۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۵۵
کد خبر: 81922396
T T
۰ نفر
بررسی تجهیزات و تعامل سازمان های امدادی در مواقع بحرانی در میزگرد ایرنا

تبریز- ایرنا- مراكز فوریت های پزشكی، جمعیت هلال احمر و آتش نشانی ها از جمله سازمان هایی هستند كه نقش بی بدیل درتامین امنیت روانی، سلامت و رفع نیازهای مردم دارند و چشم امید شهروندان در مواقع بحرانی به آنهاست.

در واقع تعدد و كیفیت خدمات رسانی سازمان های امدادی امروزه از شاخص های مهم سنجش توسعه یافتگی جوامع در سطح بین المللی است و خوشبختانه ایران اسلامی نیز ظرفیت های بزرگی در این عرصه دارد و سازمان های امدادی كشورمان باوجود نواقص نسبی سخت افزاری و نرم افزاری خدمات ارزشمندی به شهروندان ارایه می كنند.
از این رو در میزگرد ایرنا نسبت به وضعیت این سازمان ها از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی، میزان تعامل و هم افزایی با یكدیگر و اعتماد متقابل مردم درمواقع بحرانی نسبت به این نیروها پرداخت شده است.

***هم افزایی نهادهای امدادی و تزریق حس اعتماد و امنیت در جامعه
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: آحاد مردم در بروز مواقع بحرانی می دانند كه شماره های اضطراری 115، 125 و 112 برای اعلام حوادث و حضور امدادگران در كمترین زمان وجود دارد كه این خود باعث ایجاد اعتماد روانی در جامعه شده است.
دكتر روزبه رجایی غفوری افزود: حضور به موقع گروه های امدادی در صحنه حوادث بسیار مهم است و این امر علاوه بر نجات جان مردم، موجب افزایش رضایتمندی از خدمات دولتی شده و این افزایش حس اعتماد و امنیت روانی مردم از جمله عوامل توسعه كشور است.
وی ادامه داد: وقتی فردی در جامعه با بروز حادثه ای جان خود را از دست می دهد علاوه بر پیامدهای احساسی برای خانواده فرد پیامدهای مختلف اجتماعی به دنبال دارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینكه این جمعیت در دو بازه زمانی قبل و بعد از بروز حادثه و بحران نقش آفرینی می كند، گفت: حوادث و بلایا بخشی از بهداشت عمومی جامعه را شامل می شوند كه فرهنگ سازی، آموزش و فعالیت های پیشگیرانه قبل از بروز حوادث می تواند نقش بسزایی در كاهش صدمات ناشی از حوادث ایفا كند.
حمید حسین پور افزود: یكی از اصول 10 گانه مدیریت تاب آوری شهرها، میزان هماهنگی سازمان های اورژانسی و مقابله سریع با حوادث و كاهش میزان خسارت های ناشی از حوادث است كه در استان آذربایجان شرقی تعامل و هماهنگی بین نیروهای امدادی در سطح بسیار بالایی است.
وی اظهار كرد: حضور شبانه روزی نیروهای امدادی و بهره مندی از تجهیزات و امكانات مناسب خود یكی از عوامل بسیار مهم رضایتمندی اقشار مختلف جامعه و تزریق حس اعتماد و امنیت روانی در جامعه است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز نیز گفت: در مواقع بروز حوادث، فرد حادثه دیده و افرادی كه در محل حضور دارند با ورود خودروهای امدادی و دیدن نیروهای آتش نشانی و امداد و نجات به حس آرامش و نجات از بحران دست می یابند.
جلیل ستاری افزود: علاوه بر حضور به موقع نیروها در صحنه، حتی مشاهده نیروهای امدادی در مراكز و پایگاه های فعالیتی خود به نوعی موجب ایجاد حس اعتماد و امنیت روانی در جامعه می شود.
وی تاكید كرد: تعامل بین نیروهای مختلف امدادی در آذربایجان شرقی بسیار بالاست و این تعامل و همكاری تاثیر بسزایی در سلامت فكری و روحی حادثه دیدگان دارد و با تمام توان تلاش می كنیم این حس اعتماد و آرامش را در بین مردم بیش از پیش افزایش دهیم.
