۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81972778
T T
۰ نفر
نشست سه جانبه سران سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه

تهران - ایرنا - نشست سه جانبه سران مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه در حاشیه كنفرانس اقتصادی كشورهای آفریقایی در شرم الشیخ مصر برگزار شد.

پایگاه مصری الیوم السابع امروز (یكشنبه) گزارش داد: این نشست در حاشیه كنفرانس اقتصادی كشورهای آفریقایی در شرم الشیخ با مشاركت عبدالفتاح السیسی و عمر البشیر رئیسان جمهوری مصر و سودان و همچنین هیلا مریام دیسالین نخست وزیر اتیوپی برگزار شد.
در این نشست سه جانبه طرف ها درباره بحران سد النهضه و تقویت همكاری های زیربنایی بحث و تبادل نظر كردند.
انتظار می رود كه سه كشور مذكور قبل از پایان ماه جاری در اتیوپی توافق نامه هایی با دو دفتر مشورتی فرانسوی برای بررسی وضعیت فنی و محیط زیستی تاثیرات سد النهضه در دو كشور مبداء به امضا برسانند.
نخست وزیر اتیوپی در سخنانی كه در جلسه افتتاحیه این نشست ایراد كرد، گفت: استفاده منصفانه و عادلانه از آب به منظور ادامه رشد و توسعه برای نسل های آینده می باشد.
كنفرانس اقتصادی كشورهای آفریقایی روز گذشته (شنبه) در شرم الشیخ مصر آغاز شد كه در این كنفرانس بیش از یكهزار و 200 نفر از نمایندگان كشورهای آفریقایی از جمله رئیسان جمهور سودان، نیجریه، توگو، گابون و دهها نفر از وزیران و تصمیم گیرندگان در زمینه های اقتصادی آفریقا مشاركت دارند.
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر طی سخنانی در این نشست بر تقویت جایگاه آفریقا در اقتصاد جهانی تاكید و بر مبادلات تجاری و جلب سرمایه گذاری در این قاره اظهار امیدواری كرد.
مصر، سودان و اتیوپی مارس گذشته پیمانی را در خارطوم پایتخت سودان به امضا رساندند كه شامل موافقت با تكمیل كارهای ساختمانی ساخت سد مذكور و بررسی های فنی برای حفاظت از سهم آب از رود نیل برای هر سه كشور می باشد.
خاورم**1408**1275