۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸
کد خبر: 81928343
T T
۰ نفر
فیروزآبادی تاكید كرد:ضرورت وجود مبانی روشن برای سیاستگذاری در فضای مجازی

تهران- ایرنا– دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ضرورت سیاستگذاری در فضای مجازی، تاكید كرد كه لازم است مبانی روشنی در این زمینه وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ابوالحسن فیروزآبادی روز چهارشنبه در اولین نشست بین المللی 'سبك زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی' افزود: برای تدوین این كار باید اسناد بالادستی و ارزش های ملی و مذهبی مورد توجه خاص قرار گیرند.
وی با اشاره به این كه سیاستگذاری در فضای مجازی كاری دشوار است، اظهار كرد: گروهی معتقدند محصول و فرآیند در حوزه فضای مجازی باید كنترل شود و برخی دیگر اعتقاد دارند كه كه باید از محصولات و فرآیندهای فرهنگی حمایت كرد و سیاست های مداخله ای را توصیه می كنند.
فیروزآبادی گفت: لازم است قبل از این كه فضای مجازی شكل واقعی خود را پیدا كند، ما به اجماع نسبی در این زمینه رسیده باشیم و سیاستگذاری لازم در این حوزه انجام شود.
وی بر لزوم نهادینه شدن عقلانیت مجازی نیز تاكید كرد و گفت: دانشگاه ها باید در این حوزه اقدامات جدی به عمل آورند و این موضوع می تواند راهگشای بسیاری از مسائل از جمله سیاستگذاری باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی لزوم مشاركت بخش خصوصی و دستگاه حاكمیتی را یادآور شد و گفت: از طریق فرآیند مشاركت و عقلایی با درك و شناخت مناسب می توان به عقلانیت مجازی دست یابد.
وی یكی از خصوصیات فضای مجازی را كاربر محور بودن بیان كرد و گفت: در سایر رسانه ها ارتباط با كاربران خطی است اما در فضای مجازی این ارتباط تعاملی بوده و كاربران تولیدكنندگان و سازندگان این فضا هستند.

** سیاست های محدود كننده پاسخگوی فضای مجازی نیست
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره بر این كه سیاستگذاری در فضای مجازی از جنس سیاستگذاری فناورانه نیست، سیاست هایی را كه موجب محدودیت بخش هایی از تكنولوژی می شوند، غیرپاسخگو دانست و گفت: سیاست های محدود كننده پاسخگوی فضای مجازی نیستند.
وی گفت: ما باید در حوزه سیاستگذاری مشكلات را با توافق و اجماع حل كنیم البته اجماع كلی امكانپذیر نیست، اما باید تا قبل از شكل گیری فضای مجازی به یك اجماع نسبی در تصمیم گیری ها دست یابیم زیرا هر گونه عدم اجماع باعث نبود توفیق در سیاستگذاری می شود.
فیروزآبادی با بیان این كه ذی نفعان كلیدی حوزه فضای مجازی باید شناخته شده و نقش مناسب به آنها داده شود, تاكید كرد: برخی احساس می كنند در سیاستگذاری ها هر گونه در فضای جغرافیایی اعمال حاكمیت می شود، در فضای مجازی هم انجام می شود همچون شبكه های اجتماعی اما آیا شبكه های اجتماعی در چارچوب سرزمینی ما شكل گرفته و بازی می كند و آیا اعمال هر گونه اعمال سیاست بر آنها می تواند عقلایی باشد.
علمی ** 1201 ** 9314**2017
۰ نفر