۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲
کد خبر: 81942779
T T
۰ نفر
توسعه فرهنگ و هنر در كرمان با تهيه سند و چشم انداز

كرمان - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: طرح تهيه سند توسعه هنر با تاكيد استاندار كرمان از اواخر دي ماه طي تفاهم نامه با مشاور طرح در حال برنامه ريزي است و در صورت قطعي شدن آن نيازها و چشم انداز مشخص خواهد شد.

محمدرضا عليزاده روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: استاندار كرمان فعاليت هايي را از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان درخواست كردند و در اين چارچوب قول همكاري داده اند.
با آغاز به كار دولت تدبير و اميد و تغيير سياست ها و جهت گيري هاي دولت در سال 1392، مديريت فرهنگي و هنري استان كرمان نيز دستخوش تغيير شد. ابتدا فرشيد فلاح از معاونت اداري و مالي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و به زادگاهش آمد و سكاندار حوزه فرهنگ استان شد. اين تغيير مديريت، آغاز نويني در عرصه فعاليت هاي فرهنگي و هنري استان بود.
اما پس از قريب به 18 ماه و در شهريور ماه امسال با انتصاب فلاح به سمت مديركل حوزه استاندار كرمان، محمدرضا عليزاده كه يكي از مديران باسابقه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و در دولت تدبير و اميد مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان بود، به خانه اول خود بازگشت.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان در فضاي صميمي به پرسش هاي ما پاسخ داد:
عليزاده با بيان اينكه استاندار شخصيت عملگرايي است گفت: در سند توسعه هنر وضعيت موجود و مطلوب و تمامي نيازها ديده شده است و استاندار در ديدار اخير با هنرمندان تئاتر قول حمايت از فعاليت هاي هنري را داده اند.
وي تاكيد كرد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و هنرمندان تلاش دارند همسو با سياست هاي مقام عالي دولت در استان فعاليت و حركت كنند.

*ظرفيت هاي متنوع فرهنگي استان كرمان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: كرمان استان پهناوري است كه ظرفيت ها و پتانسيل فرهنگي و هنري همراه با تفاوت ها و تنوع ها در آن وجود دارد و از نظر فرهنگ بومي در نقاط مختلف با يكديگر قابل قياس نيست.
وي افزود: از جهت مناطق محروم و برخوردار در استان تفاوت وجود دارد و در مناطق برخوردار تلاش شده تا فعاليت هاي فرهنگي و هنري به بخش غير دولتي و موسسات فرهنگي و هنري و كانون ها واگذار شده كه بسيار خوب فعاليت مي كنند.
عليزاده اظهار كرد: در مناطق محروم و كمتر برخوردار استان سعي كرديم توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه ريزي شود و با همكاري هنرمندان فعاليت مي كنند تا انشاءالله ظرفيت ايجاد شود تا در اين مناطق نيز موسسات و آموزشگاه ها شكل بگيرد.
وي تاكيد كرد: در دوره اخير مشاركت فعال و جدي هنرمندان در عرصه هنر را مي بينيم و شور و نشاط و اميد در هنرمندان افزايش يافته و اميدواريم به فضاي موجود كمك نماييم.

*تنوع جغرافيايي و فرهنگي فرصتي مناسب براي فيلمسازان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمان گفت: تنوع هاي جغرافيايي و تفاوت آب و هوايي استان كرمان، تنوع فرهنگي را در پي دارد و اين ظرفيت بالايي را براي فيلمسازان و كارگردانان فراهم كرده و لوكيشين هاي استان در چند فيلم استفاده شده است.
وي با اشاره به اينكه كارگردان هاي بسيار خوبي در استان كرمان داريم تصريح كرد: در حال حاضر چند فيلمنامه بسيار خوب داريم كه كارگردانان آمادگي توليد فيلم را دارند اما توليد فيلم گرانقيمت است و نياز به اسپانسر و حامي دارد و اميدواريم با حمايت استاندار و تعامل با وزارتخانه اتفاقات خوبي در اين عرصه رقم بخورد.
وي درباره اكران همزمان فيلم هاي جشنواره فيلم فجر در كرمان گفت: تا سال گذشته هزينه اكران فيلم توسط تهران پرداخت مي شد اما امسال اعلام شد هزينه اكران توسط استان ها تقبل شود كه با توجه به اينكه هزينه اكران حدود يك ميليارد ريال است و پرداخت اين هزينه در حال حاضر مقدور نمي باشد اميدواريم در سال هاي بعد با حمايت بخش خصوصي اين برنامه انجام شود.

