در ادامه اين يادداشت مي خوانيم: علاوه بر امور ديگر، مهمترين و بزرگترين پروژه و طرحي كه منافع دو كشور را بهطور مستمر در جريان توسعه پايدار و فرايند جهانيشدن تأمين خواهد كرد، اتصال راهآهن ايران به چين است كه با احياي راه ابريشم، هزينه رفتوآمد كالاها و زمان مسافرت را كاهش ميدهد و منجر به تحول و تقويت شيوههاي توليدي و مناسبات اجتماعي و فرهنگي بين دو كشور ميشود.
اتصال راهآهن چين از طريق ايران به اروپا، به منزله گسترش امكان تسهيل و تسريع در مسير تردد شرق به غرب جهان است.
با تحول و خيزشي كه در دو دهه اخير در اقتصاد چين به وجود آمده است، اين كشور بزرگترين اقتصاد درحالرشد جهان است كه با تغيير در رويكرد توليد و تجارت، گوي سبقت را از ديگران ربود.
چين اينك نيازمند آن است كه با نگرشي نو و متفاوت، بازارهاي ديگر جهان را نيز جستوجو كند. سفر رئيسجمهور شي جينپينگ به خاورميانه و غرب آسيا، در همين راستا تحليل ميشود. از سوي ديگر، ايران با سوابق تاريخي و اجتماعي و نقش استراتژيك خود در چهار راه جهان، امكانات و پتانسيل قابلملاحظهاي در اين خصوص دارد و پس از پايان يك دهه تحريم بينالمللي و اثبات نقش عمدهاي كه در امنيت منطقه و معادلات راهبردي دارد، تاثيريگذاري آن افزايش يافته است.
اكنون راهآهن از پاريس تا خواف (آخرين شهر در مرز ايران و افغانستان) در حال بهرهبرداري است و بهزودي از خواف به هرات خواهد رسيد و امتداد راهآهن «از هرات تا كاشغر» با سياستگذاري جدي و برنامه اصولي و مشترك ايران و چين و هماهنگي با كشورهاي مسير بهراحتي ميسر خواهد بود و تكميل راهآهن پاريس - خواف تا پكن، بسياري از آرزوهاي پيشرفت و توسعه ايران و چين را محقق خواهد كرد.
گذار شرق از وضعيت ژئوپليتيك به موقعيت ژئواكونوميك، زمينه رفاه اجتماعي گسترش ابعاد مختلف توسعه به درون زندگي اجتماعي مردم را به نحو مستمر بهبود ميبخشد.
كريدور هرات به كاشغر، حلقه مفقوده راهآهن با استاندارد بينالمللي اروپايي است و مهمترين مسير انجامنشده راهآهن شرق دنيا، همين مسير است كه ضرورت دارد با اولويت بسيار در دستور كار دولتهاي ايران، افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان و چين قرار گيرد.
بعد از احداث راهآهن خواف به هرات، مسير هرات به كاشغر براي تكميل مسير غرب به شرق، اهميت بيشتري پيدا ميكند. بر حسب سياستگذاري و تصميمات استراتژيك ايران و همكاري كشورهاي مسير بهويژه افغانستان و تاجيكستان، كه بخش مهمي از ايران فرهنگي هستند، ميتوان به احداث اين كريدور فوقالعاده هم اميدوار شد.
اتصال راهآهن هرات به مزارشريف، محور اصلي پيوستن اروپا و ايران به تاجيكستان و ديگر كشورهاي آسياي ميانه از طريق افغانستان است.
هرات از دو مسير ميتواند به مزارشريف متصل شود؛ مسير شمالي و كوهستاني به سمت بادغيس، فارياب، جوزجان، قيصر و بلخ است كه به دليل كوتاهي مسافت در كريدور هرات به كاشغر، موردتأكيد قرار گرفته است. مسير ديگر، مسير هلالي است كه از سمت جنوب شرقي با عبور از شيندند، فراه، دلآرام، لشگرگاه، قندهار و غزنه به كابل ميرسد و از كابل به پل خمري، شيرخان بندر و مزار شريف ميرود.
مسير مزارشريف به حيرتان در مرز ازبكستان، اكنون با ٨٠ كيلومتر ريل روسي به هم متصل شدهاند، ولي اگر بنا بر گسترش ريل با استاندارد اروپايي باشد، اين امكان ميتواند از طريق گسترش راهآهن از شهر شيرخان بندر و از آنجا به شهرهاي قروانتپه، دنقره و دوشنبه تاجيكستان تداوم يابد و از دوشنبه به شهر ساريتاش قرقيزستان و از آنجا به كاشغر چين متصل خواهد شد.
شهرهاي تاجيكستان و قرقيزستان مثل ديگر شهرهاي كشورهاي آسياي ميانه، ريل روسي دارند. براي اتصال خطوط استاندارد بينالمللي ميان اروپا، ايران، افغانستان و چين موافقت و همكاري اين كشورها و عزم دولتهاي ايران و جمهوري خلق چين براي احداث و تكميل اين شبكه با ريل اروپايي و ايراني لازم و ضروري است.
*منبع: روزنامه شرق،سوم بهمن 1394
**گروه اطلاع رساني**9117**9131
تهران- ايرنا- روزنامه شرق در شماره شنبه سوم بهمن در يادداشتي به قلم ابراهيم باي سلامي نماينده دوره هاي پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي نوشت: دكتر حسن روحاني و شي جينپينگ، رؤساي جمهور ايران و چين، امروز با هم ديدار و استراتژي بينالمللي درجه يك را امضا ميكنند.