ستاری با اشاره به آمادگی شبانه روزی نیروهای امدادی برای امدادرسانی در مواقع ضروری گفت: این حضور 24 ساعته خود عامل مهمی در ایجاد امنیت روانی در جامعه است بطوری كه شهروندان بسیاری با مراجعه به ایستگاه های آتش نشانی اعلام كرده اند كه روشن بودن چراغ این ایستگاه ها در ما حس آرامش ایجاد می كند.

***اعتماد متقابل بین شهروندان و سازمان های امدادی
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی گفت: در زمان كنونی اعتماد متقابل بین مردم و سازمان های امدادی در مقایسه با گذشته بهتر شده ولی هنوز به حد ایده آل نرسیده است.
دكتر روزبه رجایی غفوری با بیان اینكه درك عموم جامعه در خصوص وظایف نیروهای امدادی پایین است، افزود: نیاز به فرهنگ سازی در جامعه احساس می شود و رسانه ها نقش بسزایی می توانند در این راستا ایفا كنند.
وی تاكید كرد: امداد و نجات جزو وظایف اورژانس نیست و در بروز سوانح و حوادث تكنسین های این مركز وظیفه درمان و انتقال بیمار را برعهده دارند كه نیاز به فرهنگ سازی عمومی در خصوص وظایف نهادهای امدادی احساس می شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: تمامی تجهیزات و امكاناتی كه در نهادهای امدادی وجود دارد برای نجات جان مردم است و موظف به استفاده از آنها در عملیات های مختلف نجات هستیم.
حمید حسین پور با اشاره به ناآگاهی مردم در خصوص وظایف نیروهای امدادی، اظهار كرد: نیاز به فرهنگ سازی و آگاه سازی در خصوص وظایف هریك از سازمان های امدادی در جامعه احساس می شود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: در زمان وقوع حوادث، فرد حادثه دیده به دلیل بعد روانی نمی تواند كاری انجام دهد و افرادی كه در صحنه حضور دارند، می توانند از طریق تماس با نهادهای امدادی بطور دقیق و كامل مكان و نوع حادثه را اطلاع رسانی كنند.
جلیل ستاری با تاكید بر اینكه رسیدن به موقع خودروهای آتش نشانی بر سر صحنه در كمترین زمان ممكن بسیار مهم است، افزود: در شرایط ترافیكی موجود رسیدن به محل حادثه بسیار سخت است و فرهنگ سازی ترافیكی در جامعه ضروری است.
وی ادامه داد: مساله اطلاع رسانی دقیق از محل حادثه نیز بسیار مهم است و در برخی موارد با مشكل آدرس دهی مواجه هستیم این در حالی است كه آدرس اشتباه می تواند زمان رسیدن به مكان حادثه را افزایش دهد.
مسئولان و نمایندگان هر سه نهاد امداد رسانی حاضر در این میزگرد بر اصل فرهنگسازی از سوی رسانه ملی و پخش برنامه حداقل یك دقیقه ای از این رسانه تاكید كردند تا مردم در خصوص وظایف هر یك از نهاد ها آگاهی یافته و آموزش های اولیه امدادی نیز ارایه شود.

***امكانات و تجهیزات قلب تپنده سازمان های امدادی
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی گفت: 97 پایگاه اورژانس 115 در استان وجود دارد كه از این تعداد 22 پایگاه در تبریز مستقر است.
دكتر روزبه رجایی غفوری افزود: پایگاه های اورژانس بر اساس برنامه های توسعه ای كشور و با ابلاغ وزارت بهداشت و درمان ایجاد می شود.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 110 پایگاه در استان وجود داشته باشد كه در این راستا 10 ساختمان برای ایجاد پایگاه های اورژانس 115 آماده است و برای بهره برداری از این پایگاه ها با كمبود نیروی انسانی و آمبولانس مواجه هستیم.
رجایی با بیان اینكه برای تجهیز هر دستگاه آمبولانس پنج میلیارد ریال نیاز است، اظهار كرد: برای اینكه هر یك از پایگاه ها فعال بمانند 220 میلیارد ریال بودجه سالانه نیاز است.
وی در خصوص وضعیت آمبولانس های استان با بیان اینكه پنج آمبولانس دپو در مركز وجود دارد، گفت: آمبولانس های این مركز از نوع بنز اسپرینتر هستند و در زمان بارش برف برای تردد در راه های روستایی با مشكل مواجه می شویم.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان افزود: برای حل این مشكل 10 آمبولانس دو دیفرانسیل خریداری شده كه با صدور مجوز و بیمه این خودروها مشكل تردد در راههای كوهستانی و برفی رفع خواهد شد.
