به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه 12 به خصوص محله هرندی(دروازه غار) در سال های اخیر به عنوان آسیب خیزترین نقطه شهر تهران شناخته شده و مهاجرت های بسیار به این منطقه مشكلات و ناهنجاری های اجتماعی آن را افزون تر كرده كه اقشار مختلف مردم به ویژه كودكان نیز در معرض این آسیب های اجتماعی قرار گرفتند.
برخی از كودكان محله دروازه غار به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی، مشكلات والدین، نداشتن سرپرست و داشتن بدسرپرست برای امرار معاش و اداره خانواده، ناگزیر تحصیل و كودكی كردن را به فراموشی سپرده و با اجبار همچون بزرگسالان به شغلی مشغول هستند.
كودكانی كه یك شبه بزرگسال و سرپرست خانواده شده و در مترو، خیابان ها، چهارراه ها و پشت چراغ قرمز با دستفروشی و فروختن دستمال كاغذی و آدامس، بادكنك و.... امرار معاش می كنند.
این كودكان در آرزوی زندگی بهتر و به دور از جرم، جنایت و اعتیاد و متفاوت از زندگی والدین خود هستند كه تحصیل و آموزش می تواند نخستین گام برای رسیدن به این هدف باشد.
مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش با همت و حمایت شهرداری تهران، همكاری آموزش و پرورش و جمعی از جوانان خلاق جهادی و عاشق كودكان كار با هدف آموزش و تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی كودكان محله هرندی(دروازه غار) تاسیس شد تا ضمن رفع مشكلات این كودكان، مشكلات خانواده آنان و محله هرندی نیز به صورت غیرمستقیم مرتفع شود.
محمدحسن داودی مدیر مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش درباره فعالیت های این مجتمع به خبرنگار ایرنا گفت: ما یك گروه جهادی هستیم كه سال های متمادی فعالیت های عمرانی، درمانی و پزشكی، فرهنگی و آموزشی از جمله ساخت مدرسه، آموزش به كودكان در مناطق محروم كشور را به صورت موقت انجام می دادیم كه با همفكری اعضای گروه تصمیم بر این شد تا این فعالیت های جهادی در امر آموزش و در یك منطقه شهر تهران همچون محله دروازه غار متمركز شود.
وی با بیان اینكه اكنون فعالیت های این گروه جهادی در قرارگاه جهادی امام رضا(ع) و در محله دورازه غار متمركز است، افزود: ما با الگو قراردادن فعالیت های جهادی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران در منطقه شیعه نشین جنوب لبنان در تلاش بودیم كه مدرسه ای غیرانتفاعی رایگان با امكانات مدرسه شمال شهر را در محله هرندی و برای كودكان محروم این منطقه ایجاد كنیم.
داودی با اشاره به مشكلات و آسیب های اجتماعی محله دروازه غار اظهار كرد: این محله، محله بزرگانی همچون شیخ رجبعلی خیاط، پرویز پرستویی و طیب حاج رضایی است كه متاسفانه چند سال اخیر مشكلات و آسیب های اجتماعی از جمله جرم و اعتیاد گریبانگیر اهالی این منطقه شده و ساكنان اصلی از محله دورازه غار مهاجرت كردند كه ما در تلاشیم با كمك خیران و مسئولان و با ارایه خدمات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی به اهالی این منطقه هویت سالم را به محله دروازه غار بازگردانیم.
وی درباره نحوه تاسیس مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: شهرداری تهران سال گذشته ملكی قدیمی و متروكه در میدان هرندی را با هدف ایجاد مدرسه ای برای كودكان محله دروازه غار از آموزش و پرورش تملك كرده بود.
مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش افزود: موسسات آموزشی از جمله گروه جهادی ما طرح های خود را برای تحصیل كودكان كار به شهرداری تهران ارایه كردند كه طرح ما پذیرفته شد و در نهایت مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش به عنوان یك مدرسه غیرانتفاعی رایگان با مجوز رسمی آموزش و پرورش برای كودكان محله دروازه غار تاسیس شد و مهرماه 94فعالیت رسمی خود را آغاز كرد.
داودی فعالیت های آموزشی را اصلی ترین گام برای رفع مشكلات و معضلات محله هرندی دانست و گفت:این مجتمع آموزشی براساس رویكرد كودك، خانواده و محله در تلاش است كه از طریق حل مشكلات كودك و سپس خانواده، مشكلات و آسیب های اجتماعی محله دروازه غار را حل كند و برای دستیابی به این هدف یكسری خدمات اجتماعی را به اهالی محله و به صورت خاص تر به دانش آموزان این منطقه ارایه می كند.
وی با بیان اینكه مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش اولین مدرسه كودكان كار در كشور است اظهار كرد:ما معتقدیم كه كودكان كار به دلیل شرایط زندگی متفاوت از كودكان دیگر هستند و نمی توانند همچون آنان از كلاس های درس مدارس عادی استفاده كنند و نیازمند آموزش های خاص هستند.
مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: براین اساس متد آموزشی را با عنوان «متد رویش» با همفكری متخصصان تكنولوژی آموزشی، جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت شهری و مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت 6 گانه تربیتی مطرح شده در این سند برای تحصیل كودكان كار طراحی كردیم.
داودی افزود: براساس این متد، كمبودهای كودكان كار را ریشه یابی كرده و دریافتیم كه این كودكان به دلیل مشكلات والدین، نداشتن سرپرست یا داشتن بدسرپرست از كمبود محبت و عاطفه خانوادگی رنج می برند كه این موضوع در آینده منجر به ایجاد مشكلات، آسیب ها و بحران های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و جرم خواهد شد.
وی كودكی نكردن(بازی نكردن) را از دیگر مشكلات كودكان كار عنوان كرد و گفت: به بهانه بازی كردن می توان با بسیاری از بحران های كودكی مقابله كرد و در مجتمع آموزشی صبح رویش در تلاشیم كه تجربه و چشیدن طعم كودكی را برای كودكان كار ایجاد كنیم.
مدیر مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش افزود: مسئولان و كادر آموزشی این مجتمع در هنگام تدریس و سخن گفتن با این دانش آموزان برای پركردن خلاء عاطفی آنان واژه های محبت آمیز و عاطفی به كار برده و این دانش آموزان را همچون فرزندان خود قلمداد می كنند.
داودی گفت: تحصیل كودكان كار در مجتمع آموزشی صبح رویش برای مسئولان و كادر آموزشی مجتمع مهم است اما مهمتر از آن این است كه كودكان كار زندگی كردن را در این مدرسه بیاموزند و به یك شهروند مطلوب موثر تبدیل شوند، حقوق شهروندی را بیاموزند و تبدیل به فردی شوند كه برای جامعه آسیب و ضرر نداشته و تاثیرات مثبتی را در آن برجای بگذارند و این همان تفكر گروه جهادی است كه باید به گونه ای كار كنیم كه افراد تاثیرگذار و موثر با یك نگاه قرآنی و مذهبی برای جامعه تربیت شوند.
وی افزود: برای مسئولان و كادر آموزشی مجتمع آموزشی صبح رویش مهم است كه كودكان كار، «نه گفتن» را بیاموزند و یاد بگیرند كه به سیگار، جرم و جنایت و مواد مخدری كه با آن درگیر هستند نه بگویند و براین اساس برای پایان ساعت مدرسه و اوقات فراغت دانش آموزان كه درگیر آسیب های اجتماعی هستند نیز برنامه هایی را در نظر گرفته ایم.
مدیر مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش كلاس های زیستكده، بازی كده و وطنكده را از جمله كلاس های فوق برنامه این مجتمع آموزشی عنوان كرد و گفت: كلاس زیستكده مبتنی بر علم روانشناسی با هدف آموزش مهارت های زندگی و كلاس بازیكده با هدف بازی درمانی، سنجش ویژگی هایی همچون اعتماد به نفس، فن بیان، جامعه گریزی یا منزوی بودن كودكان كار در قالب بازی برگزار می شود.
داودی افزود: در كلاس های وطنكده نیز آموزه های اسلامی ایرانی همچون سرود ملی ایران، موضوع های تاریخی، ادبی، اخلاقی همچون فرهنگ پهلوانی در قالب قصه گویی و نمایش خلاق به دانش آموزان مجتمع آموزشی صبح رویش آموزش داده می شود.
وی درباره نحوه آشنایی كودكان محله هرندی با مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: سال گذشته با برگزاری جُنگ شادی برای كودكان محله دروازه غار، بسیاری از كودكان محله با مجتمع صبح رویش آشنا شده و از آن استقبال كردند همچنین با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح محله هرندی بسیاری از دانش آموزان این مجتمع شناسایی شدند.
داودی افزود: برخی از والدین كودكان این محله نمی پذیرند كه فرزندانشان در مجتمع آموزشی صبح رویش تحصیل كنند كه با وساطت و حمایت مددكاران مجتمع آموزشی این كودكان نیز در شرایط مناسبی تحصیل می كنند.
وی گفت: مجتمع آموزشی صبح رویش برای ساماندهی و سالم سازی محله دروازه غار خدماتی را با كمك خیران به اهالی منطقه ارایه می كند كه ارایه خدمات حقوقی به افراد فاقد شناسنامه و خدمات روانشناسی و مددكاری توسط كلینیك های مربوطه از این جمله اند.
مدیر مجتمع آموزشی صبح رویش ارایه خدمات درمانی و همكاری با برجسته ترین متخصصان قلب و عروق و پوست برای دانش آموزان این مجتمع آموزشی و ساكنان محله دروازه غار، ارایه خدمات خیریه ای در ماه های مختلف سال همچون ارایه بسته های غذایی به افراد نیازمند در ماه رمضان و ایجاد كمپین جمع آوری بخاری در فصل سرما برای افراد نیازمند، ایجاد دیوار مهربانی در یكی از دیوارهای مجاور مدرسه را از جمله خدمات جانبی این مجتمع به اهالی محله دروازه غار برشمرد.
داودی درباره بودجه مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: در كنار حمایت های شهرداری تهران، بخش قابل توجهی از بودجه این مجتمع آموزشی توسط خیران تامین می شود كه تاكنون توانستیم با كمك خیران غذای گرم و مناسبی را در وعده های غذایی به دانش آموزان ارایه كنیم و حتی با كمك خیران مواد مغذی برای این دانش آموزان تامین شده و قصد داریم بازارچه های خیریه ای را برای حمایت از دانش آموزان مجتمع آموزشی صبح رویش برگزار كنیم.
وی ابراز امیداواری كرد: نهادهایی همچون وزارت بهداشت نیز در بحث درمانی دانش آموزان به مجتمع آموزشی صبح رویش یاری كنند.
*تحصیل 230 دانش آموز در مجتمع آموزشی صبح رویش
فاطمه مسائلی آموزگار بازنشسته آموزش و پرورش كه تجربه ای 35 ساله در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت كودكان كار دارد، اكنون به عنوان مدیر بخش دخترانه مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش فعالیت می كند.
وی با اشاره به تحصیل 230 دانش آموز در مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: در بخش دخترانه پایه اول تا سوم و پیش دبستانی 90 دانش آموز و در بخش پسرانه مقطع اول تا ششم 140 دانش آموز تحصیل می كنند.
مسائلی افزود:قرار است كودكان مجموعه های غیررسمی آموزشی به مجتمع آموزشی صبح رویش منتقل شوند و براین اساس تعداد دانش آموزان این مجتمع روزانه در حال افزایش است.
وی با بیان اینكه 43 آموزگار و مربی در مجتمع آموزشی صبح رویش به دانش آموزان خدمت رسانی می كنند، اظهار كرد: تمامی آموزگاران این مدرسه در رده های سنی 32-30 ساله بوده و حداقل پنج سال تجربه فعالیت با كودكان كار را دارند و دو آموزگار بازنشسته آموزش و پرورش نیز در این مجتمع فعالیت می كنند.
مدیر بخش دخترانه مجتمع آموزشی صبح رویش با اشاره به مشكلات اجتماعی دانش آموزان این مجتمع گفت: آموزش كودكان كار متفاوت از كودكان دیگر است و تمامی كادر آموزشی این مجتمع با عشق و علاقه سعی می كنند كودكان كار را متفاوت از دیگران نبینند و همچون دانش آموزان عادی با آنان برخورد كنند.
مسائلی گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان كه به این مجتمع آموزشی مراجعه می كنند، در مراكز و مدارس غیررسمی آموزشی همچون خانه های كودك و خانه های مهر تحصیل كردند و یا برخی از آنان بدون اینكه كلاس های درسی را بگذرانند، تنها در امتحان پایان سال مدارس دولتی شركت كرده و كارنامه تحصیلی دریافت كردند كه برای این دانش آموزان و كودكان بازمانده از تحصیل كلاس های پیشرو ایجاد كردیم.
وی همچنین با اشاره به محرومیت از تحصیل برخی دانش آموزان تا سن 14 سالگی به دلیل مشكلات فرهنگی و اجتماعی همچون اعتیاد و جرم و نداشتن شناسنامه افزود: بر اساس قانون آموزش و پرورش، افراد 14 ساله نمی توانند در كلاس اول ابتدایی تحصیل كنند كه این دانش آموزان نیز به دلیل اینكه در كلاس های نهضت سوادآموزی و مدارس شبانه شركت نكنند، در كلاس های پیشرو حضور پیدا می كنند.
مدیر بخش دخترانه مجتمع آموزشی صبح رویش گفت: در كلاس های پیشرو سعی می كنیم كه سطح سواد و دانش دانش آموزان را به حد تحصیل و متناسب با سن آنان برسانیم تا این دانش آموزان بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل كنند و این امر نیز بستگی به توان و استعداد دانش آموز دارد كه ممكن است حضور دانش آموزان در كلاس پیشرو یك سال و نیم یا شش ماه به طول انجامد.
گزارش از: معصومه جوان معبودی
تهرام/7245//1348
تهران- مجتمع خلاقیتی مهارتی آموزشی صبح رویش در منطقه12 تهران به عنوان تنها مدرسه كودكان كار در تلاش است ضمن رفع كمبود عاطفه و محبت كودكان كار و نشاندن لبخند و محبت در دل آنان، افرادی مطلوب و موثر برای جامعه تربیت كند.