۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81952639
T T
۰ نفر

روايت تاريخچه انقلاب از زبان مبارز گچساراني

۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81952639
روايت تاريخچه انقلاب از زبان مبارز گچساراني

سايت آفتاب جنوب در گزارشي به تشريح رشادت هاي مردم گچساران در روزهاي بهمن 57 ، شهادت هفت نفر از فرزندان اين ديار و پيروزي انقلاب اسلامي در22‌بهمن پرداخته است .

محمد ابراهيم شريعتي يكي از اهالي بازار گچساران است كه از مبارزان انقلابي شهر در مبارزه با رژيم پهلوي بود.
وي 85بهار را تجربه كرده و از جمله بهبهاني هاي ساكن گچساران است كه در سال 1339 به گچساران عزيمت نموده است.
در زير گوشه اي از رشادت هاي انقلابي مردم گچساران به زبان اين مبارز انقلابي روايت شده است.
شريعتي اظهاركرد:در سال 1346 يكي از كاركنان صنعت نفت ماهشهر به نام آقاي محمد زيد بهبهاني به اين شهر تبعيد شد كه مردي فاضل ، انديشمند و از طرفداران جدي امام خميني (ره)بود.
با وجود اينكه ساواك كاملا او را زير نظر داشت در مجالس مذهبي مانند دعاي كميل بازاري ها شركت مي كرد.
كم كم چند نفر شركت نفتي و فرهنگي نيز به اين جمع پيوستند وبه مناسبت هاي مختلف در اين مجالس به تفسير قرآن مجيد و بخش هايي از نهج البلاغه و دعاي كميل مي پرداختند.
شريعتي گفت:يكي از ياران صميمي اين جمع شهيد مظلوم شادروان حاج سيد نجف بلاديان بود.
ايشان در بازار خياطي داشت و از طرفداران و علاقمندان امام راحل بود.
مدتي نمايندگي مجله مكتب اسلام را داشت و آنرا توزيع مي كرد.
در بخشي از مغازه او كتاب هاي مذهبي فراواني به چشم مي خورد.
اين انسان وارسته سرانجام روز 19 آبان ماه 57به همراه پنج نفر ديگر از مجاهدان با گلوله ماموران دژخيم پهلوي هدف قرار گرفت و در مسجد شهيدان به درجه ي رفيع شهادت نايل آمد.
اين مبارز گچساراني در ادامه افزود:محدوديت هاي ساواك باعث شد كه مجلس آقاي بهبهاني به شكل ديگري ادامه پيدا كند روزهاي جمعه و ايام تعطيل به عنوان تفريح و گردش ،جمعي محدود بشود و از آموزه هاي قرآني و مذهبي آقاي بهبهاني بهره مي بردند.
در اين برنامه ها بحث هاي سياسي، مظالم رژيم پهلوي و دستورات امام نيز مطرح مي شد عوامل و خبر چين هاي ساواك متوجه شده وگزارش دادند،بدين ترتيب فشارها شروع شد آقاي بهبهاني را به ماموريت خارج از شهر (مناطق نفتي رگ سفيد،بي بي حكيمه و...)فرستادند ولي در فرصت هاي مناسب اين جمع فعال بود حتي در درون مغازه ها هم از اين فرصت ها استفاده مي شدودر سال 1356 و با اوج گيري تظاهرات مردم قم ،تهران و تبريز و برپايي چهلم شهداي اين تظاهرات ،گروهاي ديگري از فرهنگيان ،شركت نفتي ها و جوانان گچساراني دست به فعاليت زدند.
وي تصريح كرد:ماه مبارك رمضان سال 57كه مصادف با مرداد و شهريور بود، 2 نفر از روحانيان از دفتر مرحوم آيت الله عظمي گلپايكاني از قم به گچساران اعزام شدند، حجت الاسلام مصباحي مقدم در مسجد صاحب الزمان(عج) بازار و حجت الاسلام معلمي در مسجد بيت العباس(ع) ،شب ها سخنراني داشتند طرفداران زيادي دورهم جمع مي شدند.
(مسجد صاحب الزمان(عج) به همت بازاريان و مرحوم حجت الاسلام وهابي و پس از آن بيت العباس(ع) توسط اصفهاني هاي مقيم گچساران ساخته شداين دو مكان نقش فعالي در انقلاب داشتند.
شريعتي بيان كرد:نيمه هاي ماه رمضان سال 57 با پخش اعلاميه و پيام هاي امام(ره) و سردادن شعارهاي الله اكبر ،لا اله الا الله ونهضت ما حسيني ست رهبر ما خميني ست ساواك به وحشت افتاد.
مي خواستند مجالس را تعطيل كنند ولي با توجه به اهميت ، صلابت ماه رمضان و ازدحام جمعيت موفق نشدند.
