آذربايجان شرقي حائز رتبه سوم در مبارزه با مواد مخدر است

تبريز- ايرنا- دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي با بيان اينكه در۹ ماهه سال جاري در مجموع شاخص‌ها رتبه سوم را كسب كرده ايم، گفت: در صدد كسب رتبه برتر هستيم.

محمدعلي نصرتي سه شنبه شب در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي با اشاره به برگزاري همايش كشوري ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهران افزود: راه اندازي مركز ماده 16 مورد توجه مركز بود كه استفاده از ظرفيت خيران در مبارزه با مواد مخدر به عنوان پايلوت مد نظر قرار داشت.
وي اظهاركرد: همچنين در زمنه اشتغال زايي نيز استان آذربايجان شرقي موفق به دريافت لوح تقدير شد كه نتيجه وفاق و همدلي و كار جمعي مسئولان استاني است.
نصرتي با اشاره به اهميت بررسي پيامدهاي فضاي مجازي و سايبري در بحث مواد مخدر و اتخاذ تدابير براي پيشگيري از توسعه مواد مخدر، خاطرنشان كرد: كميته تخصصي زنان و خانواده به منظور بررسي تخصصي بحث اعتياد زنان تشكيل شده است.
دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان از كاهش 11 درصدي مرگ ‌و مير ناشي ازمصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بيشترين نگراني درفضاي مجازي است كه براي مقابله با آن بايد به صورت تخصصي وارد شويم.
نصرتي با تاكيد براقدام آگاهانه و هوشمندانه در مقابله با عوارض فضاي مجازي اظهاركرد: اصحاب رسانه نيز در مبارزه با مواد مخدر ميدان داري كرده و بصورت جدي وارد عمل شود.
وي آموزش و مطالعات علمي و پژوهشي دانشگاه ها را دراين زمينه ضروري دانست و گفت: توليد محتوا در فضاي سايبري امروز ضروري بوده و جامعه علمي به شبكه هاي مجازي ورود اثر بخش داشته باشد.
جانشين فرماندهي نيروي انتظامي استان نيز دراين جلسه از راه اندازي پليس فتا در دو سال گذشته دراستان خبر داد و گفت: 655 سايت در رابطه با ترويج و توليد مواد مخدر را در شش ماه اول امسال شناسايي و شماري افراد را در اين زمينه دستگير كرده ايم.
سرهنگ اسماعيل اسماعيل زاده با بيان اينكه لازم است ساير دستگاههاي مرتبط با فضاي مجازي نيز ما را ياري كنند، افزود: افراد در فضاي مجازي در تبليغ مواد مخدر چنان وانمود مي كنند كه اين مواد ضرري نداشته و براي كاهش وزن و يا افزايش تمركز مفيد است.
وي از افزايش دو برابري كشفيات در10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سايه حمايت دستگاه قضايي در استان بيش از يك تن مواد مخدر كشف، پنج هزار و 500 نفر دستگير و 12 هزار معتاد جمع آوري شده است.
اسماعيل زاده با بيان اينكه در حوزه مبارزه با اعتياد بانوان با مشكل مواجه هستيم ، خاطر نشان كرد: اكثر زنان در آرايشگاه ها و ورزشگاه ها توسط برخي مواد آرايشي و يا قرص هاي لاغري به اعتياد مبتلا مي شوند.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي نيز دسترسي به مواد مخدر از طريق فضاي مجازي را آسان دانست و گفت: با تكنولوژي‌هاي روز دسترسي به اينترنت آسان شده و دركنار آن آلودگي به مواد مخدر نيز تشديد شده است.
محمدحسن چميده‌فر افزود: امروز پرنفوذ ترين كالاي فرهنگي در جامعه فضاي مجازي است كه چاره اي جز ورود آگاهانه و كارشناسانه به آن و استفاده از قابليت هاي آن نداريم.
6132/ 1495