ارزیابی اصولگرایان از عملكرد احزاب در شكل دهی افكار عمومی در انتخابات

شهركرد- ایرنا- از آنجا كه انتخابات،یكی از مهمترین عرصه های ظهور و حضور احزاب و گروه هـای سیاسی به شمار می رود، بررسی نقش این احزاب در شكل دهی افكار عمومی در آستانه برگزاری انتخابات 94 یك امر ضروری به نظر می رسد.

در آستانه برگزاری انتخابات 94، واكاوی نقش احزاب در تاثیرگذاری بر تصمیم و اراده مردم و معرفی نامزدهای انتخاباتی خود موضوع مهمی است كه در میزگرد ایرنا به نقد و بررسی گذاشته شده است.
**بازیگران عرصه انتخابات
رییس شورای انتخابات اصولگرایان چهارمحال و بختیاری در این میزگرد با اشاره به كارویژه های احزاب و تشكلهای سیاسی گفت: بر اساس وظایف و رسالت هایی كه برای احزاب ترسیم می شود، می توان گفت احزاب بازیگران مهم عرصه انتخابات هستند.
مراد كاظمی افزود:این نقش از این رو بسیار مهم است كه حضور احزاب در جامعه و شكل گیری رقابت بین آنها سبب افزایش مشاركت سیاسی و حضور حداكثری مردم در انتخابات می شود.
وی،با اشاره به تعریف حزب در نظام اسلامی، تصریح كرد:در قرآن و در دین اسلام تنها به یك حزب اشاره شده و آن حزب خدا است و هدف از تشكیل آن پیاده سازی احكام الهی است.
كاظمی ادامه داد: براین اساس احزابی كه در نظام جمهوری اسلامی بر اساس انگیزه الهی شكل می گیرند به دنبال كسب قدرت نیستند بلكه قدرت را وسیله ای برای تقویت و تعمیق مبانی دینی و اسلامی در جامعه می دانند.
** احزاب مشخص در كشور اندك شمارند
دبیر حزب موتلفه اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تكثر احزاب در كشور، اظهار كرد:با وجود احزاب متعددی كه تنها در فصل انتخابات فعال می شوند باید گفت كه احزاب تعریف شده با كارویژه های مشخص در كشور اندك شمار هستند.
كاظمی با اشاره به تاثیرگذاری احزاب بر افكار عمومی، گفت: احزاب دارای تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی هستند كه هرچند در ظاهر نتوانسته اند نقش خود را در ایجاد انگیره در مردم به خوبی ایفا كنند اما به طور غیرمستقیم در مهندسی كردن افكار عمومی در انتخابات سهم بسزایی داشته اند.
* مهندسی افكار عمومی از سوی جریان های سیاسی
وی افزود: در دوره های مختلف برگزاری انتخابات در استان جریانهای سیاسی توانسته اند در مهندسی افكار عمومی و رای آوری دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب استان ایفای نقش كنند.
كاظمی با اشاره به كاستی ها و انتقاداتی كه به عملكرد برخی احزاب در كشور مطرح می شود، گفت: اگر اشكالانی در عملكرد برخی از احزاب دیده می شود به این دلیل است كه این احزاب و تشكل ها با اهداف الهی شكل نگرفته و بر این اساس نمی توانند در مسیر خدمت به مردم و جامعه گام بردارند.
رییس شورای انتخابات اصولگرایان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان كرد: عملكرد چنین احزابی نوعی دلسردی و دلزدگی در مردم ایجاد می كند كه همین امر منجر به مظلومیت احزاب الهی در جامعه می شود.
كاظمی افزود: با وجود این احزاب الهی به روند فعالیت های خود در جامعه ادامه می دهند و در راستای ارتقای بصیرت و بینش سیاسی مردم و نهادینه كردن ارزشهای دین حركت می كنند.
وی خاطرنشان كرد: تا زمانی كه از حزب بعنوان یك وسیله برای تحقق اهداف الهی در جامعه بهره گیری شود می توان انتظار نتایج مفیدی از فعالیت های حزبی در جامعه داشت اما اگر حزب در راستای اهداف غیرالهی به كار گرفته شوند بی شك نتایج ناگواری از خود برجای می گذارند.
** یك حزب
عضو شورای جبهه پایداری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد با بیان اینكه احزاب در نظام جمهوری اسلامی با احزاب سایر كشورها متفاوت است، گفت: در ایران احزاب حول نظام شكل گرفته اند و برخاسته از سیاست دینی هستند.
حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی افزود: ما بر اساس دستورات قرآن یك حزب بیشتر نداریم و آن حزب خداست و طبق فرموده مقام معظم رهبری ما در ایران تنها یك حزب و گروه داریم و آن حزب خودی است و هركس از این حزب بیرون باشد درپازل دشمن قرار دارد.
وی با تشریح اهداف انتخاباتی احزاب فعال در كشور، تصریح كرد: ایجاد شور و انگیزه برای تحقق حضور حداكثری مردم در پای صندوق های رای و معرفی الگوها برای انتخاب فرد اصلح از مهمترین این وظایف به شمار می رود.
