به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمدرضا خوشنویسان یادآور شد: نگرانی ها و انتقادهایی از سوی برخی نسبت به خرید هواپیماهای A380 از ایرباس صورت گرفت، درحالی كه پیش شرط هایی برای خرید در نظر گرفته شده كه همه نگرانی های مطرح شده را پوشش می دهد.
وی افزود: تاكنون مدیران شركتهای هواپیمایی ابتدا نسبت به خرید و ورود هواپیماها به ناوگان هوایی كشور اقدام میكردند و بعد از عملیاتی شدن هواپیماها، بدون توجه به شرایط ناوگان جدید به دنبال ایجاد مسیر پروازی و شناسایی بازار هواپیما بودند، اما در خرید ایرباسهای جدید همه این موارد و شرایط بازار از قبل مطالعه و بررسی شد.
عضو هیات مدیره ایران ایر، تاكید كرد: خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، عددی نبود كه توسط شركت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی به صورت ناگهانی مطرح شود، بلكه فرایندی 18 ماهه از مطالعه دقیق بازار مبتنی بر راهبرد را پشت سر گذاشتیم؛ در ابتدا قرار بر این بود كه این امر در دوره زمانی 10 ساله انجام شود؛ سپس این دوره توسط مدیریت تصمیم گیر به هشت سال كاهش یافت.
به گفته وی، راهبرد ایران ایر در مرحله نخست افزایش فركانس های پروازی كنونی و اصلاح برنامه پروازی است كه بازه زمانی اجرای آن سه ساله خواهد بود. در مرحله های پس از آن، افزایش مقاصد هما و شناسایی هواپیماهای مورد نیاز قرار دارد.
معاون بازرگانی ایران ایر خاطرنشان ساخت: بازار و مسیرهای ایرباس های 380 شناسایی شده، اما برخی قصد دارند، مسائل انحرافی درباره این هواپیماها را برجسته كنند و كل برنامه خرید ناوگان جدید هوایی را زیرسوال ببرند.
وی اظهار داشت: آنهایی كه نگران خرید ایرباس های 380 شده اند، لازم است آگاهی یابند كه ورود این هواپیماها مربوط به مرحله سوم راهبرد تعیین شده و به طور قطع در مراحل نخست و دوم، ورود این هواپیماها پیش بینی نشده است.
وی گفت : شرط و نكته دوم این است كه كل تفاهمنامه ورود هواپیماهای 380 مشروط به مهیا شدن زیرساخت های پذیرش این هواپیما در فرودگاه های كشور است.
خوشنویسان اضافه كرد: شرط سوم خرید هواپیماهای پهن پیكر ایرباس این است كه شرایط پذیرش پروازها به مقاصد دریای آتلانتیك و آمریكای شمالی و آمریكای جنوبی به لحاظ اخذ مجوزها كاملا فراهم شود و در این صورت هواپیمای ایرباس 380 با فركانس مناسب می تواند یكی از گزینههای خوب برای این مسیرها باشد.
معاون بازرگانی ایران ایر خاطرنشان ساخت :ظرف سه سال آینده زیرساخت های پذیرش این هواپیما در چند فرودگاه دیگر نیز فراهم می شود و در عین حال پرواز هواپیماها محدود و مختص مسیرهای دوربرد خواهد بود؛ علاوه برآن بهره گیری از هواپیماهای پهن پیكر برای بعد از سال 2020 برنامه ریزی شده است و تا آن زمان شمار فرودگاه هایی كه قابلیت پذیرش این هواپیماها را دارند افزایش خواهند یافت.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی پیش از این گفته بود، مجموع آمار هواپیماهای مورد خریداری ایران ایر 118 فروند شامل 45 فروند ایرباس 320، حدود 45 فروند ایرباس330، تعداد 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند ایرباس380 است.
پیش بینی شده در سال 2016 میلادی (امسال) تعداد هشت فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه شود.
همچنین با بررسی های كارشناسی تعداد چهار مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده با توجه به جدول زمان بندی مربوطه، به تدریج به ناوگان ایران ایر اضافه خواهند شد.
اقتصام** 1559 ** 2023
معاون بازرگانی ایران ایر:
خرید 118 ایرباس با مطالعه دقیق بازار انجام شد/ سه پیششرط خرید A380
۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۹:۲۸
کد خبر:
81963717
تهران- ایرنا- معاون بازرگانی ایران ایر با بیان اینكه خرید 118فروند هواپیمای ایرباس به شكل تصادفی انجام نشده است، گفت: با مطالعه دقیق بازار، این كار انجام شد؛ ضمن آنكه شروط سه گانه برای خرید ایرباسهای 380 در پیش نویس قرارداد لحاظ شده كه نگرانی برخی افراد را برطرف میكند.