تب تبليغات؛ از ميتينگ تا تلگرام

روزنامه شهرآرا در شماره روز يكشنبه گزارشي ميداني از حال و هواي رقابت هاي انتخاباتي در مشهد با عنوان ' تب تبليغات؛ از ميتينگ تا تلگرام ' به قلم ' الهام مهدي زاده' منتشر كرده است.

لابه‌لاي پرچم‌هاي سياه و قرمز آذين‌بندي‌شده در خيابان‌هاي مشهد براي ايام دهه فاطميه، بيلبوردها، تابلوها، برگه‌هاي تبليغاتي كوچك و بزرگ انتخابات با چهره‌هاي آشنا و ناآشنا جاخوش كرده‌اند.
به گزارش شهرآرا، تب انتخابات و آغاز ماراتن نفس‌گير رقابت نامزدهاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در مشهد با نزديك‌شدن روز انتخابات ( هفت اسفندماه) و شمارش معكوس ساعت‌ها، داغ و داغ‌تر مي‌شود و هرچه به خط پايان تبليغات انتخاباتي نزديك مي‌شويم، موج رقابت براي اعلام حضور بيش از پيش اوج مي‌گيرد.
حال‌وهواي اين روزهاي مشهد نيز همانند ديگر شهرهاي كشور با نزديك‌شدن زمان انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي انتخاباتي است و تبليغات اين روزها حرف نخست بازار گرمي نامزدهاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را مي‌زند.
آنچه ذات و فلسفه تفاوت‌ها در نوع تبليغات انتخاباتي نامزدها را دوچندان مي‌كند، سعي و تلاش آنان براي معرفي خود و براي گرفتن راي اعتماد بيشتر از مشهدي‌هاست تا بتوانند به پشتوانه اين راي به‌عنوان پنج نماينده مشهد راهي بهارستان شوند و بركرسي سبز مجلس دهم تكيه بزنند كه همين مسئله رنگ‌وبوي تبليغات نامزدها را پررنگ كرده است.

خودنمايي ژست‌هاي آتليه‌اي
بيلبوردها و پرده نوشت‌هايي كه در كنار سرفصل‌هاي ريزودرشتي از وعده‌ها، عكس‌هاي آتليه‌اي با ژست‌هاي متفاوت خودنمايي مي‌كرد و اگر دقيق‌تر نگاه مي‌كرديد درصد درخور توجهي از اين ژست‌هاي تبليغاتي اتوكشيده يا بعضاً مظلومانه با چهره‌هايي نيم‌رخ و تمام رخ( از متفكرانه و جوان‌گرايانه بگيريد تا چهره‌اي جدي يا خندان ) گرفته شده بود.
در اين ميان عكس‌ها و ژست‌هاي متفاوتي از نامزدهاي انتخاباتي نيز به چشم مي‌خورد؛ به‌عنوان نمونه برخي نامزدها در ژست‌هاي تبليغاتي خود كتاب و عينك(با به دست گرفتن پايه عينك و نگاه به افق) را محور اصلي براي تبليغات خود انتخاب كرده بودند و تعداد ديگري از نامزدها نيز اندازه چندين متري عكس پروفايلي خود را شاخصي براي توجه همگان لحاظ كردند.
هرچند ستادهاي انتخاباتي فعاليت خود را از نخستين ساعات آغاز قانوني تبليغات (٨صبح پنجشنبه) آغاز كرده‌اند اما به گفته يكي از اعضاي ستادهاي انتخاباتي، رقابت براي تبليغات در روزهاي پاياني وقت قانوني تبليغات به اوج مي‌رسد.
اين عضو ستاد يكي از نامزدهاي انتخابات مشهد معتقد است نامزدها اغلب تبليغات خاص خود را براي دقيقه٩٠ وقت قانوني گذاشته‌اند تا در آن روز همه آنچه در چنته دارند براي گرفتن گوي رقابت وارد گود كند.

