۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81922758
T T
۰ نفر
پیش بینی تحلیلگران بانك آمریكایی درباره افزایش قیمت نفت و تعدیل بازار

تهران- ایرنا- تحلیلگران بانك آمریكایی «گلدمن ساچز» سقوط دیروز (جمعه) بهای طلای سیاه به زیر 30 دلار در هر بشكه را سبب كاهش تولید نفت شیل در آمریكا و در نتیجه، تعدیل دوباره بازار و افزایش قیمت ها دانستند.

«جف كاری» و «دامین كوروالین» تحلیلگران بانك گلدمن ساچز آمریكا (Goldman Sachs Group Inc)، در یادداشتی برای تارنمای «بلومبرگ» آمریكا نوشتند: پیش از به پایان رسیدن سال 2016 میلادی و همزمان با كاهش قیمت های نفت به سطحی كه سبب كاهش تولید و مازاد عرضه می شود، بازار نفت با انتظار افزایش قیمت روبرو خواهد شد.
به نوشته آنان، سقوط دیروز (جمعه) قیمت نفت خام آمریكا به كمتر از 30 دلار در هر بشكه كه كمترین قیمت در 12 سال گذشته است، سبب خواهد شد در نیمه دوم امسال، تولید نفت شیل در آمریكا كاهش پیدا كند.
در صورت كاهش 575 هزار بشكه ای تولید نفت خام آمریكا، مازاد عرضه در بازارها به كسری تبدیل خواهد شد.
آنان تاكید كردند در سال 2016 میلادی، برخی تعدیل های اساسی می تواند زمینه ایجاد انتظار برای افزایش قیمت را فراهم كند.
آنان پیش بینی كردند این اتفاق اواخر سال 2016 میلادی رخ می دهد.
تحلیلگران گلدمن ساچز اعلام كردند پایان تخفیف قیمت ها از سوی تولیدكنندگان نشانه این خواهد بود كه تقاضای كافی برای از بین رفتن مازاد عرضه وجود دارد.
به باور آنان، تعادل دوباره بازار نفت فقط در صورت كاهش قیمت نفت خام آمریكا به 20 دلار در هر بشكه و كاهش تولید نفت شیل ممكن می شود و آغاز تخلیه انبارهای نفت یك علامت مهم در این زمینه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، قیمت نفت در هفته های گذشته در مسیر كاهشی قرار گرفته و به پایین ترین میزان در 11 تا 13 سال رسیده است.
قیمت شاخص نفت خام برنت در روز جمعه بیست و پنجم دی ماه با افت ٦ درصدی، برای نخستین بار در ١٢ سال گذشته به كمتر از ٣٠ دلار برای هر بشكه رسید؛ قیمت هر بشكه شاخص نفت خام برنت با یك دلار و ٩٤ سنت كاهش (معادل ٦,٣ درصد) در سطح ٢٨ دلار و ٩٤ سنت تثبیت شد.
قیمت شاخص نفت خام آمریكا نیز یك دلار و ٧٨ سنت كاهش را تجربه كرد و در پایان معامله های جمعه، به ٢٩ دلار و ٤٢ سنت رسید.
با افت آمار جمعه، در مجموع بهای نفت از آغاز امسال تاكنون ٢٠ درصد كاهش یافت كه شدیدترین افت قیمت در یك دوره دو هفته ای در هشت سال گذشته به شمار می رود.
همچنین قیمت سبد نفت اوپك نیز در روزهای گذشته، كاهش قابل توجهی یافته و به مرز 25 دلار رسیده است.
اقتصام**1063**1961
۰ نفر