وی اضافه كرد: زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه در كشورهای اروپایی زیر هشت دقیقه است كه خوشبختانه با توجه به فرهنگ عمومی جامعه، متوسط زمان رسیدن آمبولانس های این مركز در آذربایجان شرقی 7.9 دقیقه است و در تبریز به علت بار ترافیكی این میانگین 12 دقیقه است.
رجایی با بیان اینكه برای نخستین بار در شمالغرب كشور در آبان ماه سال 1393 اورژانس موتوری در استان راه اندازی شد، ادامه داد: با راه اندازی آن میانگین رسیدن تكنسین های اورژانس به محل حادثه شش دقیقه شده است.
وی افزود: اكثر ماموریت های گزارش شده به این مركز موارد اورژانسی نیستند و موضوعی طبیعی بوده و فقط 15 درصد مواردی كه اورژانس موتوری به بالای سر بیمار رفته، منجر به درخواست آمبولانس برای اعزام به بیمارستان شده است.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان تاكید كرد: در بیمارانی كه دچار ایست قلبی شده اند، رسیدن در مدت زمان كمتر از 10 دقیقه بسیار حیاتی است.
وی همچنین با اشاره به ضرورت راه اندازی اورژانس هوایی در تبریز گفت: با وجود برخی مخالفت ها برای راه اندازی اورژانس هوایی در این استان، توانستیم سال گذشته مجوز آن را دریافت و راه اندازی كنیم.
رجایی ادامه داد: اورژانس هوایی آذربایجان شرقی طبق اعلام وزارت بهداشت اكنون جزو موفق ترین اورژانس های هوایی كشور بوده و از نظر كیفیت كار نیز در رتبه دوم قرار دارد.
وی همچنین اظهار كرد: از طریق منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس اقدام به خریداری 110دستگاه آمبولانس از كارخانه بنز آلمان با تمامی ابزار و تجهیزات شده است كه از این تعداد 55 دستگاه وارد ناوگان اورژانس 115 استان خواهد شد.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی استان با اشاره به سختی كار تكنسین های این مركز افزود: تكنسین های اورژانس 115 بدون هیچ امكانات رفاهی در پایگاه های جاده ای روستایی مستقر هستند و در برخی پایگاه ها حتی با مشكل تهیه آب شرب مواجه هستیم.
وی همچنین با اشاره به ساخت و سازهای غیراستاندارد در ساختمان سازی، افزود: در برخی موارد در هنگام انتقال بیمار به دلیل غیر استاندارد بودن راه پله ها و نبود آسانسور با مشكل مواجه هستیم.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز گفت: شماره تلفن 112 سامانه ارتباطی با جمعیت هلال احمر در تمام كشور بوده و مردم می توانند در بروز حوادثی كه نیاز به امداد و نجات است از این طریق با امدادگران هلال احمر تماس بگیرند.
حمید حسین پور افزود: پایگاه های امداد و نجات جاده ای جمعیت هلال احمر از شش سال گذشته رشد فزاینده ای داشته و در بروز حوادث میانگین حضور امدادگران این سازمان هفت الی هشت دقیقه است.
وی ادامه داد: 23 پایگاه امداد و نجات جاده ای دائمی این جمعیت بصورت شبانه روزی در سطح استان فعال بوده و در ایام نوروز و زمستان نیز 12 پایگاه موقت نیز دایر می شود.
حسین پور با بیان اینكه در هر پایگاه یك دستگاه آمبولانس و یك دستگاه خودرو نجات مستقر است، اظهار كرد: در حوادث بزرگ و غیرمترقبه كه نیاز به امدادرسانی وسیع وجود دارد افراد آموزش دیده این جمعیت فراخوان و دعوت می شوند.
وی با اشاره به اینكه به ازای هر دو استان همجوار جمعیت هلال احمر دارای یك بالگرد می باشد، افزود: بالگرد جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی بطور مشترك با جمعیت آذربایجان غربی استفاده می شود كه به دلیل فاصله هوایی كم در بروز حوادثی كه نیاز به اعزام بالگرد است با مشكل مواجه نیستیم.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گفت: با وجود اینكه امداد هوایی هزینه بسیار دارد ولی این هزینه در قبال نجات جان انسان ها بسیار ناچیز و بی اهمیت است.