احمدآباد ؛ تبليغات كم‌وبيش پررنگ
از مسير ميدان شهدا به سمت ميدان شريعتي مشهد بيش از همه پرچم‌هاي سياه قرمز ايام فاطميه در وسط بولوار خودنمايي مي‌كرد و در اين بين و با فاصله‌هاي نامنظم تابلوپرده‌هايي كه فقط اسم نامزد را داشت، نصب شده بود.
« ديروز با خونمان، امروز با حضورمان حماسه مي‌سازيم.» اين بخشي از متن‌هاي درج شده بر روي بيلبوردهاي تبليغاتي بود كه در چند قسمت از مسير ميدان شهدا تا ميدان شريعتي، به‌نوعي بر حضور همگان در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تاكيد داشت.
مسير بعدي بولوار احمدآباد و سجاد است كه سال‌هاي گذشته و در انتخابات‌هاي پيشين نقش محوري براي برپايي ستادهاي انتخاباتي نامزدها داشت. تبليغات نامنظم و با فاصله درخور توجه نامزدها در اين خيابان حكايت از آن داشت كه اين دوره كمتر از دوره‌هاي پيشين نامزدها براي برپايي ستادهاي انتخاباتي در اين دو خيابان تاكيد داشتند.

اقبال تبليغات با فردوسي بود
ميدان استقلال و بولوار فردوسي مشهد در ميان ديگر خيابان‌هاي مطرحي كه نامزدها و هواداران آنان بر دايركردن ستادهاي انتخاباتي تاكيد داشتند امسال با اقبال بيشتري همراه بود، به‌گونه‌اي كه در فاصله‌هاي نزديك به‌هم پرچم‌هاي ستادهاي نامزدهاي انتخاباتي قرار گرفته بود و سمت‌وسوي نگاه مخاطبان را به چپ و راست بولوار مي‌كشاند.

ميتينگ‌ها و جلسات، داغ‌تراز تبليغات كاغذي
نامزدهاي انتخاباتي چهار روز است تبليغات خود را آغاز كرده‌اند و با در نظرگرفتن( يكشنبه دوم اسفندماه) دقيقا چهار روز ديگر براي تبليغات خود پيش روي دارند و در اين ارتباط اگر از تبليغات كاغذي و پوستري نامزدها عبور كنيم، جلسات و ميتينگ‌هاي انتخاباتي و مناظره‌هاي نامزدها و هواداران آنان اين روزها بيش از قبل شده است و در اين راستا موج توزيع پلاكاردهاي دعوت به مناظره‌هاي داغ، سخنراني‌ها و پرسش و پاسخ‌ها با حضور نامزدها در محل ستادهاي انتخاباتي‌شان اين روزها و در روزهاي آينده بيشتر خواهد شد و نامزدها با برپايي اين جلسات پرسش و پاسخ سعي در بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود دارند.

گام داغ تلگرامي تبليغات
اما در كنار انواع تبليغات و مناظره‌ها، فضاي مجازي در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي نخستين گام خود را براي حضور در عرصه انتخابات مجلس شوراي اسلامي بلند برداشته و در همين ارتباط اقبال ستادهاي انتخاباتي براي فعاليت در گروه‌ها و كانال‌هاي مجازي انتخاباتي بيش از فعاليت به صورت پوستري و كاغذي است و هر روز بر تعداد كانال‌هاي فعال در اين حوزه
افزوده مي‌شود.
نمونه جالب تبليغات مجازي نامزدهاي انتخاباتي به مناظره‌هاي مجازي نامزدها برمي‌گردد كه در اين راستا اين‌گونه تبليغات مجازي با شكل‌گيري گروه‌هاي تلگرامي يا صفحات اينستاگرامي و برگزاري مناظره‌هاي غيرمستقيم هواداران نامزدهاي مختلف صورت مي‌گيرد.

