۲۹ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۰۸
کد خبر: 81927617
T T
۰ نفر
ضرورت نهادينه كردن فرهنگ كار در خانواده هاي ايلامي

ايلام - ايرنا -سرپرست مديريت اشتغال و كارآفريني اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان ايلام گفت: كار آموزش هاي پايه اي كارآفريني براي ارتقاي فرهنگ كار بايد از نهاد خانواده شروع شود.

احمد خانمحمديان روز سه شنبه در گفت وگو خبري با خبرنگار ايرنا افزود: خانواده هاي ما از روز اول مباني صحيح فرهنگ كار را به بچه ها ياد نداده اند و انتقال تجربه هاي كسب و كار به فرزندان بسيار ضعيف است.
وي با بيان اينكه تمايل خانواده هاي ما به كارمند شدن فرزندان ريشه فرهنگي دارد افزود: اگرجوانان مي خواهند دست به كارآفريني بزنند با ممانعت خانواده ها روبرو مي شوند چون اجازه نمي دهند فرزندان در محيطي قرار گيرند كه محك بخورند و شغلي براي خود دست و پا كنند.
وي با تاكيد بر اينكه جوانان براي موفق شدن در كسب و كار بايد موانع و شكست ها را در ميدان عمل ياد بگيرند، به والدين توصيه كرد اگر كاري براي فرزندان نمي كنيم لااقل پر و بال آنها را قيچي نكنيم، بگذاريم آنها با تكيه بر توان شخصي، ذهني و ارتباطاتي كه دارند، خودشان كسب و كاري را راه اندازي كنند.
خانمحمديان گفت: در تجربه دفاع مقدس و در جبهه هاي جنگ به جوانان اعتماد شد و بسياري از امور مهم به آنها واگذار گرديد و بهترين ايده ها و ناب ترين راه حل ها را اجرا كردند، حال سوال اينكه چرا حالا به جوانان اعتماد نمي كنيم؟
وي همچنين اضافه كرد:عدم انتقال تجربه يكي ديگر از ضعف هاي فرهنگ كار در استان ايلام است، يك كارمند كه بازنشسته مي شود عملا امكان چنداني براي انتقال تجربه هايش به فرزندان خويش ندارد لذا فرزندان در خانواده ها از اين فرصت بهره اي نمي برند و با قوانين و مقررات فرهنگ كار آشنا نمي شوند.
وي با ذكر مثالي در مورد شيوه انتقال تجربه و مهارت به فرزندان توضيح داد: به عنوان مثال يك صنعتگر از روز اول فرزندان خود را با كار درگير مي كند و آنها را با مسائل و مشكلات آن حوزه كسب و كار و اصلي ترين مولفه هايش بصورت تخصصي آشنا مي كند.
خانمحمديان افزود: در ايلام اكثر مردم كارمند هستند و در ساير حوزه هاي كسب و كار كسي براي مهارت آموزي در خانواده ها نيست و زندگي كارمندي والدين هم كمترين دستاورد آموزشي براي فرزندان را دارد.
اين مسئول تاكيد كرد: آموزش هاي پايه اي كارآفريني بايد در نهاد خانواده شروع شود ولي ما در خانواده به فرزندان نحوه پس انداز و مستقل بودن را ياد نمي دهيم محدوديت منابع مالي را ياد نمي دهيم و در نتيجه فرزنداني پر توقع تربيت مي كنيم كه چشم انتظار كارمند شدن در ادارات هستند.
وي ضمن انتقاد از اينكه در خانواده ها نه آموزش هست و نه تمرين مستقل بودن، گفت: تربيت دستوري يكي ديگر از مشكلاتي است كه باعث ضعف فرهنگ كار در اين استان شده است.
خانمحمديان افزود: تربيت دستوري بچه ها را دستوري بار مي آورد و در نتيجه اش مي بينيم كه فرزند ما وابسته مي شود و جلوي استقلال مالي وي هم گرفته مي شود.
7176/9002/6034