد براي اين رشته نداشته باشيم، با چنين معضلاتي رو به رو هستيم. اميدوارم هر چه زودتر زمينه برطرف شدن مشكلات اين رشته فراهم شود تا افتخارهاي بيشتري از اين حوزه براي ورزش استان به ثبت برسد.
7496