امضاهاي كليدي براي رهسپارشدن به بهارستان
تهيه فهرست و نهايي‌شدن ليست‌هاي جناح و گروه‌هاي انتخاباتي نيز از ديگر محورهاي تبليغاتي بود كه با پوسترهايي از ليست‌هاي پنج نفره جناح‌ها در معرض هواداران و آحاد مردم قرار داده شده است.
نكته درخور تامل در ليست‌هاي تهيه شده توسط برخي جناح‌ها امضاهاي كليدي برخي شخصيت‌هاي سياسي است كه آن جناح و جهبه با منتشركردن ليست خود با امضاي اين اشخاص به نوعي سعي در جلب آراي مردمي دارند تا با بهره‌گيري از وجه سياسي شخصيت‌هاي امضاكننده بستر را براي حضور اعضاي ليست خود در بهارستان همواركنند.

رقابت تنگاتنگ قهرمانان با دكتر مهندس‌ها
در نگاهي به رزومه فعاليت نامزدهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي مشهد كه در خيابان‌ها و معابر اين شهر نصب كرده بودند، فعاليت استادان دانشگاه در گرايش‌هاي مهندسي و پزشكي درصد جالب توجه‌اي از حضور نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي را به خود اختصاص داده است و به عبارتي ساده‌تر احساس تكليف براي حضور و خدمت به مردم در ميان پزشكان و مهندسان بيش از ديگر مشاغل مطرح در جامعه است.
البته چندسالي است كه چهره‌هاي هنري و ورزشي نيز براي رقابت به‌منظور گرفتن كرسي‌هاي سبز بهارستان وارد گود شده‌اند و در ميان نامزدهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي مشهد تعدادي از ورزشكاران مطرح كشور و استان اعلام حضور كرده‌اند تا بخت خود را به‌جاي گرفتن سكوي قهرماني و پهلواني با سكوي قانون‌گذاري بسنجند.

اشتغال همانند گذشته در صدر، سربازي و آب محورهاي جديد وعده‌ها
« شاد مي‌شوم اگر جواني بيكار نباشد و تلاشم براي رفع بيكاري است»، «سربازي عمر جوانان را تلف مي‌كند و بايد مجلس دهم به سربازي به‌عنوان يك دغدغه مهم جوانان توجه داشته باشد»، «به‌عنوان نامزد مستقل و جوان به جوان‌گرايي جامعه و توجه به اين قشر اهميت مي‌دهم»،«حاشيه شهر را آباد مي‌كنيم» و... اين بخشي از وعده‌هاي انتخاباتي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي
در مشهد بود.
در نگاهي اجمالي به محورهاي شعارهاي انتخاباتي نامزدهاي انتخاباتي بايد اذعان داشت كه اشتغال همانند سنوات گذشته محور مهم و اصلي وعده‌هاي انتخاباتي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي است، موضوعي كه اگر نگاه ريشه‌اي به آن داشته باشيم، بايد همان سوال تكراري دوره‌هاي قبل را مطرح كنيم و آن هم ناديده‌گرفتن جايگاه مجلس شوراي اسلامي از سوي برخي نامزدهاست كه تعريف مشخص اين مجلس به‌عنوان ركن قانون‌گذار را فراموش كرده و همواره وعده‌هاي اجرايي را چاشني وعده‌هاي انتخاباتي براي جلب آراي مردم
خود مي‌كنند.
جدا از اشتغال توجه به امنيت بانوان، سلامت و رفاه اجتماعي از ديگر مولفه‌هاي شاخص وعده‌هاي انتخاباتي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي در مشهد بود، به‌عنوان نمونه يكي از بانوان نامزد در مجلس شوراي اسلامي در مشهد بدون توجه به نقش ديگر اقشار جامعه و تنها به‌منظور جلب آراي بانوان اين قول را داده بود كه براي اشتغال پايدار و امنيت بانوان تلاش كند.
اما تعدادي ديگري از نامزدهاي مجلس به‌جاي دادن وعده‌هاي انتخاباتي كليشه‌اي، با انتخاب شعارهاي خاص درصدد ماندگاري شعار خود براي انتخاب آنان پاي صندوق‌هاي راي شدند به عنوان نمونه « بهار همدلي»؛ « نفوذ»، «پايان دوران تنگ‌نظري‌ها»، « محافظه‌كار نيستم و معامله نمي‌كنم» بخشي از شعار خاص نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در مشهد بود.
7496