معاون وزیر جهاد كشاورزی: مرغ های ایران برای صادرات، اضافه وزن دارند

تهران- ایرنا- معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزی از تاثیر منفی طرح برخی مسائل غیركارشناسانه در فضای مجازی بر صادرات مرغ خبر داد و افزایش صدور این محصول را در گرو تغییر زیرساخت ها و اصلاح ساختار تولید مانند استانداردسازی از نظر وزنی و بسته بندی دانست.

«حسن ركنی» دوشنبه در نشست بررسی مشكل های تولیدكنندگان مرغ و تخم مرغ و خوراك دام، طیور و آبزیان گفت: از سالیان گذشته تاكنون وضع زیرساخت های ما برای واردات تبیین شده بود. بنابراین انتظار می رود این ساختار برای صادرات تغییر یابد.
به گفته وی، در سال 1392 تصمیم بر واردات 50 هزارتن مرغ بود كه با روی كار آمدن دولت یازدهم تلاش شد موضوع واردات مرغ منتفی شود و فقط 10 هزار تا 12 هزار تن واردات انجام شد.
وی افزود: از این رو، تصمیم داریم به طور جدی شیوه كار سنتی شركت پشتیبانی امور دام را تغییر دهیم.
به گفته وی، اكنون نزدیك به دو میلیون تن گوشت مرغ در كشور تولید می شود كه با تلاش های صورت گرفته سالیانه 100 هزار تن از آن صادر می شود.
ركنی تاكید كرد «با توجه به زیرساخت های كنونی، كشور ظرفیت تولید دو میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ را دارد» و اضافه كرد: به دلیل نبود شرایط لازم برای صادرات، تولید را نزدیك به 500 هزار تن كاهش دادیم، زیرا سرعت صادرات ما به اندازه سرعت تولید نیست.
وی ادامه داد: پارسال برای نخستین بار 150 هزار تن مرغ و تخم مرغ صادر شد كه باید با توجه به توانایی های تولید صادرات را افزایش دهیم؛ زیرا حضور كشورهای منطقه فرصت خوبی برای صادرات ماست.

** گوشت مرغ صادراتی كمتر از دو كیلوگرم وزن داشته باشد
ركنی خبر داد سالیانه در دنیا 100 میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود كه میلیون تن در داخل كشورهای تولیدكننده مصرف می شود و 10 میلیون تن به چرخه تجارت می رسد.
وی ادامه داد: از این میزان، سه میلیون تن در كشورهای منطقه تبادل می شود. عربستان و عراق به ترتیب متقاضی سالیانه 860 هزار و 700 هزار تن گوشت مرغ هستند و بقیه مربوط به دیگر كشورهای عربی است. این شرایط فرصت طلایی برای بازار صادراتی ایران به شمار می رود.
به گفته وی، تولید گوشت مرغ در ایران متناسب با وزن استاندارد كشورهای واردكننده این محصول نیست؛ زیرا مرغ های ایران با وزن های بین دو تا سه كیلوگرم بسته بندی می شود اما واردكنندگان وزن های كمتر از دو كیلوگرم را می خواهند.
وی یكی از بایسته های صادرات گوشت مرغ را ایجاد خط دو در كشتارگاه های صنعتی دانست و افزود: برای ارتقای صادرات گوشت مرغ باید شرایط را از لحاظ بهداشتی و استاندارد تغییر دهیم.
وی درباره مشوق های صادراتی افزود: تلاش داریم برای صادرات گوشت مرغ مشوق های صادراتی ایجاد كنیم اما ممكن است این مشوق ها نقدی نباشد.
ركنی درباره تعدد زنجیره های تولید گفت: باید ساختار تولید كشور اصلاح شود و تولید در زنجیره قرار گیرد. به هیچ عنوان به تولید جزیره ای اعتقاد ندارم.
به گفته وی، زنجیره تولید باعث افزایش بهره وری و كاهش هزینه های تولید می شود اما با تعدد زنجیره های تولید مخالفیم.
وی توضیح داد: معتقدیم كارخانه های تولید خوراك دام، طیور و آبزیان باید با تولیدكنندگان روابط مناسب داشته باشند تا از ظرفیت های یكدیگر بهره مند شوند كه این امر می تواند در زنجیره تولید رخ دهد و به دوباره كاری نیازی نیست.
ركنی درباره جیره غذایی واحدهای تولیدی گفت: كارخانه های خوراك دام و طیور ایران یكی از اجزای زنجیره تولید در افزایش بهره وری، توازن جیره غذایی و مكمل ها هستند و باید در این زمینه به طور علمی و با فناوری های تازه عمل كنند.

** فضای مجازی تهدیدی برای صادرات
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزی وجود فضای مجازی را گاهی تهدیدی برای صادرات دانست و گفت: طرح برخی مسائل غیركارشناسی در فضاهای مجازی باعث می شود برد منفی در داخل و خارج كشور ایجاد شود كه همین موضوع تاثیر بسزایی در صادرات محصولاتی همچون گوشت مرغ به كشورهای همسایه داشته است.
ركنی درباره صندوق حمایت از دامپروران افزود: تشكیل این صندوق راهكاری برای حمایت از تولیدكنندگان زنجیره دام، طیور و آبزیان است و می تواند فرصت آفرینی كند.
وی اضافه كرد ساختار و سیستم های اتوماسیون 25 درصد واحدهای مرغداری كشور با بودجه های معاونت امور دام اصلاح شده است. بنابراین انتظار می رود تولیدكنندگان از منابع این صندوق بدون هیچ بوروكراسی اداری استفاده كنند.
به گزارش ایرنا، پیش بینی شده است تا پایان امسال نزدیك به 110 میلیون تن محصول كشاورزی در كشور تولید شود كه سهم آن در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی به ترتیب نزدیك به 9.5 و 20 درصد است.
اقتصام**9186**1961
۰ نفر