ساواك بوسيله بعضي از وابستگان خود به روحانيون فشار مي آوردندتا مطالب تحريك كننده و خلاف ميل آنها گفته نشود ولي آنها زير بار نرفتند در چنين شرايطي بود كه نيروهاي نظامي از استان هاي خوزستان و فارس به گچساران آمده تا اوضاع را كنترل نمايند.
وي گفت:روز عيد فطر جمعيت زيادي از زن و مرد براي اقامه نماز عيد در مسجد صاحب الزمان(عج) جمع شدند.
عده اي از نيروهاي مسلح ضد شورش مسجد را محاصره كرده و مانع حركت جمعي مردم به خارج شهر كه قصد اداي نماز را داشتند، شدند.
در اثر اعتراض مردم و تدبير دست اندركاران، به شرط آن كه نمازگزاران شعار ندهند اجازه حر كت از سوي ماموران رژيم پهلوي داده شد.
اين مبارز انقلابي اظهاركرد: نماز عيدفطر با جمعيت انبوه و پرشكوه نمازگزاران در نزديكي منازل كارگري شركت نفت به امامت حجت الاسلام معلمي و خطبه خواني حجت الاسلام مصباحي مقدم انجام گرفت.
بعد از نماز ؛جمعيت شروع به شعار دادن نمودند و از گوشه وكناربه طرف داخل شهر حركت كردند و نيروهاي نظامي با تعقيب جمعيت و تيراندازي هوايي مردم را متفرق نمودند.
به دنبال اين حركت دو نفر از فرهنگيان مبارز كه يكي از آنها بعد از پيروزي انقلاب مديركل آموزش و پرورش، سپس به نمايندگي كهگيلويه و گچساران انتخاب و به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.
توسط ساواك دستگير و به زندان كميته ي مشترك تهران اعزام و بعد از چند ماهي آزاد شدند.
شريعتي گفت: در همين ايام يكي از جوانان شهر كه خدمت سربازي خود را در بندر بوشهر مي گذرانيد ،از دستور تيراندازي به تظاهر كنندگان بوشهري سرپيچي مي كند و به دستور فرمانده شهيد مي شود(شهيد مراحل)،قرار شد مجلسي جهت شهادت آن بزرگواردر مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار شود ولي ساواك مانع شد.
در عين حال تعدادكمي از مردم به ويژه چند نفر از دانش آموزان و دانشجويان در مسجد حاضر شدند و فرصتي بدست آمد و آقاي بهبهاني سخنان كوتاهي ايراد نمود و اولين تظاهرات خياباني در گچساران شكل گرفت و پلاكاردي كه به مناسبت چهلم شهداي يزدتوسط دو دانشجوي دانشگاه شيراز تهيه شده بود ،بالا رفت و در جلوي صف جمع كوچكي حدود 30 نفر قرار گرفت.
وي افزود:بي مناسبت نيست كه از سه تن از بازاريان اين جمع كه به رحمت ايزدي پيوستند مرحوم حاج آقا بابا اصاغر،حاج سيد مهدي موسوي و مرحوم حاج عبدالحسين پروان كه از ريش سفيدان اين جمع بودند يادي شود، اين گروه با شعارهاي افشاگرانه از مسجد صاحب الزمان (عج) و از وسط بازار به سمت مسجد شهيدان حركت كرده و در هنگام بعدازظهر كه زمان تعطيلي ادارات و مدارس بود و بازار محل تفريح و خريد بود و در حالي كه همه مردم بهت زده و با نگراني نظاره گر اين حركت جمعي بودند در مقابل مسجد شهيدان ژاندارم ها به ما حمله كردند و آقاي بهبهاني و چند جوان كه از او محافظت مي كردند رامورد ضرب و شتم قرار داند.
شريعتي ابراز كرد:استوار كياني رييس پاسگاه ژاندامري به همراه چند مامور ديگر به كتك كاري ماپرداختند و وقتي به استوار كياني گفتم :'استوار كياني، كار رژيم به آخر رسيده اگر خواهان زندگي در اين كشور هستيد، كاري نكنيد كه قريبا به دست مردم اعدام شويد'.ناگهان شل شد و رفت.
اين مبارز انقلابي خاطرنشان شد: دستور بستن بازارها از سوي امام صادر شده بود و در اين زمان اصناف و بازاريان گچساران مغازه ها رابستند ساواك عهده اي را برد و تهديد كرد كه مغازه ها را باز كنيد كسي زير بار نرفت و همراه با شهرهاي ديگر تظاهرات در گچساران ادامه پيدا كرد.
در يك روز پاييزي مردم جهت برپايي تظاهرات فراخوانده شدند در مسجد صاحب الزمان(عج) و بيرون از آن جمع زيادي آماده حركت شدند.
نيروهاي مسلح حمله نمودند و بلندگوي مسجد كه از آن شعار پخش مي شد را هدف گلوله قرار دادند و خاموش كردند.
