۸ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۳
کد خبر: 85184158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت تکمیل کنارگذر جنوبی بابل

۸ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۳
کد خبر: 85184158
ضرورت تکمیل کنارگذر جنوبی بابل

ساری- ایرنا - کمربندی جنوبی بابل که هفت سال گذشته به دلیل گره کور ترافیکی بابل تکمیل نشده بود و زیر بار ترافیک رفت، نواقص این طرح سبب تصادف‌های مرگبار در این مسیر شریانی غرب به شرق مازندران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمربندی جنوبی بابل طرحی که در سال ۱۳۸۵ به مساحت ۱۶.۵ کیلومتر مربع آغاز شده بود، پس از سالیان سال سردرگمی مردم استان و ماندن مسافران در ترافیک سنگین شهرستان بابل، در نهایت در فروردین ۹۶ به بهره برداری رسید تا بارترافیک را کاهش دهد و مردمی

که قصد دارند از بابل به قائمشهر و ساری و دیگر مناطق کشور بروند دیگر با این حجم از ترافیک شهر بابل مواجه نشوند و از راه جایگزین کمربندی که به طور تقریبی در شهر وجود داردِ، عبور کنند.

هزینه ساخت این کمربندی یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بود و تکمیل آن در این سال‌ها از مهمترین دغدغه‌های مردم منطقه به حساب می‌آمد. برای این کمربندی ۶ زیرگذر و سه رو گذر به طول ۱۰۰ متر ساخته شده است.

اگرچه تا قبل از بهره‌برداری کمربندی جنوبی بابل، وضعیت ترافیکی این شهر بسیار نامناسب بود و تردد خودروهای سنگین و سواری‌هایی که قصد عبور از بابل به سمت شرق یا غرب مازندران را داشتند، ترافیک‌ سنگینی را به این شهر تحمیل می‌کرد، اما با بهره‌برداری از کمربندی جنوبی بابل که بیش از ۱۳ سال ساخت آن طول کشید، از بار ترافیکی بابل کاسته شده است؛ با این همه، این کمربندی که اکنون محل تردد خودروهای سنگین و سبک است، هنوز مشکلات متعددی دارد که رفع نشده‌ است. در واقع بهره‌برداری زودهنگام و از سر ناچاری کمربندی سبب شده که ضعف‌های آن برطرف نشود.

طوری که رانندگان عبوری گلایه‌های زیادی از ضعف‌های زیرساختی کمربندی ۱۶.۵ کیلومتری دارند و خواستار تعبیه سیستم روشنایی، علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی مناسب، دوربرگردان‌های استاندارد در مسیر، مناسب بودن راه دسترسی برای زمین‌های کشاورزی و مسیرهای محلی و ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح هستند.

کمربندی جنوبی بابل عامل ۳۰ درصد تصادف

در این وادی سرهنگ یدالله جهان تاب رئیس پلیس راه مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از تصادف‌های بابل در کنار گذر جنوبی این شهر رخ می دهد.

وی بیان کرد: تصادف‌های مرگبار در این کنار گذر نگران کننده است و باید برای ایمن سازی این جاده چاره‌اندیشی شود. رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه کمربندی جنوبی بابل از محورهای اصلی اتصال شرق و غرب بابل می باشد، افزود : تمامی خودروهایی که از آمل به قائم شهر تردد می کنند از مسیر کمربندی جنوبی بابل عبور می کنند.

این مقام مسوول اظهار داشت: ایمنی این جاده در بخش روشنایی، دوربین، هوشمند و آشکارسازی باید اقدامات اساسی صورت پذیرد.

ضرورت تکمیل کنارگذر جنوبی بابل

وی با اشاره به اینکه تصادف‌ها در این جاده بسیار هولناک است، افزود: برخی از تصادف‌های مرگبار در این جاده در ماههای اخیر سبب شد که چهار نفر از اعضای یک خانواده جان خود را از دست بدهند.

این مقام مسوول افزود: با توجه به اینکه این مسیر محور کشاورزی است و تردد وسایل کشاورزی زیاد است تکمیل این کنار گذر یک ضرورت فوری است.