** لزوم تعریف مصداق و میزان یك انتخاب اصلح از سوی احزاب
یزدانی بیان كرد: از دیگر وظایف احزاب این است كه باید مصداق و میزان یك انتخاب اصلح را برای مردم به خوبی تعریف كنند كه تاكنون احزاب در این زمینه ضعیف عمل كرده اند.
عضو شورای جبهه پایداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: احزاب باید قبل از زمان انتخابات افراد شایسته را شناسایی و آماده كرده و سپس آنها را به مردم معرفی كنند تا بتوانند حضور موثری در انتخابات داشته باشند.
وی تصریح كرد: باید گفت كه هرچند احزاب در بینش سیاسی مردم تاحدی موفق عمل كرده اند اما در میزان مشاركت مردم تاثیر چندانی نداشته اند چراكه شركت مردم كشور در انتخابات بر اساس تكلیف دینی است.
یزدانی با اشاره به تعدد احزاب موجود در كشور، گفت: هرچند ممكن است تعداد احزاب در كشور زیاد باشد اما تمام این احزاب در دو طیف گنجانده می شوند و این هیچ اشكالی ندارد.
** كرسی مجلس یك وسیله برای انجام تكلیف است
عضو شورای جبهه پایداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه هدف احزاب اسلامی دستیابی به قدرت نیست، افزود: كرسی مجلس یك وسیله است كه باید در راه خدمت به مردم و نظام به كار گرفته شود.
یزدانی با بیان اینكه كسب قدرت برای احزاب در نظام اسلامی یك وسیله برای تحقق اهداف الهی تلقی می شود، گفت: رسیدن به قدرت برای احزاب سیاسی به هیچ عنوان هدف به شمار نمی آید.
** احزاب تاثیر چندانی در تسهیل انتخاب مردم نداشته اند
وی با بیان اینكه احزاب تاثیر چندانی در تسهیل انتخاب مردم در انتخابات نداشته اند، افزود: احزاب كشور در این حوزه عملكرد ضعیفی از خود نشان داده اند.
عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد، ایفای نقش احزاب در همه شئون زندگی اجتماعی مردم را راهكار مهمی در اثرگذاری احزاب بر رای و انتخاب مردم در انتخابات عنوان كرد.
غلامرضا همتیان افزود: اگر احزاب بتوانند در همه شئون زندگی مردم و در تحولات مختلف كشور نقش فعالانه داشته باشند می توانند اثرگذاری خود را افزایش داده و در عرصه انتخابات تاثیرگذار ظاهر شوند.
* مقوله كادرسازی در احزاب مغفول مانده است
وی، غفلت از كادرسازی را از مهمترین آسیب های احزاب فعال در كشور دانست و تصریح كرد: بی توجهی به كادرسازی و غفلت در تربیت و شناسایی نیروهای شایسته و توانمند سبب شده تا احزاب در رسیدن به اهداف خود ناموفق عمل كنند.
همتیان، كاهش تنش های قومی و قبیله ای در عرصه انتخابات را از مهمترین كارویژه های احزاب برشمرد و گفت: احزاب و تشكل های سیاسی می توانند با معرفی نامزدهای اصلح و شایسته به مردم تا حد بسیار زیادی از تنش های قومی جلوگیری كنند.
عضو شورای جامعه اسلامی مهندسین چهارمحال و بختیاری خاطر نشان كرد: ضمن اینكه هم نیت حزب باید الهی باشد و هم افرادی كه آن را شكل می دهند باید افراد معتقدی باشند، باید برنامه های آن حزب بر اساس موازین دین باشد و این فعالیت ها همیشگی و ملموس باشد تا بتواند به وظایف خود به خوبی عمل كند.
* ضرورت تخصصی شدن احزاب كشور
یك فعال سیاسی اصولگرا نیز در این نشست با انتقاد از شكل گیری قارچ گونه احزاب در زمان انتخابات گفت: حزب اصیل و واقعی حزبی است كه مرام نامه و اساس نامه خاص خود را داشته باشد كه در كشور به جز چند حزب اندك شمار مابقی دارای این ویژگی نیستند.
حسن طاهری با تاكید بر تخصصی شدن احزاب در كشور، افزود: باید احزاب در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، كشاورزی و سیاسی در كشور شكل گیرند تا بتوانند به عوان بازوان كمكی، دولتها را در تحقق برنامه ها و اهداف نظام یاری دهند.
وی، تبیین ارزشهای اسلامی را از دیگر وظایف و رسالتهای احزاب فعال در كشور دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی از مهمترین موضوعاتی است كه باید از سوی احزاب به خوبی تعریف و در جامعه نهادینه شود.
طاهری خاطرنشان كرد: احزاب نقش مهمی در تعالی كشور دارند مشروط به اینكه به رسالت واقعی خود عمل كنند و از درگیری های غیرمنطقی كه باعث دلسردی مردم از مشاركت سیاسی شود، بپرهیزند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای چهار كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و یك كرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.
برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان چهارمحال و بختیاری 146 نامزد ثبت نام كرده بودند كه از این تعداد تاكنون 67 نامزد در گردونه رقابت حاضر هستند و برای كسب چهار كرسی نمایندگی مجلس تلاش می كنند.
همچنین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از 16 داوطلب ثبت نامی سه داوطلب در عرصه رقابت حضور دارند.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند امسال برگزار می شود.
از: خاطره حسین زاده
7363/2097 / 1876