۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81954431
T T
۰ نفر

عادت به مطالعه از سنين كودكي

۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81954431
عادت به مطالعه از سنين كودكي

تهران- ايرنا- دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به اهميت ايجاد عادت به مطالعه از سنين كودكي، خواستار همكاري انجمن ناشران كودك و نوجوان به منظور بهينه‌سازي خدمات كتابخانه‌هاي عمومي كشور شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، نشست مشترك مسئولان اين نهاد و انجمن ناشران كودك و نوجوان با هدف ايجاد تعامل و بهينه ‌سازي خدمات كتابخانه‌هاي عمومي در حوزه كودك و نوجوان برگزار شد.
عليرضا مختارپور با تشريح فعاليت‌ها و اقدامات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به رويكرد اصلي اين مجموعه اشاره كرد و گفت: در اين نهاد كتابدار عهده‌دار نقشي اساسي است، اگر وي كه در تعامل مستقيم با مراجعه كننده است ،از شرايط موجود ناراضي بوده و يا تخصص لازم را نداشته باشد، همه تلاش‌ها و زحمات مجموعه توليد‌كنندگان و توزيع‌كنندگان كتاب بيهوده خواهد بود.
وي افزود: به منظور ارائه خدمت‌ رساني بهتر، از خرداد ماه 1393 اقداماتي از جمله تكريم مقام كتابداران، رسيدگي به معيشت اين افراد، مشاركت آنها در فرآيند انتخاب منابع، برگزاري دوره‌هاي مشاوره كتابدار و مدرسه اينترنتي خواندن براي عموم كتابداران و برگزاري دوره آموزش قصه‌گويي ويژه كتابداران بخش كودك كتابخانه‌هاي عمومي در دستور كار قرار گرفت.
توقف فعاليت نهاد به عنوان ناشر به نفع بازار نشر كشور، توقف خريد كتاب به صورت متمركز و الزام توجه به نياز مخاطب در مناطق مختلف كشور، توقف هزينه‌هاي غير ضروري نظير عدم حضور در بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و تخصيص اعتبار آن به خريد منابع كتابخانه‌ها به انتخاب كتابداران از نمايشگاه كتاب سال 1394، بخش ديگري از اقدامات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در دوره مديريتي جديد است كه مختار پور به آنها اشاره كرد.
مختارپور با اشاره به بودجه محدود اين نهاد و وظيفه ذاتي آن در جهت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني با رويكردهايي نوين، بر ضرورت تأمين منابع مالي جديد تأكيد كرد.
به گفته وي،‌ تصويب ماده 64، مبني بر الزام قانوني براي وصول نيم درصد از درآمد شهرداري‌ها، از اقدامات موفقيت ‌آميز مديريت نهاد در جهت كسب اعتبارات جديد بود.
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور برنامه‌هاي آموزشي و ترويجي اين نهاد نظير برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشاوره كتابدار، مهارت قصه‌گويي(در دو سطح مقدماتي و پيشرفته)، مدرسه خواندن، نشست‌هاي كتاب‌خوان كه انجام آن از محل اعتبارات جديد ميسر شده است را بخش ديگري از فعاليت‌هاي نهاد عنوان كرد.
وي با تأكيد بر اينكه همه اين اقدامات بايد منجر به ترويج ميل به كتابخواني در جامعه شود، تصريح كرد: بر ماست كه با مشاركت، تمام همت خود را بر احياء ارزش و فضيلت كتابخواني در جامعه معطوف كنيم،‌ در اين مسير توجه به گروه سني كودك و نوجوان بسيار حائز اهميت است.
مختارپور ادامه داد: در اين دوران رفتار و عادات زندگي كودك شكل مي‌گيرد، با افزايش سن، جهت‌دهي و ايجاد عادت‌هاي رفتاري بسيار دشوار مي‌شود.
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نسبت به تأثيرگذاري اين نشست و تعامل انجمن ناشران كودك و نهاد كتابخانه‌ها، به منظور تحقق هدف ترويج كتابخواني در جامعه، ابراز اميدواري كرد.
در اين نشست،‌ مديركل منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با تأكيد بر اهميت مخاطب كودك و نوجوان به عنوان موضوعي راهبردي و زيرساختي براي نهاد، به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اداره كل منابع در اين زمينه پرداخت.
علي رمضاني گفت: در حال حاضر تعداد سه هزار و 252 باب كتابخانه نهادي،‌ مشاركتي و مستقل تحت پوشش نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است.
به گفته وي، آمار سال 1394 حاكي از آنست كه 97 درصد كتابخانه‌هاي موجود،‌ به صورت مستقل، مجهز به بخش كودك هستند، از اين ميان 62 باب كتابخانه به دليل محدوديت فضا،‌ فاقد بخش كودك است،‌ در اين كتابخانه‌ها، منابع مربوط به حوزه كودك در مخزن اصلي نگهداري مي‌شود.
همچنين بر اساس اطلاعات ارائه شده،‌ 9 درصد از منابع موجود در كتابخانه‌ها به آثار مرتبط با حوزه كودك و نوجوان تخصيص يافته است.
رمضاني همچنين به برخي از اقدامات انجام شده در نهاد با رويكرد‌هاي آموزشي و ترويجي همچون‌ برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشاوره كتابدار،‌ مدرسه خواندن،‌ مهارت قصه‌گويي (مقدماتي و پيشرفته)،‌ نشست‌هاي كتاب‌خوان مدرسه‌اي،‌ تجليل از كتابخوان برتر كودك و نوجوان اشاره كرد.
اين نشست با طرح سؤالاتي از سوي ناشران حاضر در جلسه پيرامون فعاليت‌هاي نهاد ادامه يافت.
پيشنهاد خريد آثار داوري شده در جشنواره كتاب‌هاي برتر كودك و نوجوان،‌ تبيين فرآيند تأمين منابع كتابخانه‌هاي عمومي كشور، تعامل ناشر با كتابداران‌، برخي از مسائل مطرح شده در اين نشست بود.
فراهنگ**1880 **‌1569
۰ نفر