وي گفت:در اين ميان شهيد بلاديان با شور و هيجان خاصي شعار مي داد و مردم را به ايستادگي فرا مي خواند گاز اشك آور پرتاب شد و چند نفر از جوانان مورد ضرب وشتم ماموران قرار گرفتند همزمان ساواك و ژاندامري تعداد زيادي از زنان بدكاره و افراد خلافكار محله ها و بدنام شهر را جمع كرده بودو عليه تظاهر كنندكان شعار مي دادند و سنگ پراني مي كردند.
شريعتي ادامه داد:وقتي اين اقدامات نتيجه نداد ماشين آتش نشاني را آوردند كه مردم را با آب متفرق نمايند به محض باز كردن شير آب ،فشار آب ماموران آتش نشاني را به گوشه اي پرتاب كرد و مجروح شدند و اين مانند شكستي براي ماموران و بهانه اي براي خنده مردم شد.
وي تصريح كرد:از سوي ژاندارم هامرتبا اعلام مي شد كه متفرق شويد، براي جلوگيري از حمله ماموران ،درهاي ورودي مسجد بسته شد و بعد از مدتي براي حفظ جان مردم و حرمت مسجد از مردم خواسته شد به منازل خود بروند.
اين مبارز انقلابي افزود: آبان سال 1357همراه با اوج گيري مبارزات مردمي ،از مردم براي تظاهرات بزرگي دعوت شد جمع زيادي روز 19 آبان 1357در مسجد جامع (شهيدان)و بيرون آن حاضر شدند شعارها فريادگونه به آسمان مي رسيد سخنرانها مردم را تقويت روحي داده و به پايداري دعوت مي نمودند.
وي گفت:نيروهاي مسلح زيادي مسجد و جمعيت را محاصره و تهديد كردند كه متفرق شويد، آقاي بهبهاني به آنها هشدار داد كه اگر تيراندازي كنيد وخون ريخته شود همه شما تيرباران خواهيد شد. چون حكومت طاغوت روزهاي آخر خود را مي گذرانددژخيمان شاهنشاهي به مردم بي دفاع حمله كرده و با دستور آتش فرماندهي خود عده اي از جوانان رشيد و فداكار را در داخل و جلوي مسجد شهيد نمودند.
شريعتي اظهاركرد: شهيد سيد نجف بلاديان'بازاري' در داخل مسجد شهيد شد(در مسجد مورد اصابت گلوله و در راه اعزام به بهبهان به شهادت رسيدند) و شهداي والامقام شهيد اميرحسين كيامرثي'كارگر'(در جلوي سينماي شهربه شهادت رسيدند) ،شهيد غريب پرويزي'كارگر' شهيد سيد مذكور پارسي 'دانشجو'، شهيد محمد فراشبندي (دانش آموز) در جلوي مسجد شهيدان و شهيد حسين اميني (دانش آموز) روبروي فرمانداري سابق در محل فعلي كانون جوانان بسيج به شهادت رسيدند.(گفتني ست شهيد رحمت الله بشارت از ديگر جوانان برومند گچساران در قم به شهادت رسيدند) كه درود خدا بر روان پاكشان باد.
وي ادامه داد:جواناني كه اين صحنه و جنايات دلخراش را ديدند تحريك شدند و به شركت هاي آمريكايي و چند مليتي حمله نموده ، دفاتر و ماشين هاي آنان را به آتش كشيدندبانك صادرات ، سينما ، اماكن مشروب فروشي و مشروب خوري را تخريب و آتش زدند.
ماموران در تعقيب آنها چند نفر را زخمي كرده وشهر يكپارچه در شيون و عزا فرو رفت مردم وحشت زده شده بودند.
شريعتي گفت: تيمسار نصيري فرماندار نظامي در شهر گچساران حكومت نظامي اعلام كرده بود تانكها و زره پوشان همه چهار راه ها و اماكن حساس شهر و شركت نفت را به محاصره درآورده بودند.
نفربرهاي مسلسل دار با نيروهاي ضد شورش در رفت و آمد بودند.
وي بيان كرد:گاهي مرور حوادث گذشته نكته هاي را به ذهن مي رساند كه عبرت آموز ست يكي از اين نكته ها تركيب شهداي انقلاب است در اين شهر چند جامعه مهم و تاثيرگذار زندگي كرده اند لرها،ترك ها بهبهاني ها و اصفهاني ها؛ جالب و آموزنده آنكه از هر جامعه اي حداقل يك نفر شهيد شدند واين نكته را در تركيب زندانهاي آن ايام هم مي توان ديد.
