۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81955022
T T
۰ نفر

لوح ثبت جهاني منظر فرهنگي ميمند رونمايي مي شود

۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81955022
لوح ثبت جهاني منظر فرهنگي ميمند رونمايي مي شود

تهران - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني منظر فرهنگي ميمند فردا سه شنبه در محل روستاي تاريخي ميمند برگزار مي شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري محمد حسن طالبيان گفت : اين رونمايي با حضور مسعود سلطاني فر معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، عليرضا رزم حسيني استاندار كرمان، استر كوئيش لاروش مدير و نماينده دفتر منطقه اي يونسكو در ايران، احمد جلالي سفير ايران در يونسكو، مديران و مسئولين استاني و محلي و با حضور مردم
برگزار مي شود.
وي افزود: لوح ثبت چشم انداز ميمند به همراه سه لوح شهر تاريخي شوش و دو لوح ثبت كليات سعدي و مسالك المالك استخري در فهرست حافظه جهاني در پايان ديدار مديركل يونسكو با رئيس جمهور كشورمان در سفر اخير ايشان به فرانسه به دكتر روحاني هديه شد.
معاون ميراث فرهنگي كشور با بيان اين كه ايران با پيشنهاد ثبت جهاني منظر فرهنگي و تاريخي روستاي ميمند توانست براي نخستين‌بار بحث مناظر فرهنگي كويري را در كميته ميراث جهاني يونسكو مطرح كند گفت: روستاي ميمند دستآوردي بي نظير از نبوغ هنري بشر با معماري دستكند ويژه خاص خود به دليل ارتباط تنگاتنگ سنت زيست و معيشت و سنت ساخت از طبيعت پيرامون است كه در طول سال ها به صورت نسبتا سالم باقي مانده است.
وي با اشاره به اينكه ميمند در مرز بيابان لوت قرار گرفته و داراي منظر نيمه بياباني است، كوچ سه مرحله اي اهالي اين روستا را از ويژگي هاي خاص اين روستاي تاريخي عنوان كرد و گفت: تفاوت كوچ اهالي ميمند با ديگر كوچ ها در اين است كه در ديگر كوچ ها دامها همراه انسانند در حالي كه در ميمند دام ها ثابت و انسان ها در حركتند.
به گفته طالبيان استفاده از مراتع سرسبز اطراف روستا در چهار ماه اول سال براي دام ها و انتقال كامل سكونت به اين مكان، استفاده از محصولات مزارع و باغات در چهار ماه دوم سال و انتقال سكونت در جوار باغات و مزارع در تابستان و استفاده از بستر طبيعي كنده شده در دل كوه جهت پناه بردن از سرماي زمستان در چهار ماه آخر سال سه مرحله اقامتگاهي اهالي ميمند محسوب مي شود.
معاون ميراث فرهنگي كشور چشم اندازهاي طبيعي بسيار بكر و دست نخورده، پوشش گياهي استثنايي از منظر زمين شناسي و وجود ميراث هاي ناملموس را از ديگر ويژگي هاي ميمند برشمرد و گفت: نشان هاي خطوط چوپاني و شواهد به دست آمده بيانگر آن است كه اين روستا پيش از ظهور اسلام وجود داشته است.
طالبيان در ادامه افزود: سال هاست كه سازمان و پايگاه ميمند سعي در حفاظت، مرمت و توسعه پايدار محيط با همكاري دستگاه هاي محيط زيست، منابع طبيعي، مسئولان محلي و مردم را در دستور كار خود قرارداده و در اين راستا عرصه و حريم ويژه، دستورالعمل و پلان مديريتي جامع براي اين روستاي تاريخي در نظر گرفته است.
منظر فرهنگي ميمند 13 تيرماه سالجاري در سي‌ و ‌نهمين نشست كميته ميراث جهاني يونسكو كه در شهر بن آلمان در حال برگزاري است، به همراه محوطه تاريخي شوش به‌عنوان هجدهمين و نوزدهمين آثار ايران در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.
فراهنگ**1003** 1568