۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81958098
T T
۰ نفر

افتتاح كمربندي جنوبي بابل شايد وقتي ديگر

۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81958098
افتتاح كمربندي جنوبي بابل شايد وقتي ديگر

ساري - ايرنا - كمربندي جنوبي بابل كه يكي از راههاي ارتباطي بين شرق و غرب مازندران است، بعد از 13 سال از آغاز عمليات اجرايي آن و با وجود قول هاي مكرر مسئولان افتتاحش همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.

كنار گذر جنوبي بابل از روستاي چمازين مسير جاده قديم بابل به آمل در بخش مركزي آغاز و بعد از گذر از جاده هاي شهيد صالحي و گنج افروز و عبور از زمين هاي كشاورزي و شاليزاري به روستاي هتكه پشت ابتداي جاده بابل به قائمشهر مي رسد.
عمليات اجرايي اين كمربندي كه بدليل مشكلات ترافيكي سنگين شهربابل 13 سال پيش آغاز شده با وجود بازديد هاي مكرر مسئولان وزرات راه و شهرسازي و قول هاي مكرر مسئولان استاني و محلي هنوز به مرحله بلوغ و افتتاح نرسيده است.
در مناسبت هاي مختلف ملي در ماه هاي گذشته از قول مسئولان شنيده شده كه فاز اول اين پروژه مثلا در هفته دولت امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد و بعد از مدتي كه اين قول عملي نشد و به فاصله چند هفته بعد مجدد از قول يك مسئول ديگر افتتاح آن به دهه فجر و قصه بعد از 13 سال همچنان ادامه دارد!
متاسفانه تاخير در افتتاح اين پروژه مهم و حياتي براي مردم ، باعث شده كه عده اي فرصت طلب با ريختن زباله چند تني در نقاطي از جاده قديم بابل به آمل برمشكلات اين جاده بيافزايند.
رها شدن پروژه سبب شده برخي از سارقين با حضور در اين منطقه همه درپوش هاي آبروها را كه براي لايروبي و تسهيل در تردد نصب شده بود و بنا به گفته يك مسئول آگاه به بيش از 40 عدد مي رسيد را به تاراج ببرند و اين بار مالي ديگري را براي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل به دنبال دارد.
عدم وجود درپوش هاي آبروها نيز زنگ خطري ديگر در صورت تردد خواهد بود كه ممكن است جان و مال افراد و رانندگان را با افتادن در رودخانه ها به خطر بياندازد.
اگر چه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شهرستان بابل با پيگيري هاي متعدد و قول هاي مكرر براي راه اندازي فاز اول اين طرح يعني فاز جنوبي كنارگذر بابل را براي چندمين بار در فواصل مختلف و اين بار در 25 بهمن ماه جاري داده اند، اما بنا به نظر كارشناسان راهنمايي و رانندگي هيچ نوع علائم ايمني و هشدار دهنده براي تردد اين مسير تاكنون نصب نشده است.
راه اندازي زودهنگام جاده هاي پرخطر نيز مي تواند خطراتي را بدنبال داشته باشد خطري كه مي تواند شايد همين مردم،مسئولين و يا شايد يكي از نزديكان من و شما را تهديد كند.
بنا به اظهارات يك كارشناس راه و شهرسازي از زمان آغاز كار براي تامين بودجه براي نصب علائم راهنمايي و رانندگي تا زمان اعلام فراخوان براي تعيين پيمانكار تا شروع عمليات اجرايي دستكم دو ماه زمان مي برد و حال بايد بگوئيم اگر به طور حتم تنها در اين بخش هم بخواهيم تفكر كنيم بدانيم تا سال 95 آن هم در چه ماهي، بايد منتظر بمانيم.
از اين گذشته آيا مي شود بدون علائم راهنمايي و رانندگي خودروها ،آن هم وسايل سنگين از اين جاده عبور كنند، فرض را براين قرار دهيم كه تردد تسهيل داده شود، در آن زمان بايد انتظار داشته باشيم قرار گرفتن خودروها بدون هيچ مقدمه اي در جاده اصلي مي تواند خطرات احتمالي غير قابل جبراني را به همراه داشته باشد.
احداث تقاطع ها برروي جاده هاي شهيد صالحي و گنج افروز بابل بعنوان دو طرح سنگين كه زمان زيادي را به خود اختصاص داده هنوز نيمه تمام است و عبور از اين مسيرها نيز نيازمند آسفالت و رعايت مسائل ايمني و حفاظ مي باشد.
جاده قديم بابل به آمل، جاده شهيد صالحي و جاده گنج افروز در زمان هاي عادي هم روزي را بدون تصادف نمي گذرانند تا چه رسد به اينكه بخواهد مسير ديگري براي خودروهاي سنگين باز كنند.