*فعاليت هاي عمراني در بخش فرهنگي
عليزاده گفت: عليرغم رونق و گسترش فعاليت هاي هنري، هنوز زيرساخت هاي هنري داراي مشكلاتي است و اخيرا براي مجتمع تالار عماد پيمانكاري تعيين و تا استحكام بخشي مجتمع پيگيري شده است كه بخشي از فعاليت ها هنري در اين محل احيا شود.
وي افزود: پروژه تالار مركزي كرمان به عنوان طرح مناسب و عالي، سومين تالاري است كه با رايزني هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قول قطعي داده شده تا سال آينده با اعتبار ويژه و در شش ماه اول سال به بهره برداري برسد و با اجراي اين طرح ها در بحث زيرساخت ها شاهد اتفاقات خوبي خواهيم شد.
وي بيان كرد: توافقنامه اي در ارديبهشت ماه سال جاري بين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار كرمان در خصوص تجهيز شش پلاتو نمايش در پنج شهرستان استان كرمان منعقد شده و ساخت اين پلاتو ها خدمت بزرگي به جامعه هنري خصوصا هنرمندان عرصه نمايش است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: اين پلاتوها توسط شهرداري هاي شهرهاي كرمان، سيرجان، رفسنجان، زرند، بم احداث و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم تعهد كرده است آنها را تجهيز كند كه 2 پلاتو در كرمان و بقيه در شهرستان ها مي باشند.

*اقدامات هنرمندان و انجمن هاي فرهنگي و هنري استان
وي با بيان اينكه در حال حاضر انجمن هاي فرهنگي و هنري استان فعالانه در صحنه حضور دارند گفت: به طور مثال در روزهاي اخير در بخش هنرهاي تجسمي حضور اساتيد بنام كشور آيدين آغداشلو و ابراهيم حقيقي را در كرمان داشتيم.
عليزاده افزود: طرح سالانه ملي گرافيك استان كرمان در ارديبهشت سال آينده در راستاي اهداف استاندار توسط انجمن گرافيك در بخش آب برگزار خواهد شد و كارهاي هنرمندان سراسر كشور با موضوع آب ارائه مي شود و اين طرح در بحث بحران آب در استان بسيار تاثيرگذار است.
وي اظهار كرد: در سال هاي اخير دو انجمن خوشنويسان در استان فعاليت مي كردند كه با يك تعامل نزديك و بدون هيچ گونه تنش و مشكلي به وحدت رويه رسيده و يكپارچه شدند و استان كرمان در اين زمينه جزو اولين استان هايي بود كه پس از ابلاغ از سوي وزارتخانه با همراهي اساتيد و هنرمندان خوشنويسي استان اين اتفاق در آن رخ داد.
عليزاده گفت: مهمترين برنامه انجمن موسيقي، جشنواره موسيقي نواحي كشور بود كه قرار بود دي ماه امسال در كرمان برگزار شود اما در آخرين جلسه شوراي سياست گذاري با حضور استاندار، تصميم گرفته شد براي امكان استفاده هرچه بيشتر از فضاهاي استان و حضور گردشگران جشنواره از هجدهم تا بيستم ارديبهشت سال آينده برگزار شود.
وي با اشاره به اينكه سال جاري سالانه عكس را برگزار كرديم بيان كرد: در حال حاضر نمايشگاه عكس را داريم و در بخش شعر و ادب در هفته قبل جشنواره شعر آزاد استان را برگزار كرديم.
وي افزود: همچنين جشنواره شعر نماز با همكاري ستاد اقامه نماز استان و حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در اسفندماه برگزار خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان تصريح كرد: انجمن داستان نويسي استان نيز طبق برنامه نشست ها و جلسات نقد و چاپ كتاب را به طور منظم دنبال مي كنند و كميته چاپ و نشر استان كرمان يكي از قديمي ترين كميته هاي چاپ و نشر كتاب در كشور است.
وي گفت: برنامه ريزي تشكيل خانه هنرمندان بطور جدي از امسال آغاز شد و مجمع عمومي هنرمندان شكل گرفت و در مرحله اول بانك اطلاعاتي هنرمندان شهر كرمان تهيه شد و براي هنرمندان ساير شهرستان ها در دست اقدام است كه اميدواريم بزودي بتوانيم موسسه را به ثبت برسانيم.
وي تصريح كرد: با تشكيل خانه هنرمندان حمايت هاي دولت توسط استاندار متمركز خواهد شد و بحث واگذاري فعاليت ها به مردم نيز پيگيري مي شود و به نوعي مردم و هنرمندان در فعاليت ها مشاركت خواهند شد.
عليزاده افزود: در حال حاضر فعاليت هاي تئاتري كه در شهر كرمان در جريان است شايد بتوان گفت بي سابقه است و هر شب هر خانواده كرماني كه اراده كنند مي توانند به ديدن تئاتر بروند.

