۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷
کد خبر: 81942689
T T
۰ نفر
امضاي تفاهم نامه همكاري در زمينه علم و فناوري ميان ايران و عراق

تهران- ايرنا- معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري ايران و وزير علوم و فناوري عراق، با تاكيد بر ضرورت ايجاد زمينه همكاري‌هاي مشترك علمي و فناوري بين دو كشور، تفاهم‌نامه اي در اين زمينه امضا كردند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در ديدار سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري و حسين ابراهيم صالح الشهرستاني، وزير علوم و فناوري عراق در خصوص همكاري‌هاي مشترك علمي و فناوري بحث و تبادل نظر شد.
ستاري، با اشاره به ظرفيت علم و فناوري ايران در توسعه تعامل علمي و فناوري در سطح بين‌المللي، گفت: تا 10 سال گذشته بيش از 80 درصد بودجه كشورمان از محل درآمدهاي نفتي تامين مي‌شد، اما اكنون سهم درآمدهاي نفتي در بودجه كشور به كمتر از 20 درصد كاهش يافته است كه به ما مي‌آموزد با تكيه بر توانمندي‌هاي انساني، درآمدهاي كشور را از راه‌هايي غير از تكيه بر منابع زيرزميني، از طريق دريافت ماليات، شركت‌هاي دانش بنيان و فروش فناوري تامين كنيم.
وي با اشاره به اينكه بخش قابل توجهي از شركت‌هاي بزرگ منطقه، به خصوص در زمينه فناوري‌هاي نوين همچون زيست‌فناوري، ايراني هستند، گفت: آمادگي همكاري كامل داريم تا بر مبناي ايجاد كارگروه مشترك و تامين سرمايه صندوق سرمايه‌گذاري مشترك، روابط فناورانه ايران و عراق را گسترش دهيم.
رئيس بنياد ملي نخبگان، با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده همكاري دوجانبه در حوزه‌هاي علمي و فناوري، آمادگي دو كشور براي گسترش اين تعامل را يادآور شد و افزود: زمينه اين همكاري به خصوص در حوزه فناوري‌هاي راهبردي و نوين همچون زيست‌فناوري، پزشكي، سلول‌هاي بنيادي، هوافضا در هر دو طرف براي گسترش تعامل و همكاري وجود دارد.

** لزوم فراهم كردن زمينه تعامل علمي و فناوري دانشمندان
ستاري با اشاره به اختصاص سهم قابل توجهي از بودجه به رشد، توسعه و فعاليت بيش از 2هزار شركت دانش بنيان، اين حوزه را زمينه ساز همكاري با عراق برشمرد و افزود: براي نخستين بار در كشور، بودجه پژوهش به ميزان يك درصد از سرانه توليد ناخالص داخلي افزايش مي‌يابد و به اين ترتيب بودجه پژوهشي كشور، رشدي چند برابري را در سال آينده تجربه خواهد كرد.
وي با اشاره به آمادگي ايران در حمايت از فروش تجهيزات آزمايشگاهي به عراق عنوان كرد: در حوزه همكاري‌هاي پژوهشي تفاهم‌نامه خوبي با چين منعقد شده است كه مي‌تواند الگوي مناسبي براي گسترش همكاري‌هاي علمي و پژوهشي ايران و عراق نيز باشد.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري، با اشاره به اينكه بر مبناي اين تفاهم نامه همكاري مشترك و ظرفيت‌هاي بالقوه تعامل علمي و فناوري ايران و عراق شكوفا خواهد شد، ادامه داد: از توانمندي‌هاي بين دو كشور در قالب برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، تعامل فناوران و برگزاري نمايشگاه‌‌هاي تخصصي استقبال ‌مي‌كنيم.
ستاري با بيان اينكه اقتصاد دانش بنيان به عنوان اقتصادي كه اساس آن دانش و نوآوري و تكيه بر خلاقيت و توانمندي نيروي انساني است، مي‌تواند زمينه‌ساز پيشرفت و توسعه كشورها باشد، گفت: دولت‌ها وظيفه دارند تا بستر و پل ارتباطي ميان فناوران و شركت‌هاي دانش‌بنيان دو طرف را فراهم كنند كه تامين سرمايه و حمايت‌هاي مالي، يكي از همين زمينه ها است كه مي‌توانيم در چارچوب تفاهم نامه و با ايجاد صندوق مشترك اين زمينه را فراهم كنيم.

** آمادگي كامل عراق در تعامل‌هاي علمي و فناوري
وزير علوم و فناوري عراق با بيان اينكه دوران تحريم، فرصت خوبي را براي بروز توانمندي‌ها و پيشرفت‌هاي ايران در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، علمي و فناوري فراهم آورد، به زمينه‌هاي گسترده همكاري دو كشور بر مبناي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي علمي و فناورانه اشاره كرد و گفت: صميميت و ارتباط بسيار خوبي بين دو كشور وجود دارد كه مي‌تواند زمينه همكاري ها و تعاملات گسترده علمي و فناوري در سطح عالي را فراهم كند.
الشهرستاني، بر ضرورت رفع خلاء ارتباط با نخبگان و دانشمندان خارج از كشور براي هر دو طرف تاكيد كرد و افزود: مسئوليت مشترك دو كشور، ايجاد ارتباط و تعامل با اين افراد است تا از اين راه بتوانيم از توانمندي‌هاي آنان در زمينه‌هاي علمي، پژوهشي و فناوري بهره‌مند شويم.
وي، توانمندي ايران در حوزه فناوري‌هاي نانو را هم‌ سطح استانداردهاي جهاني ارزيابي و با اشاره به اينكه عراق بازار بسيار خوبي براي محصولات فناورانه ايراني است، تصريح كرد: از طريق برگزاري يك كارگاه آموزشي مشترك و گردهم آوردن افراد متخصص در حوزه‌هاي گوناگون علمي و فناوري، مي توان دستاوردهاي دو كشور را معرفي كرد.
الشهرستاني، با اشاره به آمادگي كامل عراق در برگزاري نمايشگاهي دائمي از توانمندي‌هاي فناورانه ايران گفت: اين توانمندي‌ها با دعوت از مسئولين و نهادهاي عراقي به آنان معرفي مي‌شود.

** آمادگي توسعه بستر آزمايشگاهي ايران و عراق
محمود شيخ زين الدين، معاون نوآوري و تجاري سازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ايران با اشاره به برگزاري چهارمين دوره نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت ايران گفت: بخشي از هزينه خريد تجهيزات آزمايشگاهي ارائه شده در اين نمايشگاه، توسط معاونت علمي و فناوري تقبل مي‌شود و آمادگي داريم در دوره پنجم اين نمايشگاه، ميزبان هياتي از كشور عراق باشيم.
شيخ زين الدين همچنين ضمن اشاره به ركورد قابل توجه مقالات قابل ارجاع كه از تجهيزات آزمايشگاهي ساخت ايران استفاده كرده‌اند، به جايزه علامه طباطبايي به عنوان يكي ديگر از زمينه‌هاي تعامل دانشمندان و پژوهشگران دو كشور اشاره كرد و افزود: اگر مشابه چنين سازوكاري در عراق وجود داشته باشد، زمينه تعامل دو كشور بر اين پايه فراهم خواهد شد.
علمي(1)**1023**1834
۰ نفر