۲۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹
کد خبر: 81926705
T T
۰ نفر

هنرمند جانباز لارستاني و آفرينش هاي هنري او

۲۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹
کد خبر: 81926705
هنرمند جانباز لارستاني و آفرينش هاي هنري او

شيراز - ايرنا- سيد علي مومن،هنرمند جانباز لارستاني كه با الهام از دفاع مقدس به خلق آثاري از شهدا، علما و شخصيت‌هاي برجسته انقلاب اسلامي پرداخته است، اعتقاد دارد كه هنرمند متعهد بايد مخاطب را با حقيقت باطني هنر آشنا كند.

اين هنرمند در مصاحبه با ايرنا گفت:هرچند از كودكي و از زماني كه خود را شناختم با قلم‌مو و بوم آشنايي داشتم اما امروز نوع نگاه هنري خود را مديون زمان رزمندگي خود مي‌دانم .
« نگاه هنري من حاصل سال‌هاي زمان رزمندگي من است، برخي به من مي‌گويند كه چگونه يك تخريب‌چي مي‌تواند هنرمند شود در صورتي كه پاسخ من به همه آنها اين است كه ديد من به جبهه و آن فضاي خشن جنگ نگاهي هنري بود».
مومن، روح و تعهد هنر را در اين مي‌بيند كه مخاطب را با سيرت هنر آشنا كند يعني اثر هنري علاوه بر اينكه سواد و ذوق بصري مخاطب را بالا ببرد بايد سبب شود كه مخاطب سيرت هنر را نيز ببيند و با آن سيرت خود را صيقل دهد. به ديد وي هنري كه اين ويژگي را داشته باشد مي‌تواند ماندگار باشد.
اين جانباز هنرمندان لارستاني بر اصالت محتوا در هنر قائل است و مي‌گويد: در پس هر هنري بايد انديشه و فلسفه‌اي وجود داشته باشد و انديشه و فلسفه به صورت و فرم هنر جان مي‌دهد.
اين ديد وي سبب شده كه هنر مفهومي را انتخاب كند، چراكه هنر مفهومي گونه‌اي از هنرهاي تجسمي است كه در آن مفهوم يا ايده موجود در اثر، بر زيبايي‌شناسي معمول و مواد به‌كار رفته براي خلق آن اولويت دارد.
مومن درباره انتخاب اين سبك هنر گفت: زماني به فرانسه مسافرت كردم و در آنجا پس از ديدن آثار نقاشان بزرگ به اين نتيجه رسيدم كه بايد كاري متفاوت از قبل انجام دهم. احساس كردم كه مسير را اشتباه رفتم و آثارم نشان دهنده هويت ايراني اسلامي و آنچه براي آن سال‌ها جنگيده بودم، نبود.
كاري كه نشان دهنده هويت اسلامي ايراني باشد و نشاني از دوران زمان رزمندگي‌ام داشته باشد، چراكه هنر واقعي در صحنه‌هاي نبرد حق عليه باطل شكل گرفته است.
پس از بازگشت از فرانسه بوم را جلو خود گذاشت و تمام قلم‌موها را با رنگ روي آن قرار داد.
او گفت: اين اث با نام تابلو مرگ نقاش مشهور شد. اين اتفاق سرآغاز تحول زندگي هنري من بود.
يكي از ويژگي‌هاي آثار اين هنرمند جانباز لارستاني استفاده از تم خاك در آثارش است، درباره علت اين انتخاب چنين مي‌گويد: « به علت علاقه‌اي كه به شهر خود دارم، تصميم گرفتم كه آثارم نمايي از شهر لار نيز داشته باشد به همين دليل زمينه رنگ خاك را براي آثارم برگزيدم چراكه شهر لار به دليل اقليم ويژه‌اي كه دارد به شهر خاك معروف است».
سيدعلي مومن ‌افزود: موضوع آثارم را تغيير ندادم و همان مسائل عاشورايي و جنگ را با زبان هنر مفهومي به روي بوم قرار دادم و پس از مدتي كار به تدريج تجربه كسب كردم. حساسيت خاصي در ايجاد كارهايم دارم به همين دليل اغلب با وضو كار مي‌كنم و حتي براي رنگي خاكي اثر از خاك شلمچه استفاده مي‌كنم.
هنرمند جانباز لارستاني آثار بسياري دارد كه مجموعه آثارشان در كتاب مناظري از بهشت گردآوري شده است و كتاب مراحل چاپ را مي‌گذراند. اين كتاب يك كار جمعي از آثار سيد علي مومن، مهدي باقرنژاد و نادر لادني است كه در سه بخش نقاشي، تصويرسازي و خوشنويسي به معرفي شهدا و شخصيت‌هاي برجسته انقلاب اسلامي پرداخته است.
7371 / 1876