* معرفي فعاليت ها و برنامه هاي دهه فجر انقلاب اسلامي
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان رويكرد اجراي فعاليت ها و برنامه هاي ايام دهه فجر انقلاب اسلامي مبني بر مشاركت مردم و موسسات است و قرار است از طريق فعاليت هاي فرهنگي رويدادهاي انقلاب به نسل جوان معرفي شود.
وي افزود: كميته فرهنگي و هنري ستاد دهه فجر بر عهده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان است و اين اداره طبق شرح وظايف هر سال برنامه هاي مختلفي را برنامه ريزي و اجرا مي كند و با برخي از كميته هاي ديگر اين ستاد مانند كميته مساجد، كميته قرآني، كميته بانوان همكاري و مشاركت دارد.
وي بيان كرد: بخشي از اقدامات اين اداره مربوط به كل فعاليت هايي است كه در حوزه فرهنگي و هنري در ايام دهه فجر اجرا مي شود و صدور مجوزها و نظارت بر اجراهاي صحنه اي از جمله برگزاري كنسرت موسيقي و اجراي نمايش و هر گونه اجراي صحنه اي ديگر توسط بخش خصوصي را دربر مي گيرد.
عليزاده گفت: قسمت ديگري از برنامه هاي ايام دهه فجر توسط موسسات و مراكز وابسته به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا خواهد شد و تلاش شده تا برنامه ها بيشتر توسط اين موسسات اجرا شود و به نوعي برنامه ها به صورت مردمي اجرا شود.
وي بيان كرد: مراكزي مثل موسسات قرآني، كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد، موسسات فرهنگي و موسيقيايي استان و ساير موسسات در اين ايام فعال هستند و برنامه هاي متنوعي را در حيطه كار خود دارند.
وي با بيان اينكه بخشي از برنامه ها مستقيم جزو برنامه هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان است افزود: هر سال جشنواره شعر فجر در تهران برگزار مي شود و يكي از همايش هاي استاني اين جشنواره در استان كرمان و به ميزباني شهر بم در نوزدهم بهمن ماه و با همكاري بنياد ادبيات داستاني كشور و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بيان كرد: برپايي نمايشگاه فجر انقلاب اسلامي در اداره كل استان و ادارات تابعه شهرستان، برگزاري يك شب از جشن هاي مردمي دهه فجر توسط اداره كل در خانه شهر كرمان، جشن ها و مسابقات فرهنگي و هنري ويژه كاركنان از ديگر برنامه هاي تدارك ديده شده است.
وي ادامه داد: اجراي برنامه هاي مشترك با ديگر كميته هاي عضو ستاد دهه فجر از جمله برگزاري مسابقه عكس، گزارش و مصاحبه توسط خانه مطبوعات استان، تعامل با رسانه ها به منظور پرداختن به موضوعات و دستاوردهاي انقلاب، تعامل با بنياد شهيد و ايثارگران استان براي هماهنگي و استفاده از گروه هاي نمايشي در مراسم و جشن هاي ويژه خوانواده شهدا و تعامل با شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از جمله برنامه هاي ايام الله دهه فجر است.
عليزاده با اشاره به برگزاري برنامه هاي مختلف در شهرستان هاي استان گفت: در اين ايام مسابقه عكس دستاوردهاي انقلاب در بخش آماتور در بم، اولين جشنواره سرود فجر آفرينان با همكاري اداره آموزش و پروش در بافت، ديدار با خانواده معظم شهداي هنرمند با همكاري بسيج هنرمندان در راور، مسابقه خوشنويسي خط انقلاب در شهربابك و نمايشگاه عكس انقلاب در كوهبنان و جشنواره شعر زبان محلي انار برگزار خواهد شد.

*نياز پيوست فرهنگي براي طرح هاي عمران شهري
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت: شهر كرمان با حجم عمليات عمراني كه در آن جريان دارد، عليرغم چشم انداز روشن، يكسري مانع ها و سدها بوجود آورده است.
وي افزود: به دليل مشكلات ترافيكي و شلوغي ناشي از پروژه هاي شهري، اين طرح ها به پيوست فرهنگي نياز دارند و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري هنرمندان كرمان آمادگي لازم را براي تعامل با شهرداري در اين راستا دارند.
گفت و گو از داود رجبي
7437/3028