۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۶:۱۲
کد خبر: 81957475
T T
۰ نفر
وزیر سابق انرژی اندونزی به اتهام فساد مالی زندانی شد

كوالالامپور – ایرنا – 'جرو واسیك' وزیر انرژی و منابع معدنی دوران ریاست جمهوری 'سوسیلو بامبانگ یودهویون' در اندونزی به اتهام فساد مالی به چهار سال زندان محكوم شد.

به گزارش ایرنا، این وزیر سابق انرژی اندونزی كه مدتی وزارت گردشگری را نیز مدیریت می كرد، در دادگاه مبارزه با فساد در جاكارتا متهم به حدود 8 میلیارد روپیه (587 هزار دلار) فساد مالی در طول مدت مدیریت خود از سال 2008 تا 2014 میلادی شد.
'جرو واسیك' همچنین متهم به استفاده از بودجه وزارت انرژی اندونزی برای هزینه های شخصی از جمله خرید بلیط كنسرت برای دختران خود و كالاهای لوكس برای همسرش شده است.
دادگاه همچنین این وزیر سابق اندونزی را برای دریافت حدود 10 میلیارد روپیه (حدود 734 هزار دلار) رشوه در زمان مدیریت وزارت انرژی، مجرم شناخت.
براساس گزارش روز چهارشنبه رسانه های اندونزی، وی علاوه بر دریافت حكم چهار سال زندان، 150 میلیون روپیه (11 هزار دلار) جریمه شد.
دادگاه مبارزه با فساد اندونزی همچنین به 'جرو واسیك' دستور داد مبلغ پنج میلیارد روپیه (367 هزار دلار) از فساد مالی را كه مرتكب شده به دولت بازگرداند.
دادگاه مبارزه با فساد اندونزی روز گذشته تنها با چهار سال زندان از درخواست 9 سال زندان دادستان به اتهام سوء استفاده این وزیر سابق از منابع مالی موافقت كرد.
دادگاه حكم داد اگر این مقام سابق اندونزی جریمه را پرداخت نكند تمام دارایی های وی مصادره و به حراج گذاشته می شود و در صورتی كه وجوه حاصل از حراج برای پرداخت غرامت كافی نباشد 'جرو واسیك' یكسال بیشتر در زندان می ماند.
وزیر انرژی سومین وزیر دولت 'سوسیلو بامبانگ یودهویون' رئیس جمهور سابق اندونزی است كه متهم به فساد مالی و سوء استفاده از بودجه دولتی می شود.
'سوریا دارما علی' وزیر امور دینی و رییس حزب توسعه اتحاد نیز پیش از این متهم به سوء استفاده مالی از منابع دولتی در امور حج شده بود. 'اندی مالارانگنگ' وزیر ورزش اندونزی نخستین وزیر این كشور بود كه سه سال پیش پس از آغاز كار كمیسیون مبارزه با فساد به اتهام فساد مالی مجبور به استعفا شد.
فساد مالی در بین مقامات اندونزی یكی از صحنه های تكراری در صحنه سیاسی این كشور است. 'ستیا نووانتو' رئیس مجلس اندونزی نیز آذر ماه امسال به اتهام دریافت سهم 20 درصدی از یك شركت آمریكایی فعال در اندونزی مجبور به استعفا شد.
وی متهم به درخواست سهم معدن 'فریپورت مك – موران' به ازای اعطای بیشتر سهام عملیاتی این معدن در اندونزی بوده و مدعی شده است قصد داشته این سهم را بین 'جوكو ویدوئو' رئیس جمهوری اندونزی و 'یوسف كالا' معاون وی تقسیم كند.
رئیس جمهور اندونزی بر مقابله با فساد مالی طی بیش از یكسالی كه سكان هدایت این كشور را بر عهده گرفته است، تاكید دارد.
جایگاه مقابله با فساد در این كشور طی یكسال گذشته بهبود یافته و از جایگاه 107 در سال گذشته به 88 رسیده است هر چند به اعتقاد كارشناسان و سازمان بین المللی مبارزه با فساد اندونزی می تواند یك گام بزرگ در این راستا به جلو بردارد.
سازمان مبارزه با فساد اندونزی به وضوح به عنوان یكی از قوی ترین موسسات مبارزه با فساد در جهان دیده شده است.
آساق**1611