اشعار شهريار حاوي ديانت، فرهنگ، تاريخ و زبان شناسي است

مراغه - ايرنا - عضو هيات علمي انجمن هنرهاي تجسمي كشور گفت: اشعار شهريار حاوي ديانت، فرهنگ، زبان شناسي محلي، جغرافياي فرهنگي، تاريخ و حافظه فرهنگي بوده و در آن نظام اجتماعي حاكم است.

مرجان ادراكي، روز يكشنبه در همايش 'رد پاي شهريار' در شهرستان هشترود افزود: لحن اشعار شهريار، دلنشين بوده و اين لحن، بي اختيار هر آذربايجاني را به ياد طبيعت مي اندازد زيرا محمدحسين بهجت در اشعارش از موسيقي غافل نمانده و انسان را به ياد صداي 'ميراژدر چاووش' و ساز و آواز 'عاشق رستم' سوق مي‌دهد.
وي اظهار كرد: هويت، حاصل ديالتيك ميان نظام ذهني، ساختار فرهنگي و اجتماع قلمداد مي شود و فرهنگ و مليت را با هم دربر مي گيرد.
عضو هيات علمي انجمن هنرهاي تجسمي كشور يادآور شد: موسيقي شعر شهريار در اثر جاوداني وي در مضمون 'حيدر بابايه سلام' چنان است كه گويي موسيقي براي كوه ها، رودها، دشت‌هاي حاصل خيز و سرسبز آذربايجان ساخته شده و بيانگر زندگي روستايي مردم خطه آذربايجان با آداب و سنن خاص خود است.
ادراكي، ادامه داد: در اشعار استاد شهريار، آداب و رسوم، مراسم ها، عيد نوروز، عزاداري‌هاي حسيني، بازي‌هاي بومي محلي، اشعار عاميانه و دعاهاي خير به وضوح ديده مي شود كه اين نشان از هوش و درايت و آينده نگري اين شاعر پرآوازه است.
وي، توجه به زبان فارسي و تركي در ادبيات استاد شهريار را به عنوان الگوها و نماد، ميراثي گرانقدر و جاودانه و منبع غني براي بهره گيري در زمان ما، براي رشد هويت فرهنگي مان دانست و گفت: استاد شهريار همان گونه كه از هويت فرهنگي ايران بويژه آذربايجان در دوران رشد و نمو خود بهره گرفته، تاثيرات بسيار جاودانه اي هم باقي گذاشته است.
ادراكي، يادآوري كرد: توجه شهريار در اشعارش به نظام اجتماعي با بهره گيري از محافل شعر و ادب و بازتاب آن در ادبيات و اعتراض به نظام ملي گراي شاهنشاهي نيز به وفور ديده مي شود.
معاون فرماندار هشترود نيز در اين مراسم گفت: اشعار شهريار به ويژه مجموعه شعر 'حيدربابايه سلام' كه به 70 زبان زنده دنيا ترجمه شده، ما را به هدايت فرهنگي خود رهنمون مي سازد.
طالب پرهيزكار، افزود: شهريار افتخار ايران و آذربايجان است و برگزاري همايش هايي مانند اين در راستاي تبيين شخصيت والاي اين شاعر پرآوازه مورد حمايت مردم و مسوولان هشترود است.
وي، اظهار كرد:‌ تقارن زندگاني استاد شهريار با انقلاب مشروطه و جنگ تحميلي و ولايتمداري او، نقطه عطفي در زندگي و اشعار وي است.
معاون فرماندار هشترود يادآوري كرد: هشترود، شهر اولين ها بوده و انسان ها و استعدادهاي بزرگي را در خود پرورانده و در خود جاي داده است.
پرهيزكار، ادامه داد: عليرضا نائبي، شهريار پژوه جوان هشترودي كه اثر وي در اين زمينه جهاني شد، افتخار بزرگي براي مردم منطقه به شمار مي آيد.
دبير همايش رد پاي شهريار نيز گفت: بيش از هزار و 270 اثر در سه حوزه پژوهشي، هنري و ادبي به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه از اين تعداد 220 اثر به صورت ابتكاري بود.
عليرضا نائبي، افزود: داوري آثار نيز در سه مرحله منطقه اي، استاني و كشوري انجام شد و 90 اثر برتر برگزيده شد.
وي اظهار كرد: آثار ارسال شده براي اين همايش از 22 شهر مختلف بوده كه به سايه برگزاري اين همايش، 120 استعداد نوظهور كشور و منطقه شناسايي شد.
استاد ميرزا حسين كريمي مراغه اي شاعر نامي كشور، هادي بهجت تبريزي فرزند استاد شهريار و استاد نصير پايه گذار (استاد جناس ايران)، ميهمانان ويژه اين همايش كشوري بودند.
هادي بهجت تبريزي، استاد نصير پايه گذار و استاد كريمي مراغه اي نيز در اين همايش قطعاتي را در وصف شهريار خواندند.
تحقيق نايبي، شهريار پژوه هشترودي، جامع ترين تحقيق انجام شده درباره شهريار بوده كه در آن تمامي تحقيقات نوشته شده درباره شهريار را از آغاز تا سال 1387 اعم از كتاب، مقاله، پايان نامه و مصاحبه، گردآوري، دسته بندي، نقد و تحليل و توصيف كرده است.
وي، براي اولين بار موفق به معرفي و شناسايي جايگاه شهريار، در دانشگاه ميشيگان آمريكا شده است.
كتاب 'برگزيده كتاب شناسي و تحليلي شهريار' نوشته عليرضا نايبي محقق و شهريار پژوه هشترودي به عنوان بزرگترين تحقيق تحليلي شهريار پژوهي جهان در همايش بين المللي استاد شهريار در تبريز انتخاب و رونمايي شده است.
همايش دانش آموزي ردپاي شهريار با حضور اساتيد برجسته ادبيات كشور، جمعي از مسوولان استاني و محلي و دانش آموزان هشترود در تالار الغدير همايش هاي دانشگاه پيام نور اين شهرستان برگزار شد.
سيدمحمدحسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار، شاعر ايراني اهل آذربايجان بود كه به زبان‌هاي تركي آذربايجاني و فارسي شعر سروده است.
وي در تبريز به ‌دنيا آمد و بنا به وصيتش در مقبرةالشعراي همين شهر به خاك سپرده شد.
مهم‌ترين اثر استاد شهريار منظومه حيدربابايه سلام (سلام به حيدربابا) است كه از شاهكارهاي ادبيات تركي آذربايجاني به‌ شمار مي‌رود و شاعر در آن از اصالت و زيبايي‌هاي روستا ياد كرده ‌است.
اين مجموعه در ميان اشعار مدرن قرار گرفته و به بيش از ۸۰ زبان زنده دنيا ترجمه شده است.
شهرستان هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعيت در 120 كيلومتري جنوب شرقي تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.
7486/8023/6183