وی اظهار كرد: در حوادث نجات در كوهستان و راه های روستایی صعب العبور از لحاظ نیروهای تخصصی و امكانات و تجهیزات مشكل نداریم.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز نیز گفت: 20 ایستگاه آتش نشانی در كلانشهر تبریز فعال است و تا پایان سال جاری سه ایستگاه آتش نشانی به بهره برداری خواهد رسید و سه ایستگاه دیگر نیز در سال 95 ایجاد خواهد شد.
جلیل ستاری افزود: تعداد ایستگاه های شهر تبریز بر اساس استاندارد های گذشته بوده و با توجه به جمعیت یك میلیون و 800 هزار نفری این شهر وجود 36 ایستگاه آتش نشانی ضروری است.
وی ادامه داد: این سازمان مجهز به 150خودرو عملیاتی، دو نردبان 50 متری و یك نردبان 35 متری است.
ستاری اظهار كرد: در هشت ماهه امسال دو هزار و 717 مورد عملیات حریق و نجات انجام شده كه در این عملیات ها برای 474 مصدوم امداد رسانی، یك هزار و 100 نفر نیز از انواع حوادث نجات یافته، 52 نفر جان خود را از دست داده و 81 حیوان گرفتار آزاد شده اند.
وی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب این سازمان با جمعیت هلال احمر و اورژانس 115 استان، خاطرنشان كرد: در این مدت بیش از 800 مورد خودروهای عملیاتی این سازمان برای تامین ایمنی محل حادثه و هفت مورد اعزام نردبان و چهار مورد اعزام خودرو نورپردازی به صحنه داشته ایم.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با بیان اینكه كار نیروهای آتش نشانی به اطفای حریق خلاصه نمی شود، اضافه كرد: روزانه در حدود سه هزار تماس با سامانه 125 برقرار می شود.
وی تاكید كرد: در زمان وقوع حوادث اگر اطلاعات اولیه افراد حاضر در صحنه در خصوص اطفای حریق كافی و اصولی باشد تا رسیدن نیروهای آتش نشانی می توانند از گسترش حریق و افزایش خسارت جلوگیری كنند.
ستاری گفت: بزرگترین مشكل در زمان وقوع حادثه آتش سوزی این است كه مردم قبل از تماس با سامانه 125 خودشان اقدام می كنند كه این اقدامات به دلیل غیرعلمی و غیراصولی بودن موجب گسترش حادثه می شود.
وی با بیان اینكه 150 نیروی جدید برای سال 95 در مرحله جذب واستخدام قرار دارند، افزود: موتورسیكلت های دو چرخ و چهار چرخ این سازمان با نیروهای فنی و امكانات تخصصی در مركز شهر مستقر شده اند كه میانگین زمانی رسیدن در عملیات های اطفای حریق، چهار دقیقه و 10 ثانیه و در عملیات های نجات سه دقیقه و 33 ثانیه شده است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با اشاره به فعالیت گروهای كوهستان این سازمان خاطرنشان كرد: گروه كوهستان علاوه بر امدادرسانی در كوه ها در زمان وقوع حوادث در برج ها و ساختمان های بلند مرتبه با توجه به تخصص خود در سخره نوردی به امدادرسانی می پردازند.

*** نیروهای امدادی برای زمستانی بسیار سرد و یخبندان از آمادگی كامل برخوردارند
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی گفت: تمامی تمهیدات و اقدامات لازم برای برخورد با زمستان سرد در این مركز انجام شده و در تمامی مراكز اورژآنس 115 استان و بیمارستان ها به تانكرهای سوخت مجهز شده اند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با تاكید بر ضرورت آمادگی كامل هلال احمر در برابر افت شدید دما در استان گفت: شش هزار پكیج مواد غذایی و پتو خریداری و در پایگاه ها هلال احمر استان موجود است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز نیز گفت: تمامی نیروها و ایستگاه های آتش نشانی از آمادگی كامل برای زمستانی سرد و یخبندان برخوردارند و به همین منظور سیستم گرمایش دو منظوره در ایستگاه ها فراهم شده تا مانع یخ زدن مواد اطفای حریق، آب، خاموش كننده ها شده و تجهیزات در محلی مناسب نگهداری می شوند.
6120/518/1352
۰ نفر