نصب روشنایی در کمربندی تصادف را کاهش می دهد

حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: افتتاح روشنایی کنارگذر جنوبی بابل نقش بسیار مهمی در کاهش تصادف این جاده دارد و تلاش می‌شود با رفع مشکل زیرساختی تا هفته دولت روشنایی مسیر افتتاح شود.

وی بیان کرد: زیرساخت روشنایی ۴ کیلومتر از مسیر ۱۶.۵ کیلومتری کنارگذر جنوبی بابل برای روشنایی آماده است اما برای باقی مانده مسیر اداره برق باید کمک کند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اشاره به اینکه این کنار گذر چون تکمیل نشد هنوز تحویل راهداری نشده است، افزود: اما این اداره کل در این جاده ۴۰ میلیارد تومان در حال سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار در یک سال اخیر برای روکش آسفالت کنارگذر جنوبی بابل سرمایه گذاری شد و ۲۰ میلیارد تومان دیگر در بخش روشنایی این مسیر در حال سرمایه گذاری است.

این مقام مسول تصریح کرد: ضروری بود این طرح در مصوبه سفر ریاست جمهوری به مازندران قرار می‌گرفت که این امر فرایند تکمیل این طرح را شتاب می‌داد.

روشنایی کنارگذر جنوبی نیازمند ۱۸ ترانس برق است

عبدالرضا کامران مدیر توزیع برق شهرستان بابل گفت: برای روشنایی کنارگذر جنوبی بابل نیازمند نصب ۱۸ ترانس در این مسیر هستیم.

وی اظهار داشت: در مسیر کنار گذر جنوبی بابل نیازمند احداث هفت کیلومتر خط هستیم که این طرح از توان اعتباری توزیع برق شهرستان خارج است.

این مقام مسوول افزود: برآورد دقیق اعتبار مورد نیاز طرح روشنایی کمربندی جنوبی بابل باید با هماهنگی دستگاه های مرتبط برآورد شود.

ضرب الاجل ۲ ماهه برای افتتاح روشنایی کمربندی

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در آخرین جلسه ای که برای گره گشایی از این طرح در ۲۹ تیرماه در فرمانداری بابل تشکیل شده بود یک ضرب الاجل ۲ ماهه برای بازسازی و همچنین نصب روشنایی در کمربندی بابل باهدف کاهش سوانح رانندگی تعیین کرد.

احمد توکلی در جلسه بررسی مشکلات ایمنی کنار گذر جنوبی بابل بیان کرد: مردم دیگر تحمل تصادف های مرگبار این جاده را ندارند و دستگاههای مربوطه موظف و مکلف هستند تا ۲ ماه آینده طرح روشنایی کمربندی جنوبی بابل را افتتاح کنند.

ضرورت تکمیل کنارگذر جنوبی بابل

وی افزود: در مقطعی که این کمربندی بعد از سال ها زیر بار ترافیکی رفت کارشناسان به افتتاح این طرح بدلیل رعایت نشدن زیرساخت های ایمنی به بروز حوادث ناگوار در این جاده هشدار داده بودند.

توکلی اظهار داشت: اما برای عبور از ترافیک ساعتی و کلافه کننده شهر بابل چاره ای جز افتتاح ناقص این طرح نگذاشته بود.

این مقام مسوول ادامه داد: در زمان حاضر دست به دست کردن این امور در ادارات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و با بکارگیری تمامی امکانات موجود در ادارات مربوطه در این طرح تعبیه سیستم روشنایی آن تا ۲ ماه آینده باید افتتاح شود.
آتش زدن کاه و کلش در مسیر کمربندی ممنوع شود

سرپرست معاوت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه کمربندی جنوبی بابل از وسط شالیزارهای بابل عبور می کند و این جاده فاقد روشنایی است آتش زدن کاه و کلش در شب این جاده را بسیار خطرناک تر از گذشته خواهد کرد.

وی افزود: آتش زدن کاه و کلش در این مسیر تا حدی است که راننده تحت هیچ شرایطی دید کافی برای رانندگی نخواهد داشت و محیط زیست باید با اعمال جریمه ماده قانونی هوای پاک جلوی این کار را بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha