به گزارش ایرنا، تیم ملی دوچرخه سواری به تازگی با كسب شش مدال، رقابت های قهرمانی آسیا را به پایان رسانده است. پیش از این رقابت ها اخباری درباره درگیری ورزشكاران در اردوی كیش فضای دوچرخه سواری را دچار حاشیه های زیادی كرد و برخی رسانه ها همچنان موفقیت های دوچرخه سواران ایران را ندیده و به حاشیه ها می پردازند.
خسرو قمری رئیس فدراسیون و مصطفی چایچی مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری به همراه دو تن از جوانان مدال آور و آتیه ساز دوچرخه سواری با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی به سوالات خبرنگاران ایرنا درباره شرایط این روزهای دوچرخه سواری و برنامه های آینده این فدراسیون پاسخ دادند.
خسرو قمری در آغاز سخنانش در ایرنا به این نكته اشاره كرد كه در رقابت های قهرمانی آسیا برای نخستین بار ایران در یك ماده صاحب دو مدال طلا و برنز شده است ،گفت: این اتفاق دقیقا یك روز پس از شكست تیم فوتبال امید ایران مقابل ژاپن رقم خورد. پس از آن مسابقه ژاپنی ها با نشان دادن عدد 3 برای ما، كری می خواندند اما وقتی دو مدال ایران در یك ماده به دست آمد پاسخ دندان شكنی به چشم بادامی های مدعی دادیم.
وی خاطرنشان كرد: سال گذشته در سه رویداد مهم آسیایی شركت كردیم و نتایج خوبی نیز به دست آوردیم. در بازی های آسیایی 2014 اینچئون یكی از سه فدراسیون برتر كشور معرفی شدیم زیرا مسئولین وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك هیچ حسابی روی كسب مدال طلای دوچرخه سواران باز نكرده بودند.
قمری ادامه داد: در حالی كه كمتر از دو ماه از آغاز سال 2015 میلادی می گذشت، حسین عسكری با كسب دو مدال طلا در رقابت های قهرمانی آسیا توانست سهمیه المپیك را به دست بیاورد و با این كار خود همه آسیایی ها را شگفت زده كرد. سهمیه ای كه حسین عسكری به دست آورد احتمالا نخستین سهمیه كسب شده رشته دوچرخه سواری در كل جهان بود.
وی افزود: پس از مسابقات قهرمانی آسیا، شروع به جمع آوری امتیاز كردیم و برای نخستین بار در تاریخ 1654 امتیاز در رده بندی جهانی و آسیایی به دست آوردیم كه تقریبا سه برابر قزاقستان بود كه در رده دوم آسیا قرار داشت. با این رتبه سه سهمیه ایران در بخش جاده بازی های المپیك 2016 ریو قطعی شده است.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری گفت: در پایان سال 2015 كه سهمیه های المپیك در بخش جاده نهایی شد، رقابت های قهرمانی آسیا در سال 2016 دیگر اهمیت زیادی برای ما نداشت. در سال 2015 با 34 ورزشكار به 9 مدال آسیایی رسیدیم و این اتفاق در سال 2016 با 22 ورزشكار و 6 مدال رخ داد. با توجه به مصدومیت چند ركابزن ما، اگر نگویم نتیجه ای عالی به دست آورده ایم اما خیلی خوب و راضی كننده نتیجه گرفتیم.
وی اظهار داشت: البته برای بررسی عملكرد فدراسیون نباید فقط به موضوع مدال آوری بپردازیم. فدراسیون در یك سال گذشته اهمیت زیادی برای ورزش همگانی قائل شده است. اختصاص یك روز به ورزش دوچرخه سواری از سوی اتحادیه بین المللی با پیشنهاد ایران، انتشار 18 كتاب ارزشمند تخصصی، برگزاری یك دوره داوری بین المللی پس از 15 سال، اجرای 98 درصد برنامه های تقویم سال گذشته بخشی از اقدامات فدراسیون بود در حالی كه بودجه فدراسیون به یك سوم تا یك چهارم رقم چند سال گذشته رسیده است.
قمری خاطرنشان كرد: با این شرایط به عنوان یكی از پنج فدراسیون برتر كشور شناخته شدیم. با مدیریت هزینه در فدراسیون، كاهش بودجه نه تنها تاثیر منفی بر عملكرد ما نگذاشته بلكه باعث رشد كار ما نیز شده است.
وی گفت: اگر رسانه ها به بررسی صحیح عملكرد فدراسیون بپردازند می تواند تشویق خوبی برای فدراسیون باشد اما در عمل می بینیم كه با یك اتفاق كوچك، دوچرخه سواری را وارد حاشیه می كنند. در برخی جاها خودزنی می كنیم و باعث زیر سوال رفتن عملكرد مسئولین می شویم. باید واقعیت ها را در رسانه ها منعكس كنیم تا باعث امیدواری در میان مردم شود.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به این سوال كه آیا به نظر شما خودداری مسئولین فدراسیون در شفاف سازی پیرامون اتفاقات رخ داده، باعث دامن زدن به شایعات و حاشیه سازی نمی شود؟ گفت: وقتی می بینم تا این حد به یك حرف پوچ و بیهوده كه اصلا ارتباطی به اردوی تیم ملی ندارد پرداخته می شود نباید اجازه بدهم به این مسئله بیشتر دامن زده شود. چرا باید همیشه چیزهای بد را برای خبرنگاران جذاب بدانیم نه افتخارات فدراسیون را؟ باید حریم ها را رعایت كنیم و اجازه مطرح شدن بحث های بیشتر پیرامون برخی مسائل حاشیه ای را ندهیم.
وی گفت: ورزشكاران جوان ما در رقابت های قهرمانی آسیا نتایج خوبی به دست می آورند اما رسانه ها به آن نمی پردازند ولی وقتی همان ورزشكار به اشتباه در فضای انتقادی وارد شود به آن بال و پر می دهند.
قمری درباره این نكته كه روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری در سال های اخیر همواره دچار ضعف های زیادی در زمینه اطلاع رسانی بوده و حتی اخبار مربوط به نتایج ورزشكاران در رقابت های قهرمانی آسیا را نیز به خوبی پوشش نمی دهد، گفت: با این موضوع موافقم. یكی از بدشانسی های من در دوران ریاستم بر فدراسیون این بود كه نتوانستم یك مدیر روابط عمومی شش دانگ در كنار خود داشته باشم. در این مدت تغییرات زیادی نیز ایجاد كردم اما هر كسی را در این سمت منصوب كردیم به جای اینكه كار بهتر شود بدتر شد.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا در جریان مسابقات قهرمانی آسیا فقط اخبار كسانی كه موفق به كسب مدال می شود در سایت فدراسیون منتشر می شود؟ گفت: چون این اخبار برای ما جذابیت بیشتری دارد. ما در فضای كاری خودمان آنچه برایمان مهم و جالب است منتشر می كنیم.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری درباره برنامه این فدراسیون در بخش های دیگر این ورزش به غیر از بخش جاده، گفت: تفاوت رشته جاده با دیگر رشته های دوچرخه سواری، درآمدزا بودن آن است. در تورهای دوچرخه سواری قاره آسیا سالیانه 10 تا 15 میلیون دلار جایزه توزیع می شود اما چنین مبالغی در بخش پیست وجود ندارد. دو سال پیاپی میزبان مسابقات باشگاه های آسیا در بخش پیست بودیم اما این رقابت ها پا نگرفت چون باشگاه های فعال در بخش جاده، ورزشكاران را به خود جذب می كنند. باشگاه های ایرانی فعال در رشته جاده هر سال حدود سه میلیارد تومان درآمد دارند به همین خاطر ورزشكاران نیز علاقه ای به فعالیت در رشته های دیگر ندارند.
وی خاطرنشان كرد: در رشته كوهستان از سال گذشته یك مربی هلندی استخدام كردیم كه از نظر تئوریك دوچرخه سواری ایران را تقویت كرد. پس از اتمام همكاری با این مربی، به سراغ مربی دیگری رفتیم كه تمركزش بر مسائل فنی و اجرایی است. نخستین سالی كه در تاریخ دوچرخه سواری ایران، تیم ملی كوهستان همیشه اردو داشته و به مسابقات بین المللی اعزام شده، همین امسال بود. برای نخستین بار نیز تیم ملی كوهستان به رقابت های قهرمانی آسیا اعزام شد.
قمری درباره رشته BMX گفت: در این رشته قصد ساخت یك پیست استاندارد در مجموعه ورزشی آزادی داریم. در صورت فراهم شدن زیر ساخت های این رشته المپیكی می توانیم از كسانی كه در برای ماده دانهیل بخش كوهستان استعدادیابی كرده ایم، عده ای را به سمت رشته BMX هدایت كنیم.
وی خاطرنشان كرد: كار در ورزش دیربازده است. برای بررسی عملكرد یك فدراسیون باید ببینیم روند كاری این فدراسیون مثبت است یا خیر.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری درباره برنامه های این فدراسیون پیش از بازی های المپیك گفت: در كشوری مانند قزاقستان دوچرخه سواری ورزش اول است اما در ایران حتی برای پخش تلویزیونی یك مسابقه دوچرخه سواری نیز مشكل داریم. اگر یك سوم هزینه ای كه در برخی كشورها برای رشته دوچرخه سواری می شود، در ایران بكنیم قول می دهم كه به جایگاه های بسیار بالاتری برسیم. آیا با این امكانات می توانیم خودمان را با كشورهای مطرح مقایسه كنیم؟ با این شرایط نمره فدراسیون عالی و 20 بوده است.
وی افزود: باید در ایران باشگاه حرفه ای داشته باشیم تا بتوانیم از ورزشكارمان توقع داشته باشیم در بازی های المپیك با ورزشكاران حرفه ای رقابت كند اما در حال حاضر 99 درصد تفكر و انرژی فدراسیون صرف مدیریت هزینه می شود.
قمری گفت: چرا كسی از فوتبال انتظار ندارد؟ فوتبالی كه بخش اعظم بودجه ورزش كشور را به خود اختصاص می دهد در بازی های آسیایی حتی نتوانست تیم خود را تا روز افتتاحیه نیز حفظ كند اما ما بالاتر از انتظار وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك مدال گرفتیم.
مصطفی چایچی مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری نیز در این نشست درباره برنامه های تیم ملی برای عملكرد خوب در بازی های المپیك 2016 ریو گفت: ایراد كار ما در سال های گذشته این بود كه آینده نگری نداشتیم اما در دوران ریاست خسرو قمری این شرایط فرق كرده است. در سال های قبل هم در بخش جاده حرف نخست آسیا را می زدیم و سهمیه المپیك نیز كسب می كردیم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته هیچگاه سابقه نداشت كه ركابزن ما به مسابقات قهرمانی جهان، آن هم در رده سنی جوانان، اعزام شود اما محمد گنج خانلو به این رقابت ها اعزام شد و پس از قرار گرفتن در رده نخست گروه خود در مرحله مقدماتی به فینال صعود كرد كه در این مرحله هم به دلیل زمین خوردن یك ركابزن ایتالیایی و برخوردش با ورزشكار ما، گنج خانلو در رده پنجم ایستاد.
مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری گفت: در سال های قبل نیز ورزشكارانی بودند كه در رده سنی جوانان درخشش داشتند اما در رده سنی امید انقدر به آنها بی توجهی شد كه سوختند و نتوانستند در رده سنی بزرگسالان عملكرد خوبی داشته باشند.
ورزشی 9118 ** 2024** 1701
در میزگرد ایرنا بررسی شد؛
دوچرخه سواری در آستانه المپیك؛ پرحاشیه اما صاحب نمره 20
۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۱۰
کد خبر:
81962481
تهران- ایرنا- فاصله زیادی تا آغاز بازی های المپیك 2016 ریو باقی نمانده اما در دو ماه اخیر سایه اخبار حاشیه ای بر متن دوچرخه سواری سنگینی كرده است، از سوی دیگر رئیس فدراسیون دوچرخه سواری نمره این فدراسیون را عالی و 20 می داند.