۲۵ دی ۱۳۹۴، ۸:۵۲
کد خبر: 81921068
T T
۰ نفر
كاهش واردات كالا به خراسان رضوي/ اجراي برجام صادرات را رونق مي دهد

مشهد- ايرنا- معاون بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: واردات كالا به اين استان در 9 ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 55 درصد و از نظر ارزش 39 درصد كاهش داشت.

ناصر بهزاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: واردات كالا به خراسان رضوي در اين مدت 325 هزار تن و به ارزش 261 ميليون دلار بود كه اين ميزان يك درصد از سهم ارزشي و وزني واردات كالا به كشور طي مدت مزبور را به خود اختصاص داده است.
وي بيان كرد: برنج، گندم، جو، پنبه حلاجي نشده، كنجاله، دانه كنجد، ساير فرآورده هاي غذايي، اجزا و قطعات تلمبه هاي مايعات، سولفات آمونيوم و ابريشم خام عمده ترين كالاهاي وارداتي اين استان است كه از كشورهاي پاكستان، جمهوري كره، امارت متحده عربي، سوئيس، افغانستان، چين، تركيه، قزاقستان و ازبكستان وارد شده است.
وي گفت: در 9 ماه امسال يك ميليون و 781 هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و 284 ميليون دلار از گمركات و بازارچه هاي مرزي اين استان به صورت غيرچمداني به خارج از كشور صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن شش درصد و از نظر ارزش چهار درصد كاهش داشته است.
بهزاد افزود: اقلام عمده كالاهاي صادراتي استان شامل مواد غذايي از جمله زعفران، سيب زميني، رب گوجه فرنگي، تخم پرندگان، انواع كف پوش، محصولات آهني و فولادي، روغن هاي سبك و سيمان است.
وي اظهار كرد: صادرات چمداني خراسان رضوي در مدت مزبور نيز 28 ميليون و 572 هزار دلار بود كه از گمركات لطف آباد، باجگيران و سرخس انجام گرفت.
وي گفت: از كل ارزش كالاهاي صادراتي استان در اين مدت 45 درصد به كشور افغانستان، 26 درصد به كشورهاي آسياي ميانه، 17 درصد به كشورهاي عربي، پنج درصد به كشورهاي اروپايي و هفت درصد به ساير كشورها انجام گرفته است.
بهزاد ادامه داد: متوسط قيمت هرتن كالاي صادراتي استان 721 دلار و هر تن كالاي صادراتي در كشور 469 دلار است كه نسبت متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي استان به كشور 154 درصد است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با بيان اينكه شرايط براي صادرات كالا در اين استان دشوار است افزود: افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان، قزاقستان، عراق و امارات متحده عربي از مهمترين كشورهاي مقصد صادراتي خراسان رضوي هستند كه صدور كالا به اين كشورها به جز عراق كاهش يافته است.
وي اظهار كرد: به دليل افزايش روابط ديپلماتيك با عراق و رايزني هاي بازرگاني با اين كشور در سال جاري، صادرات كالا از خراسان رضوي به اين كشور از نظر وزن 120 درصد و از نظر ارزش 90 درصد افزايش داشته است.
وي گفت: به رغم موانعي كه در مسير صادرات مواد غذايي از خراسان رضوي به عراق ايجاد شد، با تدابير اتخاذ شده صادرات مواد غذايي از جمله تخم مرغ و سيب زميني به اين كشور همچنان روند رو به رشد داشت.
بهزاد ادامه داد: مشكلاتي در مسير صادرات كالا از اين استان به كشور تركمنستان ايجاد شده است كه اغلب مربوط به صدور ويزا براي بازرگانان است لذا با ايجاد ارتباطات ديپلماتيك در تلاش هستيم موانع صادراتي را برداشته، ظرفيت هاي صنعتي استان را در كشور مزبور معرفي و زمينه صادرات توليدات صنعتي را فراهم كنيم.
وي گفت: تداوم ركود در بازار كشورهاي تاجيكستان و قزاقستان و تغيير سياست هاي وارداتي آنها در صادرات كالا از خراسان رضوي به اين كشورها تاثير گذاشته و ورود رقبا برخي فرصت هاي صادراتي در بازار آن كشورها را از خراسان رضوي گرفته است.
وي افزود: مواد اوليه ارزان در كشور تاجيكستان و ظرفيتهاي مطلوب سرمايه گذاري در كشور قزاقستان، فرصت هاي مغتنمي است كه با پيگيري اين سياست ها مي توان صادارت كالا از خراسان رضوي به كشورهاي مزبور را افزايش داد و اجراي برجام نيز اين فعاليتها را تقويت مي كند.
معاون بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي اظهار كرد: دولت افغانستان ارتباطات فرامرزي خود را توسعه داده و ساير كشورها براي گسترش زيرساخت هاي اقتصادي به افغانستان وارد شده اند لذا فضاي رقابتي در اين كشور بويژه براي ايران ايجاد شده است.
بهزاد افزود: برنامه جامعي براي توسعه صادرات به افغانستان در خراسان رضوي در دست تدوين است كه پيش بيني مي شود با ورود بخش خصوصي و تقويت روابط ديپلماتيك با آن كشور صادرات كالا از اين استان به افغانستان توسعه يابد.
وي گفت: پيش بيني مي شود با اجراي برجام فضاي اقتصادي براي صادرات كالا مساعد شود، بازارهاي جديد صادراتي شناسايي گردد و صادرات كالا از اين استان رونق گيرد.
7489/1904 / 6053
۰ نفر