البته مسئوليت احداث جاده كمربندي جنوبي بابل برعهده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مازندران مي باشد و مسئوليت تقاطع ها كه اين هم تقريبا نيمه تعطيل است نيز برعهده اداره كل راه و شهرسازي است.
تاكنون نيز بيش از يك هزار ميليارد ريال براي احداث اين جاده و تقاطع ها هزينه شده است ولي هنوز به ميزان 700 ميليارد ريال نيز براي فاز جنوبي و شمالي اين طرح مورد نياز است كه تامين اعتبار شرط اول براي ادامه كار در اين جاده مي باشد.
در حال حاضر با وجود اينكه تقاطع همسطح در ابتداي روستاي چمازين در نقطه شروع كمربندي در مسير جاده قديم بابل به آمل در حال احداث مي باشد ولي عمليات اجرايي ميداني نيز در همان نقطه آغاز شده است و اين عجله براي راه اندازي زودهنگام ، بارمالي زيادي را هم بدنبال خود دارد.
برخي براين باورند كه اين پل همسطح در ابتداي روستاي چمازين غير اصولي بوده لذا مسئولين دست به احداث ميداني در اين نقطه را زدند.
در حال حاضر نيز تملك زمين براي احداث دوربرگردان از يك پدر و پسر با هزينه دو ميليارد و 800 ميليون ريال مشكل ديگري است كه شنيده ها حاكي از آن است كه در صورت عدم پرداخت بدهي، مالكين خواهان توقف طرح خواهند شد.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرماندار بابل در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: ازاينكه اين پل به اشتباه و يا غير اصولي احداث شده است، صحت ندارد بلكه بدليل اين كه پل مورد نظر به ميزان حدود 70 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد ولي بدليل عدم تخصيص اين ميزان بودجه، احداث دوربرگردان در دستور كار قرار گرفت.
جعفر آقاجان نتاج افزود: بدليل عدم تخصيص اعتبار براي احداث پل همسطح چمازين، براي راه اندازي زودتر ، ساخت ميدان در دستور كار قرار گرفت.
وي گفت: در حال حاضر پيمانكار سه تقاطع كه مربوط به اداره كل راه و شهرسازي مي باشد، مشغول به فعاليت هستند.
وي بيان داشت: مساحت اراضي و بناهاي آزاد شده در مسير كمربندي حدود 73 هكتار بوده كه براي تملك اين زمين ها تاكنون بيش از 130 ميلياردريال پرداخت شده است.
در ادامه نيز نماينده شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مازندران نيز در گفت وگو با ايرنا بابيان اينكه طرح كمربندي جنوبي بابل ملي است؛ افزود: پيمانكاران و مالكين زمين ها در مسير اين جاده مبلغ 70 ميليارد ريال از وزارت راه و شهرسازي طلب دارند كه از اين ميزان 20 ميليارد ريال آن مربوط به مالكين و بقيه بدهي پيمانكاران است كه ادامه روند كار نيازمند تامين بودجه است.
غلامعباس رستمي با بيان اينكه در حال حاضر كار در جاده كمربندي جنوبي بابل تعطيل است ؛ اظهارداشت: در صورت تخصيص به موقع اعتبار فاز اول اين طرح نيز به زودي راه اندازي خواهد شد.
وي با بيان اينكه شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مازندران در مسيركمربندي جنوبي بابل داراي دو پيمانكار هست؛ گفت: بقيه پيمانكاران مربوط به راه و شهرسازي جهت احداث تقاطع ها مي باشند.
بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه مسير كمربندي جنوبي بابل داراي 5/16 طول است كه هنوز شش كيلومتر آن نياز به قير براي آسفالت دارد كه قبل از اين از سوي مسئولين استانداري مازندران گفته شده است با رايزني از سوي وزارت نفت در حال تامين اين مواد مي باشند.
شهرستان 511 هزار نفري بابل داراي هفت شهر و شش بخش است و بدليل نداشتن كمربندي جنوبي روزانه با تردد خودروهاي سبك و سنگين در مسير درون شهري مواجه است.
براي هر گردشگر وارد شده به مازندران و نيز مردم محلي عبور از درون شهر بابل به خاطر ترافيك شديد و زمان از دست رفته بسيار خسته كننده است و جدا از آن براي مردم ساكن اين شهر نيز مشكلات فراوان به همراه داشته است.ك/4
بابل-زينب حبيب پور گودرزي
7328/6097