اين مبارز انقلابي افزود:در همين ايام بود كه به دستور امام(ره) كاركنان صنعت نفت دست از كار كشيدند آن زمان هم گچساران حدود يك سوم نفت كشور را توليد مي كرد و از حساسيت ويژه اي برخوردار بود بعضي از روساي ساواكي شركت نفت مانع اعتصاب مي شدند كه مورد تهديد مردم قرار گرفتند دستگاه عظيم نفت تعطيل و قطع صدور نفت اعلام گرديد .
شريعتي يادآور شد:كاركنان شريف شركت نفت گچساران در آن محيط كوچك و حساس كار بزرگي انجام دادند و يكي از مبارزان كه در مخابرات كار مي كرد به شدت مورد ضرب و شتم ماموران ساواك قرار گرفت براي حفظ جان كاركنان صنعت نفت و خانواده هايشان آنها را به شهرهاي مجاور بردند براي هزينه زندگي آنان مبالغ زيادي از طرف روحانيت شيراز ،اهواز ، بهبهان و بازار گچساران تامين و پرداخت مي شد اعتصاب كاركنان صنعت نفت و گاز رژيم شاه را مستاصل كردند بطوري كه امام عزيز فرمودند:' اعتصاب كاركنان صنعت نفت و قطع صدور نفت به خارج كمر طاغوت را شكست '.
وي افزود:ساواك عده اي در حدود 30نفر از بازاريان ،فرهنگيان، كاركنان صنعت نفت، امام جماعت مسجد شهيدان(حجت الاسلام جزايري) و فرزندانشان را دستگير و بعد از بازجويي هاي عجيب و غريب و تهديدها ،پروند سازي نموده و همه را با هواپيما به اهواز فرستادند كه مجازات آنها را از اعدام ، حبس ابد و حبس از5 تا10سال تعيين نمودند و اين احكام را فقط دادگاه نظامي تاييد و اجرا مي كرد و زندان كارون پر از جمعيت مبارزان بود.
ماه محرم رسيد روزهاي تاسوعا و عاشورا با شور حسيني و شور انقلاب خميني توام شد چنان شور و هيجان عجيبي مردم گچساران را فرا گرفته بود كه در حال بارندگي ونزول رحمت الهي مردم با لباس سياه تظاهرات بي سابقه اي به راه انداختند تمام شهر را زير پا گذاشتند مردم از زن و مرد شهري ، روستايي به نداي عاشورايي سرور و سالار شهيدان عالم حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام لبيك گفته و فرياد مي زدند 'هيهات من الذله' و شعارهاي ديگري كه شهر را به لرزه در آورده بود.
جا دارد يادي شود از مرحوم حاج رمضان منصوري اصفهاني كه در اين تظاهرات نقش مهم و ارزنده اي داشت و بدون ترس از ماموران حكومتي راه اندازي دستگاه هاي صوتي و تنظيم بلندگوهاي راهپيمايي و مراسم را به عهده داشت او يكي از مبارزين فعال دوره انقلاب بود كه جوانان تحت تعقيب را در خانه خود پناه مي داد بعد از پيروزي انقلاب هم با نيروهاي سپاه همكاري صادقانه اي داشت و امكانات جبهه هاي جنگ را با ساير رفقا راه اندازي مي نمود.
به هر حال از آن پس مزاحمت هاي ساواك و نيروهاي نظامي مانعي در برگزاري تظاهرات نبود فعاليت هاي ديگري توسط دانشجويان، فرهنگيان و دانش آموزان در مدارس صورت مي گرفت براي اولين بار نمايشگاه كتابي در مسجد شهيدان توسط دانشجويان گچساران و بهبهان برپا شد كه مورد استقبال زيادي قرار گرفت .
سرانجام نصرت و ياري الهي شامل حال ملت مسلمان و عاشق اهل بيت عليهم السلام شد و در روز پر شكوه 22 بهمن ماه 1357 انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد و مشيت و اراده خداوندي نصيب ملت ايران گرديدو نظام جمهوري اسلامي ايران تحقق يافت.
به دستور امام خميني(ره) دولت موقت بازرگان تشكيل شد تمام دستگاه نظامي و اجراي طاغوتيان از كار افتاد كميته هاي موقت انقلاب در كشور براي حل و فصل امور مردم و حفظ امنيت شهرها تشكيل شد در گچساران كميته سه نفره با شركت حجت الاسلام شهيد محمد تقي بشارت ،محمد زيد بهبهاني و بهرام تاجگردون تشكيل و مديريت شهر را بر عهده گرفتند. عده اي از جوانان براي حفظ امنيت شهر و حفاظت از منابع و چاه هاي نفت و تهيه مواد غذايي و ساير امور در خدمت مردم بودند جوانان شهر شب و روز براي امنيت شهر و حفاظت از دستگاه هاي عظيم نفت تفنگ به دوش جانانه خدمت مي كردند بعد هم عده اي از آن جوانمردان در جنگ تحميلي با صداميان جنگيدند و به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.
8143/6162