۲ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۴۴
کد خبر: 81972420
T T
۰ نفر
هماوردي اخلاق و سياست در كارزار انتخابات- عيسي پاشاپور*

با آشكار شدن نمودها و بروزهاي تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در موعد قانوني، نحوه رويارويي اخلاق و سياست در ميدان وسيع تبليغات در معرض قضاوت مردم قرار گرفته است.

سرريز شدن عكس ها و پوستر ها از محل هاي معين تبليغات نامزدها، الصاق اقلام تبليغاتي در خارج از محل هاي تعيين شده، كاغذي شدن درها و ديوارهاي برخي شهرها، گسيل كاروان هاي خودرويي به اطراف و اكناف حوزه هاي انتخابيه، برگزاري مناظره هاي انتخاباتي، عكس العمل نامزدها به شايعات احتمالي منتشره شده از ناحيه رقبا، اوج و فرودهاي جلسات سخنراني نامزدها و بذل وعده هاي رنگارنگ نماهايي از ميدان وسيع تبليغات انتخاباتي همه پرسي بزرگ هفتم اسفند است كه اخلاق سياسي و سياست اخلاقي جريان ها و نامزدها را به نمايش مي گذارد.
از يك سو پيشينه تاريخي و تقيدات مذهبي و ديني مردم ايجاب مي كند كه تبليغات نامزدها در هر شيوه و شگرد در بستري از اخلاق حسنه جاري شود.
از سوي ديگر فرصت مغتنم تبليغات، رفتار عجولانه برخي از هواداران، تقابل طبيعي سليقه هاي تبليغي، بازار داغ شايعات، سوگيري هاي ناشيانه براساس نظرسنجي هاي گاه نادرست و نگراني از پيشتاز بودن رقبا موجب فرو شدن نيشتر سياست بر پيكر اخلاق و جراحت عاطفه و احساس عامه مي شود.
اگر در هجمه هاي تبليغاتي، اخلاق به قربانگاه سياست كشيده و مظلوميت و محكوميت اخلاق در محكمه سياست به باورعمومي تبديل شود، نه تنها منش و خلق حسنه مورد انتظار از بزرگان رنگ و روي خواهد باخت بلكه سياست و سياستمدار نيز نزد مردم تا حدودي ماهيتي دور از اخلاق و نادرست خواهد يافت.
نبايد غافل بود كه حواس تيز مردم به خصوص در دوران آشكار تبليغات انتخاباتي، سره و ناسره را به درستي تمييز مي دهد و توازن پرسنگ هاي اخلاقي و سياسي را در ترازوي معيارها و باورها به خوبي مي سنجد.
از اينرو امتزاجي از اخلاق سياسي و سياست اخلاقي بايد در تبليغات نامزدها مورد توجه قرار گيرد تا ضمن وارد نشدن تكان به پايه هاي معيارهاي اخلاقي جامعه، از آب و گل سياست و اخلاق تنديسي فاخر و تمام قد از نامزدها براي جلب نظر مردم در ويترين انتخابات به نمايش گذاشته شود.
بي شك هراندازه توازن اخلاق و سياست در فضاي كنوني جامعه لحاظ گردد سيماي موجه نظام اسلامي روشن تر، صداقت نامزدها در تبيين توانمندي و ضمانت وعده ها مشخص تر و استقبال مردم از تماشاي هماوردي نامزدهاي متخلق و سياست پيشه بيشتر خواهد بود.
اعلام مشاركت گسترده و پر شور مردم براي حضور در پاي صندوق هاي آراي انتخابات هفتم اسفندماه ايجاب مي كند تا جريان هاي سياسي و نامزدها با مشرف كردن قامت سياست به خلعت اخلاق، پا به پاي مردم در آفرينش تابلويي از همبستگي ملي تلاش كنند.
*خبرنگار ايرنا در اردبيل