به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، كمیل سوهانی درباره سطح كیفی نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت اظهار داشت: امسال بهترین جشنواره سینماحقیقت را از لحاظ كیفی شاهد بودیم و آثار حاضر در این دوره همگی در سطح مطلوبی قرار داشتند.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در سینمای مستند عنوان كرد: فرق اساسی سینمای مستند با داستانی در پژوهش است؛ چیزی كه ما در سینمای داستانی نمیبینیم و برگ برنده مستندساز به حساب میآید. مستندساز قبل از هر عنوانی یك پژوهشگر است و مراحل تحقیق او هر چه بهتر انجام شود، مستند او تاثیرگذارتر خواهد شد.
این كارگردان مستند با بیان اینكه تبدیل جایزه پژوهش در بخش مستند جشنواره فیلم فجر به جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری، به اهمیت پژوهش لطمه میزند، بیان داشت: مستندساز برای كشف حقیقت تلاش میكند و روند تلاش خود برای رسیدن به حقیقت را به تصویر میكشد؛ این یعنی اساس سینمای مستند بر پایه تحقیق و پژوهش بنا شده و به نظرم این جایزه اهمیت زیادی دارد.
به گزارش ایرنا، مستند «مادركشی» كه تولید سال 1394 است و با حضور جمعی از مسئولان كشور در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد، نگاهی آسیبشناسانه به وضعیت حكمرانی آب در ایران دارد.
این مستند با رویكردی پژوهشی میكوشد ضمن به تصویر كشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی كند. سدسازیهای بیرویه و دخالت در اكو سیستم طبیعی، حفر بیرویه چاههای عمیق، انتقال آب بین حوزههای مختلف آبریز، از بین رفتن منابع زیرزمینی آب، بهرهوری پایین و برنامهریزی غلط در كشاورزی، جایگزینی مدیریت دولتی به جای مدیریت مردمی، از مواردیست كه این مستند در تحلیل دلایل بحران آب به آن میپردازد.
نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند (سینما حقیقت) اواخر آذرماه امسال برگزار شد.
فراهنگ**9246**1569
تهران- ایرنا- برگزیده بهترین پژوهش نهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت گفت: پژوهش اساس كار و برگ برنده سینمای مستند بوده و حذفشدنی نیست.