به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی روز یكشنبه در نخستین همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه افزود: نظام حمل و نقل در شهرها باید در اختیار شهروندان قرار گیرد تا كسی كه از خانه خود خارج می شود بتواند در سریع ترین زمان ممكن بین دو نقطه تردد كند.
وی اظهارداشت: روزانه 450 هزار خودرو از حومه وارد تهران و همان تعداد خودرو خارج می شوند؛ این ترددها، آلودگی های شدیدی در پایتخت ایجاد می كند.
** بحران بزرگ وسایل موتوری در شهرهای بزرگ
وزیر راه و شهرسازی افزود: انواع وسایل موتوری برای آسایش زندگی مردم به وجود آمد اما امروزه این وسایل به موانع اصلی زندگی شهروندی تبدیل شده و ما در كلان شهرها و شهرهای بزرگ به بحران بزرگی گرفتار شده ایم.
وی اظهارداشت: در عصر جهانی شدن باید سهولت جابه جایی افراد مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا چهار دهه پیش مكان جابه جایی افراد در حدود 20 كیلومتر بود اما با توسعه شهرها هم اكنون مكان جابه جایی افراد به بیش از 32 كیلومتر افزایش یافته است در حالی كه باید به روان بودن حركت شهروندان در شهرها و حومه بیش از پیش توجه كنیم.
آخوندی با بیان این كه حمل و نقل باید همواره در خدمت انسان ها باشد، گفت: متاسفانه تاكنون نتوانسته ایم حمل ونقل را در اختیار انسان ها قرار دهیم و هنوز گرفتار خودرو در شهرهای خود هستیم.
وی گفت: رشد شتابان شهرنشینی سبب شده اكنون بیش از 10 كلان شهر در كشور وجود داشته باشد كه همه آنها با پدیده حمل و نقل و گرفتاری محیط زیست و آلودگی های هوا مواجه هستند.
آخوندی تاكید كرد: ما به دنبال یك نظام یكپارچه سیستم حمل و نقل هستیم تا شهرها به محل مناسبی برای زندگی شهروندان تبدیل شده و با استفاده از سیستم كارآمد ریل بتوانیم علاوه بر كاهش آلودگی ها، كیفیت زندگی شهروندان را نیز ارتقا دهیم.
** تشكیل شركت «راه آهن حومه ای» با هدف اتصال به شبكه مترو
وی افزود: در قانون برنامه ششم برای راه اندازی شركت «راه آهن حومه ای»، اخذ مجوزهای قانونی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم با تشكیل این شركت، آن را به شبكه مترو وصل كنیم تا شهروندان بتوانند در كلان شهرها به راحتی جابه جا شوند.
وی، خواستار اتصال همه شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، مشهد، تهران، شیراز، تبریز و كلان شهرها به راه آهن حومه ای شد.
** طراحی فاجعه بار در جانمایی ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها
وی گفت: در حالی كه مردم باید در مركز شهر از ایستگاه های قطار استفاده كنند متاسفانه ایستگاه راه آهن شیراز در 12 كیلومتری این شهر ساخته شده و برای رفت و آمد در این مسیر باید شهروندان هزینه های زیادی را متحمل شوند.
آخوندی افزود: در حالی كه مسافر باید از تهران تا شیراز 500 هزار ریال برای قطار هزینه كند برای رفتن از ایستگاه راه آهن شیراز به مركز شهر باید بیش از 350 هزار ریال پرداخت كند و این فاجعه بزرگی در سیستم طراحی ایستگاه های ما در حاشیه شهرهاست.
وی با اشاره به احداث خط سریع السیر قطار بین تهران، قم و اصفهان اظهارداشت: در حالی كه چند میلیارد تومان باید برای ساخت این خط سریع السیر هزینه شود ایستگاه قطار سریع السیر قم در 10 كیلومتری این شهر یك طراحی ملانصرالدینی را نشان می دهد.
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در حالی كه اگر ایستگاه این قطار سریع السیر در 400 متری حرم مطهر حضرت فاطمه(س) قرار گیرد، شهروندان به سهولت می توانند به مركز شهر قم دسترسی داشته باشند و از طرفی از تردد 43 هزار خودرو بین تهران و قم جلوگیری می شود.
وی اظهارداشت: طراحی ایستگاه ها عموما در كنار شهرهای بزرگ مشكلات زیادی دارد به طوری كه ایستگاه رشت در 12 كیلومتری این شهر، در همدان ایستگاه راه آهن در 8 كیلومتری و در اصفهان نیز ایستگاه خط سریع السیر پیش از شاهین شهر پیش بینی كرده بودند كه این سبب می شد شهروندان با استفاده از خط سریع السیر نتوانند به راحتی به مركز شهر اصفهان تردد كنند.
آخوندی افزود: امیدواریم در هشت تا 10 سال آینده بتوانیم یك سیستم ریل پایه برای شهرهای متوسط و بزرگ طراحی كنیم تا مردم بتوانند با استفاده از ریل در اطراف شهرهای بزرگ تردد كنند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما هم اكنون در ایران قطارهای حومه ای نداریم اما خط آهن برون شهری و مترو در كشور وجود دارد؛ با راه اندازی قطارهای حومه ای باید با یك برنامه ریزی مناسب، شبكه حمل و نقل ریلی برون شهری، حومه ای و مترو را به یكدیگر وصل كنیم.
نخستین همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه باهدف بررسی راهكارهای توسعه شهری و منطقه ای بر مبنای حمل و نقل ریلی با حضور دست اندركاران شبكه حمل و نقل ریلی كشور امروز آغاز به كار كرد.
اقتصام**1108**9132 ** 2023
آخوندی در همایش تخصصی «شهرسازی ریل پایه»:
تردد مردم در شهرها براساس طراحی ریل پایه تسهیل می شود/بحران بزرگ وسایل موتوری در شهرهای بزرگ
۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵
کد خبر:
81942657
تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه تسهیل تردد مردم در شهرهای متوسط و كلان شهرها نیازمند طراحی شهری براساس ریل پایه است، گفت: انواع وسایل موتوری برای آسایش زندگی مردم به وجود آمد اما اكنون این وسایل به بحران بزرگی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.