۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81969328
T T
۰ نفر
تبليغات رسانه اي راهبرد اصلي نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- تبليغات پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري از 22 بهمن امسال با حضور پنج نامزد در سراسر آذربايجان غربي آغاز شده و اين افراد بيشتر فعاليت تبليغي خود را بر روي بهره گيري از رسانه ها به خصوص راديو و تلويزيون متمركز كرده اند.

به گزارش ايرنا، تبليغات نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري همواره با تبليغات ديگر انتخابات ها متفاوت بوده و به لحاظ اينكه همه اين نامزدها فقيه در حد اجتهاد هستند، آلايش ها و آرايش هاي تبليغاتي از انواع ديگر انتخابات در بين آنها ديده نمي شود و بسيار منصفانه تر است.
در تبليغات اين دوره از انتخابات نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري در آذربايجان غربي استفاده از رسانه ها و شبكه هاي مجازي رونق زيادي دارد.
در پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري سه نفر نامزد در آذربايجان غربي مورد تاييد نهايي قرار گرفته بودند كه با اضافه شدن دو نفر از دو حوزه انتخابيه ديگر، اين تعداد به پنج نفر رسيد تا زمينه رقابتي شدن انتخابات در استان فراهم شود.
پس از اعلام نتايج تاييد صلاحيت از 22 بهمن ماه امسال كار تبليغات نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري در شهرها و روستاهاي آذربايجان غربي همزمان با سراسر كشور آغاز شد.
استفاده از برنامه هاي 20 و 25 دقيقه اي راديويي و تلويزيوني براي معرفي خود و بيان ديدگاه ها، راه اندازي ستاد تبليغاتي متمركز براي حضور طرفداران و شنيدن نظرات نامزدها، چسباندن عكس و پوستر در سطح شهر به ويژه در محل هاي تعبيه شده از سوي شهرداري ها از جمله اقداماتي است كه كانديداها به منوال دوره هاي سابق آنها را به انجام رسانده اند ولي در اين دوره، يك فرق اساسي در اين تبليغات به چشم مي خورد كه آن هم استفاده از فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي است.
با توجه به اينكه در دوره هاي پيشين تبليغات خبرگان رهبري، همه گيري فضاي مجازي وجود نداشت و شبكه هاي اجتماعي مبتني بر تلفن همراه نيز وجود خارجي نداشتند، در اين دوره براي نخستين بار است كه از اين ابزار پيشرفته براي تبليغات بهره برده مي شود.
تلگرام و اينستاگرام از جمله شبكه هاي اجتماعي هستند كه برخي از كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري در آذربايجان غربي و حتي تعدادي از هواداران آنها از اين شبكه ها براي تبليغ بيشتر و بهتر استفاده مي كنند.
كم بودن هزينه هاي تبليغ، فراگير بودن و پخش شدن مقدار زيادي اطلاعات بدون واسطه از كانديداها از مزيت هاي استفاده از شبكه هاي اجتماعي در تبليغات انتخاباتي به شمار مي رود.
علاوه بر فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي، صدا و سيما نيز در كنار ديگر رسانه ها نقش بسيار قابل توجهي در شناساندن كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري در آذربايجان غربي داشته به طوري كه به جز دو نماينده سابق و كانديداي فعلي كه پيشتر براي مردم معرفي شده بودند، مردم استان سه كانديداي ديگر را براي نخستين بار از طريق صدا و سيما شناختند و با حوزه هاي فعاليتي، سابقه كاري و تحصيلي و وظايف مجلس خبرگان رهبري از زبان آشنا شدند.
همچنين استفاده از عكس هاي تبليغاتي بر روي ديوارها و محل هاي تعبيه شده از جمله ديگر برنامه هايي است كه برخي كانديداها آن هم به تعداد اندك از آن استفاده كرده اند كه در اين خصوص نه رغبتي از سوي كانديداها وجود دارد و نه مردم اقبالي براي آن از خود نشان مي دهند.
ستادهاي تبليغاتي نامزدهاي خبرگان رهبري آذربايجان غربي نيز كمابيش در گوشه و كنار شهر وجود دارد ولي در اين خصوص نيز خودنمايي خاصي نيست.
اين در حالي است كه بسياري از كانديداهاي دوره هاي گذشته، راه اندازي ستاد تبليغاتي را اولين كار براي خود در راستاي تبليغات انتخاباتي مي دانستند و بر آن تاكيد خاصي داشتند و اين امر تا حدي بود كه اگر فردي ستاد تبليغاتي راه اندازي نمي كرد، مردم از انصراف يا رد صلاحيت اين فرد سخن مي گفتند.
در اين دوره هم به دليل استفاده از مكان هاي پر رفت و آمد توسط ستادهاي از پيش راه اندازي شده كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي و هم به دليل استفاده از ابزارهاي جديد، ستادهاي تبليغاتي كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري مورد اقبال و استقبال واقع نشده كه البته با توجه به ابعاد مختلف، مقرون به صرفه به نظر مي رسد.
انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري همزمان با دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هفتم اسفندماه امسال در كشور و آذربايجان غربي برگزار مي شود.
پنج نفر در رقابت براي تبليغات انتخاباتي و كسب اعتماد مردم آذربايجان غربي براي حضور در مجلس خبرگان رهبري حضور دارند كه تبليغات آنها از 22 بهمن آغاز شده و تا صبح روز پنج اسفند ادامه دارد.
آذربايجان غربي سه كرسي نمايندگي در مجلس خبرگان رهبري دارد.
2093/1905