۲۹ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81927062
T T
۰ نفر
گزارشی از وضعیت بازسازی حرم امامین عسكریین (ع) در سامراء

تهران-ایرنا- حدود 10 سال پیش جنایتكاران كوردل عناصر تكفیری با بمب گذاری و تخریب حرم مطهر امامین عسكریین (ع) در شهر مقدس سامرا در عراق نه تنها موجب اهانت به اعتقادات شیعیان شدند بلكه به خیال خام خود فكر می كردند می توانند باعث ایجاد تفرقه در بین مسلمانان شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، این اقدام تروریستی و طرد شده آنهم در مكانی مقدس در حالی انجام گرفت كه گروه های تكفیری به خیال خام خود فكر می كردند كه می توانند موجب ایجاد تفرقه بین مسلمانان و جدایی شیعیان از امامان خود شوند.
اینك پس از گذشت حدود 10 سال از تخریب این مكان مقدس تنها به همت، دلسوزی، مشاركت مردم در اهدای نذورات و كمك های نقدی و تلاش شبانه روزی تمامی دست اندركاران نظام مقدس جمهوری اسلامی و همكاری مردم و مسئولان عراقی علاوه بر بازسازی این مكان مقدس می توان با نگاهی كوچك به اسناد و مدارك گذشته تحول ایجاد شده در تمامی فضاهای حرمین، صحن ها و گوشه و كنار این اماكن را مشاهده نمود.
در این میان ستاد بازسازی عتبات عالیات كه عهده دار بازسازی و ترمیم بخش های آسیب دیده از جنگ و گذشت زمان در عتبات است در طول این دهه كارهای بسیار عظیم و قابل تحسینی به انجام رسانده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریك میلاد با سعادت امام حسن عسكری (ع) از یك دهه تلاش در این شهر مقدس گفت: پس از جنایت و بی حرمتی تكفیری ها طی دو بار انفجار حرم مطهر عملیات بازسازی و ترمیم بخش های آسیب دیده به سرعت در چندین فاز از جمله ساخت گنبد و طلاكاری آن،‌ ساخت و نصب گریو گنبد، كاشی كاری ، آیینه كاری، سنگ كاری داخل حرم در كف و دیوارها و غیره توسط بهترین استاد كارهای ایرانی آغاز شده و به رغم اتمام بسیاری از خسارت های وارده به فضاهای موجود نیز اضافه شده و هم اكنون كاری توسعه آنها ادامه دارد.
حسن پلارك با تاكید بر اینكه عملیات ساخت ضریح مطهر امامین عسكریین (ع)در قم به پایان رسیده است،‌ گفت:‌ ساخت شش درب طلا شامل جهار درب ورودی اصلی و دو درب ورودی داخلی رواق ها نیز به اتمام رسیده است.
وی اظهار داشت: ضریح ، صندوق ها و درب ها در یك كارگاه در قم تجمیع شده است كه پس از تعیین زمان از سوی تولیت حرم مطهر و مقامات عراقی به سامرا منتقل و نصب خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: برای ساخت ضریح مطهر امامین عسكریین چهار سال زمان صرف شده و در ساخت آن از 70 كیلوگرم طلا، 4500 كیلو گرم نقره، 2500 كیلو گرم مس و 11 تن چوب ساج استفاده شده است.
پلارك با اشاره به اینكه كار ساخت گنبد حرم نیز از سال 89 در یك هزار و 200 متر مربع آغاز شده است، تصریح كرد: این گنبد بزرگترین در نوع خود در اعتاب مقدسه به شمار می رود كه در آن بیش از 25 هزار خشت طلا به كار رفته است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: تمامی تلاش دست اندركاران ایرانی در سامراء در حالی صورت گرفت كه فضای موجود توام با ناامنی و بسیاری از كمبودها وجود داشت اما انی مسایل حتی نتوانست خدشه ای در كارشبانه روزی ساخت و ترمیم این مكان مقدس ایجاد كند.
حرم حضرت امام محمد هادی (ع)، امام دهم و حضرت امام حسن بن علی عسكری (ع) امام یازدهم معروف به حرم امامین عسكریین است. نخستین ساختمان آرامگاه این دو امام همام متعلق به قرن چهارم هجری قمری است.
شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در شمال بغداد واقع شده و مركز استان صلاح الدین و در فاصله ۱۲۴ كیلومتری بغداد است. سامرا از شرق به كركوك، از شمال به نینوا، از غرب به استان الانبار و از جنوب به بغداد منتهی می‌شود.
اجتمام**1933** 1418
۰ نفر