۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81967496
T T
۰ نفر

ابداع دیسك نگهداری داده برای میلیاردها سال

۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81967496
ابداع دیسك نگهداری داده برای میلیاردها سال

تهران- ایرنا- محققان انگلیسی یك دیسك كوچك كریستالی ابداع كرده اند كه می تواند حجم بسیار زیاد داده را به رمز درآورده و برای بیش از 13.8 میلیارد سال نگه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ورج The Verge، اندازه این دیسك كه توسط محققان دانشگاه ساوت همپتون در انگلیس ابداع شد، استاندارد است ولی این قابلیت را دارد كه حدود 360 ترابایت داده را برای بیش از 13.8 میلیارد سال حتی در دمای 190 درجه سانتی گراد نگاه دارد. این مدت زمان به اندازه سن جهان و سه برابر بیشتر از سن زمین است.
روش مورد استفاده در ساخت این دیسك ذخیره پنج بعدی داده خوانده می شود و نخستین بار در مقاله ای در سال 2013 به آن اشاره شد.
محققان مبدع این دیسك از آن زمان تاكنون فناوری آن را كم و بیش ارتقا دادند و همچنان به دنبال تكمیل و احتمالا تجاری كردن آن هستند.
'عابد پاتل' دانشجوی كارشناسی ارشد و از اعضای تیم تحقیق گفت: ما می توانیم همه چیز را به رمز درآوریم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
برای درك علت این كه چرا دیسك های پنج بعدی می توانند این میزان اطلاعات را برای یك چنین مدت زمان طولانی ذخیره كنند، می توان این دیسك ها را با یك سی.دی عادی مقایسه كرد.
در سی دی های معمولی، داده به واسطه تابش نور لیزر بر یك خط ظریف كه برآمدگی هایی روی آن است، خوانده می شود؛ هر زمان كه نور لیزر به یك برآمدگی برخورد كند، بازتاب داده شده و به عنوان 1 ثبت می شود. اما هر زمان كه برآمدگی نباشد، به عنوان عدد صفر ثبت می شود.
به عبارت دیگر، سی دی های معمولی تنها دو بعد اطلاعات -فعال یا غیر فعال- دارند و می توانند همه چیز از موزیك و كتاب گرفته تا تصویر، ویدیو و یا نرم افزار را ذخیره كنند.
اما از آنجا كه خط برجسته در سطح این سی دی ذخیره می شود، بنابراین آسیب پذیر است و می تواند بر اثر خش و یا ساییدگی فیزیكی، قرار گرفتن در معرض اكسیژن، گرما و یا رطوبت فرسوده شود.
اما دیسك های پنج بعدی اطلاعات را در داخل خود با استفاده از ساختارهای فیزیكی ظریفی به نام nanogratings ذخیره می كنند.
این قابلیت نحوه بازتاب نور را تغییر می دهد، اما به جای این كه نور را در دو بعد بازتاب دهد، آن را در پنج بعد (همانند نام این سی.دی ها) بازتاب می دهد.
این ابعاد اضافی علت تراكم زیاد ذخیره داده را در دیسك های پنج بعدی در قیاس با دیسك های عادی نوری توضیح می دهد.
یك دیسك 'بلو- ری' Blu-ray می تواند تا 128 گیگابایت داده را ذخیره كند، اما یك دیسك پنج بعدی می تواند حدود سه هزار برابر آن یعنی 360 ترابایت اطلاعات را ذخیره كند.
علمی**2038**2017
۰ نفر