۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81928841
T T
۰ نفر
قائم مقام شيلات: بيماري لكه سفيد توليد ميگو را دو هزار تن
كاهش مي دهد

بوشهر- ايرنا- قائم مقام شيلات ايران گفت: با توجه به شيوع بيماري لكه سفيد ميگو دراستانهاي بوشهر و خوزستان پيش بيني مي شود ميزان توليد از 22 هزار تن سال گذشته به 20 هزار تن كاهش يابد.

به گزارش ايرنا، سيف الله حقيقي روز چهارشنبه در آئين توديع و معارفه مديركل شيلات استان بوشهر افزود: ميزان خسارت بيماري لكه سفيد به پرورش دهندگان ميگو دركشور هنوز مشخص نشده است ولي تلاش مي شود با كمك صندوق بيمه محصولات كشاورزي و پرداخت خسارت بتوانيم بخشي از هزينه هاي آنها جبران شود.
وي اضافه كرد: در زمان حاضر ميزان توليد آبزيان در كشور حدود 950 هزار تن است كه از اين ميزان 350 هزار تن از محل آبزي پروري و مابقي از دريا تامين مي شود، اين درحالي است كه امروز در دنيا بيش از نيمي از توليد آبزيان مربوط به بخش آبزي پروري است.
حقيقي با بيان اينكه صيد بي رويه و كنترل نشده، افزايش ورودي آلودگي ها و تخلفات صيادي از جمله مشكلات صيد و صيادي در كشور است گفت: براساس سياست هاي رهبر معظم انقلاب درزمينه اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه توليد آبزيان بايد از 950 هزار تن به 1.5 ميليون تن و سرانه مصرف نيز از 9 كيلوگرم به 14 كيلوگرم برسد.
وي اظهاركرد: هم اكنون سرانه مصرف آبزيان دركشور زير 9كيلوگرم است اين درحالي است كه اين سرانه در دنيا بسيار بالاتر از اين ميزان است.
حقيقي بيان كرد: رسيدن به اين آمار و پيش بيني ها نيازمند برنامه ريزي و فراهم كردن زيرساختهاست.
وي گسترش آبزي پروري دريايي (پرورش ماهي در قفس ) را از جمله راه هاي رسيدن به اهداف برنامه ششم توسعه در كشور عنوان كرد.
مجري طرح پرورش ماهي در قفس گفت: امروز براي جبران برداشت هاي بي رويه آبزيان دريايي توجه به آبزي پروري دريايي يكي از ضرورت هاي است كه امروز مورد توجه دولت تدبير و اميد قرار دارد.
مديركل جهاد كشاورزي استان بوشهر دراين آئين گفت: شيلات به عنوان يكي از ظرفيت هاي اصلي و محورهاي توسعه بخش كشاورزي است كه در كنار نخيلات، سبزي و صيفي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
محمدتقي منوچهري افزود: با توجه به وجود 930 كيلومتر مرز آبي استان بوشهر و وجود زمينهاي مستعد حاشيه دريا، نيروي انساني متخصص و بهره برداران باتجربه سالانه در استان بوشهر يك ميليون و 440هزار تن محصولات كشاورزي توليد مي شود كه از اين ميزان 57هزار تن ماهي، هزار و 600 تن ميگو و 14هزار و 500 تن ميگوي پرورشي توليد مي شود.
وي اظهار كرد: براي ايجاد شهركهاي شيلاتي وجود حلقه هاي صنعت آبزي پروري از جمله تكثير و پرورش، توليد غذا، فرآوري، عمل آوري و صادرت ضروري است.
منوچهري گفت: تكميل زيرساخت هاي مزرعه هاي پرورش از جمله برق، راه، آب، اصلاح و بهسازي كانالها، همدلي بين اعضاي زنجيره آبزي پروري، رعايت اصول بهداشتي و ايمني، جبران بدهيهاي سررسيد شده پرورش دهندگان و توجه به آموزش و ترويج ضروري است.
سرپرست شيلات استان بوشهر گفت: 90 درصد مشكلات شيلات بوشهر سازماني و نيازمند اعتبار است.
عباسعلي زنده بودي افزود: در حوزه صيد و صيادي علاوه بر محدوديت شديد منابع دريا با تخلف هاي صيد و صيادي نيز روبه رو هستيم كه در اين ارتباط همكاري صيادان با شيلات براي مديريت بهتر منابع ضروري است.
وي اضافه كرد: يكي از راهكارهاي برورن رفت از مشكلات دريا و رونق صيد و صيادي روي آوردن به صنعت پرورش ماهي در قفس است كه با تامين زيرساختها مي توان بخشي از اين مشكل را برطرف كرد.
زنده بودي افزود: يكي از مشكلات آبزي پروري در استان بوشهر تملك زمينهاي مورد نظر براي اين صنعت است كه تلاش مي شود با آمايش سرزمين زمينهاي مناسب آبزي پروري در استان شناسايي و تملك شوند.
در اين آئين عباسعلي زنده بودي به عنوان سرپرست اداره كل شيلات استان بوشهر معرفي و از خدمات حسين بهمنياري تقدير شد.
6047/6043/ 6042
۰ نفر